احسان امینی

بازخوانی تاریخ اقلیت

تازه‌ترین شماره مجله مدام به بیماری روانی و تاریخ اجتماعی بیمارستان اعصاب و روان در اصفهان می‌پردازد

واقعا چرا حالمان خوب نمی‌شود؟ احتمالا شما هم از خودتان این را پرسیده‌اید. چرا همیشه غمی آن عقب‌ها، در کنه وجودمان هست که نمی‌گذارد خنده یا شادی واقعی داشته باشیم...فوکو می‌گوید جنون مقوله‌ای اجتماعی و نه صرفا روان‌پزشکی است. او به فرایند اجتماعی به‌وجودآمدن گروه‌هایی مثل بیماران روانی توجه می‌کند. او جامعه‌ای را نشان می‌دهد که برای حفاظت از عقل و خرد، گروه‌هایی را که عقل را تضعیف می‌کنند به حاشیه می‌راند و طرد می‌کند...» این بخش‌هایی از مقدمه شماره دوم مجله تاریخی‌اجتماعی مدام است که در 342صفحه و در چهار بخش به موضوع بیماری روانی و تاریخ اجتماعی بیمارستان اعصاب و روان در اصفهان می‌پردازد.

طنین شبانه آواهای کلیسایی

گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو در اصفهان افتتاح شد

محله جلفای اصفهان از حدود ۴۰۰ سال قبل تا کنون محور تحولات فرهنگی گوناگونی بوده که بخش‌هایی از آن در قالب موزه، پذیرای گردشگرانی است که به قصد آگاهی از این تحولات فرهنگی به اصفهان سفر می‌کنند. به‌منظور رونق و توسعه اقتصادی و حفظ فرهنگ و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی محله جلفا، شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب ایران بر آن شده است در یکی از خانه‌های قدیمی جلفا متعلق به سده ۱۹ میلادی، مرکزی با محوریت هنر موسیقی ارامنه احداث کند. «گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو» در حالی در ابتدای بهار امسال افتتاح شده که یکی از بخش‌های مهم این گنجینه یعنی اجرای زنده گروه‌های کر به دلیل شیوع کرونا تحقق نیافته است. «زویا خاچاطور» فعال فرهنگی و رئیس کارگروه پروژه تأسیس گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو در گفتگو با «اصفهان زیبا آنلاین» از اهداف و رویکردهای این گنجینه موسیقی می‌گوید.

 

ادای دین به هنرمندان اصفهان

سردیس 11 هنرمند معاصر اصفهانی در خیابان چهارباغ بالا نصب شد

اگر اصفهان را با هنرمندانش بشناسیم و نقش آن‌ها را در شکل‌گیری هویت زیبایی شناسانه اصفهان بااهمیت تلقی کنیم، بیش‌ازپیش به لزوم ایجاد یک گذر فرهنگی برای شناخت آثار و زندگی هنرمندان بزرگ اصفهان پی خواهیم برد. نصب یازده سردیس از هنرمندان معاصر اصفهان در محور گردشگری چهارباغ بالا قدم کوچکی برای شناساندن بزرگان هنر اصفهان به شهروندان و البته گردشگران این شهر است. این پروژه به همت سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان و با همکاری هنرستان هنرهای زیبا و دبیری «محمد فخری» طراح و مجسمه‌ساز اجرایی شده است. سردیس‌های به نمایش درآمده در محور گردشگری چهارباغ بالا ادیشن دومی از آثار ساخته‌شده در سمپوزیوم سردیس‌های هنرمندان بزرگ اصفهان در سال 95 است. 

