شورا

نقشه راه 1401 برای شهر زندگی

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر: تعیین محورهای اصلی بودجه سال آینده منوط به اعلام دیدگاه‌های شهردار منتخب است

فصل بودجه‌ریزی شهر از راه رسید. بودجه 1401 اصفهان که اواخر پاییز و اوایل زمستان به شورای ششم تحویل داده می‌شود، باید از امروز پایه‌ریزی و سیاسـت‌گـذاری شــود. سنـگ‌بـنـای بودجه شهر از شش سال قبل تاکنون بر توسعه مترو، حمل‌ونقل عمومی و پروژه‌های نیمه‌تمام گذاشته شد و اوایل شورای پنجم اندکی خیز فرهنگی هم گرفت. شورای ششم که با شعار #شهر_زندگی، روی کار آمد، فرهنگ را برای انتخاب شهردار در اولویت کار خود قرار داد و به نظر می‌رسد بعد فرهنگی بودجه 1401 شهرداری اصفهان قوی‌تر از سال‌های گذشته باشد؛ بودجه‌ای که علاوه بر فرهنگ، باید سنگ مترو، رینگ چهارم، بخش‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری را هم زیر سایه کسری درآمد و کرونا به سینه بزند.

آغاز دورانی تازه برای اصفهان

مراسم تحلیف منتخبان شورای ششم برگزار شد و هیئت‌رئیسه شورا مشخص شدند

چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با برگزاری مراسم تحلیف اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان و تعیین سرپرست برای شهرداری، روند تغییرات مدیریت شهری در نصف‌جهان به‌صورت رسمی آغاز شد. دوران گذار به‌آرامی و طبق قانون پیش می‌رود. چهارشنبه عصر و در بخشی از مراسم تحلیف، هیئت‌رئیسه انتخاب شدند و پنجشنبه با رأی‌گیری 12 عضو حاضر، شهر را برای مدت یک ماه به سرپرست سپردند. حالا یکشنبه این هفــتــه و در جلسه علنی معمول هفتگی، کمیسیون‌های تخصصی و اعضا هم تعیین‌تکلیف می‌شوند.

خداحافظی اصفهان با مشاغل آلاینده

مدیریت شهری، صنایع و صنوف شهر را ساماندهی می‌کند

سال گذشته و در جلسه صدوپنجاه‌و هشتم، سند راهبردی ساماندهی صنایع و صنوف واقع در محدوده و حریم شهر اصفهان، مصوب شد تا پس از چند دهه کشمکش و بلاتکلیفی، تکلیف مشاغل آلاینده و مزاحم شهری مشخص شود. البته چهار سال قبل هیئت‌وزیران در مصوبه‌ای، ضوابط فعالیت مشاغل و اصناف مزاحم شهری را مشخص کرده بود و مدیریت شهری اصفهان بر مبنای این مصوبه، سند راهبردی تدوین کرد.

راهبرد توسعه ستون فقرات شهر

توسعه بر پایه حمل‌ونقل عمومی یا TOD عبارت است از شکل‌گیری و توسعه شهر با هدف افزایش هم‌زیستی میان بافت فشرده در پیوند با نظام حمل‌ونقل عمومی. این شیوه مدلی از توسعه هوشمندانه شهر مبتنی بر یک راهبرد خلاقانه با برنامه‌ریزی مشارکتی در شهرها و نواحی و محله‌های شهری است که هدف اصلی آن تعیین الگوی کاربری زمین با هدف حمایت از حمل‌ونقل عمومی است.

هزینه گران توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر

مدیریت شهری از پس هزینه‌ها برنمی‌آید

ظرف چند سال اخیر به دلیل عدم پرداخت سهم دولت، پروژه‌هـای حمل‌ونقل عمومی با کـنـدی حـرکـت می‌کـنـد و شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و تأمین تجهیزات قطار شهری با مشکل مواجه شده‌اند. از سوی دیگر، جرائم راهنمایی و رانندگی مطابق قانون به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود. طبق قوانین مصوب سال‌های ۸۶ و ۸۷ و با اصلاح نحوه تخصیص اعتبارات حاصل از یارانه سوخت، باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان به حمل‌ونقل عمومی کشور کمک می‌شد؛ اما این امر محقق نشد. به همین دلیل هر چند حمل‌ونقل عمومی و محیط‌زیست، اولویت کلان‌شهرها محسوب می‌شود؛ اما با افزایش میزان تورم، تأمین اعتبار پروژه‌های حمل‌ونقلی ممکن نیست؛ چراکه به‌رغم افزایش درآمد شهرداری‌ها، هزینه اداره شهر هم چند برابر شده است.

اشتغال، مسکن و توسعه پایدار شهری

در کشورهای درحال‌توسعه، هر سال به میزان پنجاه میلیون نفر بر جمعیت شهری اضافه شده که پیرو آن تقاضاهای مسکن و خدمات شهری هم ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که بسیاری از توسعه‌های شهری به صورت ناهماهنگ و بی‌برنامه اتفاق می‌افتند. در بسیاری از شهرها بهداشت و محیط‌زیست به بحران تبدیل شده و فاضلاب و آب‌های سطحی، زهکشی، جمع‌آوری زباله و تجهیزات دفع در فضای نامطلوب قرار دارند. فقر همراه با رشد سریع جمعیت، فشار مضاعفی را بر محیط‌زیست از طریق اثرات بر جنگل‌ها، خاک، آلودگی هوا و... گذاشته است.

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - شورا