قهرمانی جام حذفی؛ مسیری برای آسیایی‌شدن نماینده فوتبال اصفهان

لیگ نخبگان دور از دسترس سپاهان نیست

پس از تغییر فرمت برگزاری جام باشگاه‌های آسیا به لیگ قهرمانان آسیا، روند برگزاری مسابقات فوتبال باشگاهی در قاره کهن یک بار دیگر دستخوش تغییر شده است.

تاریخ انتشار: 10:46 - دوشنبه 1403/02/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
لیگ نخبگان دور از دسترس سپاهان نیست

به گزارش اصفهان زیبا؛ پس از تغییر فرمت برگزاری جام باشگاه‌های آسیا به لیگ قهرمانان آسیا، روند برگزاری مسابقات فوتبال باشگاهی در قاره کهن یک بار دیگر دستخوش تغییر شده است. آن‌طور که سایت AFC اعلام کرده، رقابت‌های فوتبال از سال 2024 در سه سطح نخبگان آسیا (۲۴ تیم)، سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا (۳۲ تیم) و سطح سوم لیگ قهرمانان آسیا (۲۰ تیم) برگزار خواهد شد.

در لیگ نخبگان، در مرحله نخست ۱۲تیم در هر منطقه در یک گروه قرار گرفته و هر تیم هشت دیدار انجام خواهد داد و پس از انجام مسابقات، هشت تیم برتر هر منطقه به مرحله یک شانزدهم صعود می‌کنند. در مرحله یک‌شانزدهم نهایی که به‌صورت رفت‌وبرگشت انجام شده و تکلیف چهار تیم برتر مشخص خواهد شد و پس از رقابت رودرروی چهار تیم برتر، قهرمان این جام مشخص می‌شود.

در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا، 32 تیم در هشت گروه رقابت می‌کنند که به روال گذشته مرحله گروهی به‌صورت رفت‌وبرگشت خواهد بود و درنهایت 16 تیم راهی مرحله بعدی می‌شوند. دیدارهای مرحله یک‌شانزدهم تا نیمه‌نهایی به‌صورت رفت‌وبرگشت انجام می‌شود؛ اما دیدار فینال تک‌بازی خواهد بود.

در سطح سوم لیگ قهرمانان آسیا، ۲۰ تیم آسیایی شرق و غرب در پنج گروه حاضر شده و هشت تیم برتر مرحله گروهی به‌صورت رفت‌وبرگشت دیدارهای یک‌هشتم، نیمه‌نهایی را برگزار می‌کنند و دیدار فینال به‌صورت تک‌بازی خواهد بود.

تیم‌هایی که به مرحله پلی‌آف راه پیدا می‌کنند، در صورت برنده‌شدن به سطح دو راه یافته و اگر بازنده شوند، در سطح سه رقابت خواهند کرد.
سهمیه‌بندی برای تیم‌های ایرانی طی سال‌های اخیر بر مبنای سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا، وضعیت تیم‌های ایرانی راه‌یافته به این رقابت‌ها مشخص شد و بر اساس سهمیه 2+1، تیم قهرمان لیگ برتر و جام حذفی سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کردند و تیم دوم به مرحله پلی‌آف راه پیدا می‌کرد.

با توجه به سخت‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا طی سال‌های اخیر، کسب مجوز حرفه‌ای پیش‌شرط حضور در لیگ قهرمانان آسیا بوده و طی یکی‌دو فصل اخیر به‌واسطه، حذف تیم‌های در اولویت کسب سهمیه، تیم‌های دیگری حائز شرایط حضور در این رقابت‌ها شدند.

آن طوری که مصطفی زارعی، مدیر صدور حرفه‌ای فدراسیون فوتبال درخصوص مکانیزم انتخاب نمایندگان باشگاه ای ایران در رقابت‌های باشگاهی آسیا (لیگ نخبگان آسیا و لیگ ACL۲) گفته، قهرمان لیگ برتر و نایب‌قهرمان لیگ برتر به‌عنوان سهمیه‌های مستقیم و قهرمان جام حذفی به‌عنوان سهمیه play off برای شرکت در لیگ نخبگان آسیا معرفی می‌شوند. تیم سوم لیگ برتر نیز به‌عنوان نماینده باشگاه‌های ایران برای شرکت در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا معرفی خواهد شد.

به گفته او، شرط کسب مجوز باشگاهی، برای معرفی باشگاه‌ها الزامی است و در صورت عدم کسب مجوز باشگاهی از سوی یک یا چند باشگاه واجدشرایط (شامل قهرمان جام حذفی) یا اشتراک قهرمان جام حذفی با باشگاه‌های حائزشرایط موارد فوق، سهمیه‌ها بر اساس رتبه به باشگاه‌های واجدشرایط بعدی در جدول مسابقات لیگ برتر تعلق خواهد گرفت.

بخت اول قهرمانی جام حذفی

در پایان هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر فوتبال، تیم سپاهان با هشت امتیاز اختلاف نسبت به صدرنشین، در رده دوم جای گرفته و با توجه به فاصله امتیازی موجود، بعید است تیم اصفهانی شانسی برای تصاحب سهمیه آسیایی از لیگ برتر داشته باشد. تیم ذوب‌آهن 33 امتیازی هم بختی برای دست‌یابی به سهمیه ندارد؛ ضمن اینکه حذف گاندوها از جام حذفی، پرونده احتمالی کسب سهمیه از این مسیر را نیز پیش روی شاگردان محمد ربیعی مسدود کرد.

بااین‌حال صعود سخت سپاهان به مرحله یک‌چهارم که با پیروزی برابر تیم استقلال ملاثانی رقم خورد، شرایط امیدوارکننده‌ای را پیش روی این تیم قرار داده است.

سپاهانی‌ها آخرین بار در جام حذفی فصل 1400-۱۳۹۹ با شکست خوشه طــلایی ساوه موفق به صعود به جمع هشت تیم برتر شده بودند که در بازی مقابل فولاد تحت هدایت نکونام با شکست در ضربات پنالتی از جام کنار رفتند و طی فصل‌های بعد نیز تا این مرحله هم نرسیدند.

سرخابی‌های تهرانی از رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی بازمانده‌اند و شاخص‌ترین تیم راه‌یافته به این مرحله سپاهان محسوب می‌شود که باید از فرصت پیش‌آمده بهترین استفاده را داشته باشد و با توجه به‌احتمال دریافت مجوز حرفه‌ای طبق سنوات قبل، برای نخستین‌بار یک تیم اصفهانی در لیگ تازه‌تأسیس نخبگان شرکت کند؛ لیگی که احتمالا با توجه به تغییر نام و حضور ستاره‌های پرتعداد در لیگ‌های عربی، شکل و شمایل متفاوتی نسبت به رویدادهای قبلی خواهد داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − ده =