مرتضی نعمت‌اللهی، مرتضی بصراوی و محمد فخری در گفت و گو با اصفهان زیبا از بایدها و نبایدهای ساخت مجسمه‌های شهری می‌گویند
مجتبی حیدرپناه از مشکلات حضور کارتونیست‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی می‌گوید
سعید محسنی، علی خدایی و سلمان باهنر از وضعیت ادبیات در دوران کرونا می‌گویند

بازخوانی تاریخ اقلیت

تازه‌ترین شماره مجله مدام به بیماری روانی و تاریخ اجتماعی بیمارستان اعصاب و روان در اصفهان می‌پردازد

واقعا چرا حالمان خوب نمی‌شود؟ احتمالا شما هم از خودتان این را پرسیده‌اید. چرا همیشه غمی آن عقب‌ها، در کنه وجودمان هست که نمی‌گذارد خنده یا شادی واقعی داشته باشیم...فوکو می‌گوید جنون مقوله‌ای اجتماعی و نه صرفا روان‌پزشکی است. او به فرایند اجتماعی به‌وجودآمدن گروه‌هایی مثل بیماران روانی توجه می‌کند. او جامعه‌ای را نشان می‌دهد که برای حفاظت از عقل و خرد، گروه‌هایی را که عقل را تضعیف می‌کنند به حاشیه می‌راند و طرد می‌کند...» این بخش‌هایی از مقدمه شماره دوم مجله تاریخی‌اجتماعی مدام است که در 342صفحه و در چهار بخش به موضوع بیماری روانی و تاریخ اجتماعی بیمارستان اعصاب و روان در اصفهان می‌پردازد.

مجسمه‌های مشاهیر، هویت شهر را می‌سازند

مرتضی نعمت‌اللهی، مرتضی بصراوی و محمد فخری در گفت و گو با اصفهان زیبا از بایدها و نبایدهای ساخت مجسمه‌های شهری می‌گویند

ساخت مجسمه‌ها و سردیس‌های مــشاهــیــر مــلــی، مذهبی و اسطوره‌ای موضوعی است که در اکثر مواقع حاشیه‌ها و حرف‌وحدیث‌های بسیاری را به همراه داشته است؛ آثاری که قرار است به‌عنوان المان‌های شهری بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی هر شهری را نمایندگی کنند. فارغ از مشاهیری که سند تصویری معتبری از چهره آن‌ها موجود است و مجسمه‌ساز کار راحت‌تری برای ساخت اثر دارد، ساخت مجسمه از شخصیت‌هایی که به‌عنوان اسطوره‌های ملی و مذهبی شناخته می‌شوند همیشه جای پرسش‌های بسیاری بوده است. اینکه مجسمه‌ساز در ساخت مجسمه‌های مشاهیر اسطوره‌ای و طراحی چهره و آناتومی بدن آن‌ها چه مسیری را طی می‌کند، به سراغ اسناد و داستان‌ها برای پیداکردن خطوط کاراکتر و منش شخصیت‌های اسطوره‌ای می‌رود و مبنای کار را بر تحقیقات مفصل می‌گذارد یا نه بر اساس کلیت فهم شده از یک کاراکتر اسطوره‌ای مجال بیشتری به تخیل هنرمندانه و شخصی خودش می‌دهد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها با سه مجسمه‌ساز بِنام اصفهانی یعنی مرتضی نعمت‌اللهی، مرتضی بصراوی و محمد فخری گفت‌وگو کردیم.

رتبه سوم اسکار کاریکاتور برای اصفهان

مجتبی حیدرپناه از مشکلات حضور کارتونیست‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی می‌گوید

جشنواره بین‌المللی کارتون آیدین دوغان یکی از معتبرترین جشنواره‌های کاریکاتور در جهان است که هرساله توسط مؤسسه آیدین دوغان در استانبول ترکیه برگزار می‌شود. این جشنواره که به اسکار کاریکاتور هم معروف است، هرساله پذیرای آثار بسیاری از کارتونیست‌های حرفه‌ای و آماتور جهان است. در سی و هفتمین دوره از این جشنواره مجتبی حیدرپناه کارتونیست عضو خانه کاریکاتور اصفهان موفق به کسب رتبه سوم بخش آزاد این رویداد بین‌المللی شد. با حیدرپناه که پیش‌ازاین در سال‌های 2013 و 2014 هم در این جشنواره به‌عنوان برگزیده انتخاب‌شده است درباره این دوره از جشنواره آیدین دوغان و مسائل و مشکلات کارتونیست‌ها برای حضور در رویدادهای بین‌المللی گفت‌وگو کردیم.

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - احسان امینی