فرهنگ

نصف جهان، سرزمینِ امید و خیال

گزارش اصفهان زیبا از افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان با شعار سینما سرزمین خیال

سفینه فضایی روی سالن اجلاس می‌نشیند و مهدی سلوکی، مجری برنامه، از داخل آن با شکل و شمایل یک فضانورد از سفینه فرود می‌آید و می‌گوید: «خانم‌ها، آقایان، بچه‌های سرزمین خیال سلام ... .» نفسش که تازه می‌شود می‌گوید: «بچه‌ها می‌دانید چرا من امشب با لباس آدم‌فضایی به اینجا آمده‌ام؟ چون سفری به فضا داشتم و ماجراهایی را آنجا دیدم که گفتنی و شنیدنی است و امشب در طول برنامه برایتان درباره‌اش می‌گویم... .»

شعار امسال سینما سرزمین خیال

علیرضا تابش و ایمان حجتی از سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌گویند

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۳۶۱ تاکنون طی ۳۳ دوره برگزار شده که ۲۰ دوره از آن در شهر اصفهان، ۶ دوره در شهر تهران، ۵ دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان برپا شده است. دوره آخر این جشنواره نیز به دلیل شرایط متأثر از پاندمی کرونا ، به‌صورت هم‌زمان در تهران، اصفهان و در قالب مجازی و حضوری برگزار می‌شود. این دوره که سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از 16 تا 21مهر ۱۴۰۰ در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل برگزار خواهد شد.

محبوبیت ازدست‌رفته

درباره «زخم کاری»؛ سریال پر بیننده نمایش خانگی 1400

زخم کاری» تا اینجا پرتماشاگرترین سریال شبکه نمایش خانگی در سال 1400 است. سریالی که تلاش کرده تا به لایه‌های کمتر پرداخته‌شده سریال‌سازی در ایران ورود کرده و ذهن مخاطب ایرانی دوستدار درام‌های مافیایی رازآلود را مشوش کند. گرچه یکی از امتیازهای سریال نیز تجمیع این مؤلفه‌ها در یکدیگر است. یعنی سریالی که هم تم خانوادگی و زناشویی قدرتمندی دارد، هم نکته‌هایی برای مخاطبان آثار مافیایی و دوستداران آل‌کاپون‌بازی داشته باشد، هم رگه‌هایی از عشق و خیانت در خود ببیند و هم نقدی بر جامعه روز کشور باشد.

دبیر جشنواره: بیش از 500 اثر به جشنواره خندستان رسید
بهروز محمودی بختیاری «و یژگی‌های زبان‌شناختی طنز کلامی در متون نمایشی» را تحلیل کرد

«خندستان» در بُعد ملی رکوردشکن شد

دبیر جشنواره: بیش از 500 اثر به جشنواره خندستان رسید

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان» از استقبال چشمگیر هنرمندان سراسر کشور از این رویداد ملی خبر داد و اعلام کرد خندستان از حیث تعداد آثار دریافتی رکورد اغلب جشنواره‌های معتبر ملی را در حوزه نمایشنامه‌نویسی شکست. به تعبیر داوران و افراد صاحب‌نظر این حوزه حتی در جشنواره فجر هم کمتر با این حجم ارسال اثر در بخش نمایشنامه مواجهیم.

جشن هزاره فردوسی و علایق ادبی بین مملکتین

در نوشتار قبلی، به مهرماه 1313 هجری شمسی سفر کرده و در صفحات اخگر، روزنامه محلی اصفهان در آن روزگار، اخبار مربوط به یک رویداد مهم فرهنگی در ایران و جهان را دنبال کردیم. رویدادی با نام «جشن هزاره فردوسی» که در هزارمین سالگرد تولد این شاعر بزرگ پارسی‌گوی، به مرکزیت ایران و هم‌زمان در دیگر نقاط جهان، به وقوع پیوست. اکنون ادامه سفر را پی می‌گیریم تا به مهرماه 1313 برگردیم و چگونگی برگزاری این جشن در اصفهان را به تماشا بنشینیم:

همه‌چیز درباره کلام طنازانه!

بهروز محمودی بختیاری «و یژگی‌های زبان‌شناختی طنز کلامی در متون نمایشی» را تحلیل کرد

«ویژگی‌های زبان‌شناختی طنز کلامی در متون نمایشی» عنوان گفت‌وگویی است که در حاشیه سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی خندستان به میزبانی محسن رهنما، نویسنده و پژوهشگر با «بهروز محمودی بختیاری» دانشیار دانشگاه تهران، محقق و مترجم انجام شد. در این گفت‌وگو، محمودی بختیاری، دکترای زبان‌شناسی، به معرفی گونه‌های مختلف رواج طنز در کلام و گفتار پرداخت: «تمامی رفتارهای ما به‌نوعی به زبان مرتبط است و نمی‌توان رفتاری را خالی از زبان پیدا کرد. در تئاتر نیز استفاده زیادی از زبان می‌شود؛ بنابراین این رشته هنری به دستاوردهای زبان‌شناسی نیازمند است.»

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - فرهنگ