ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

آسانسور بهتر است یا پله؟

تاریخ درج : دوشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۹
فعالیت بدنی نقش مهمی در سلامت دارد

برای بالارفتن از یک ساختمان از آسانسور استفاده می‌کنید یا پله؟ اگر جوابتان آسانســـــور است، باید بگوییم بهتر است تجدیدنظر کنید. برای استفاده از پله‌ها به یک دلیل قانع‌کننده نیاز دارید، بسیار خب؛ چند دلیل را با نظر دکتر احمد باقری مقدم، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان می‌آوریم.سوزاندن کالری: مطالعات نشان داده است که بالارفتن از پله‌ها، کالری بیشتر در دقیقه نسبت به دویدن می‌سوزاند. بالا رفتن از پلکان، نسبت به نشستن، ۸ تا ۹ برابر بیشتر و نسبت به استفاده از آسانسور، ۷ برابر بیشتر انرژی صرف می‌کند. شما در بالارفتن از پله‌ها کالری می‌سوزانید و حین پایین آمدن هم انرژی صرف می‌کنید.تخمین زده شده است که یک فرد متوسط حداقل برای هرپله بالا رفتن، ۰,۱ کالری می‌سوزاند؛ یعنی دست‌کم یک کالری به ازای هر 10 پله بالا رفتن، و ۰,۰۵ کالری به ازای هر پله پایین آمدن؛ یعنی یک کالری برای 20 پله پایین آمدن.برای آن‌هایی که در حال حاضر با چاقی و اضافه‌وزن مبارزه می‌کنند، شاید این موضوع تشویق‌کننده باشد که هرقدر وزن شما بیشتر باشد، هنگام بالا رفتن از پله‌ها، کالری بیشتری می‌سوزانید.کاهش ریسک سکته مغزی: طبق تحقیقاتی که ۱۱ هزار مرد در آن شرکت داشتند، فعالیت بدنی مانند بالا رفتن از پله‌ها، می‌تواند ریسک سکته مغزی را کاهش دهد. برای نمونه، در مردانی که تقریبا ۳ تا ۵ بار در روز از پله بالا می‌رفتند، کاهش ۲۹ درصدی ریسک سکته مغزی در بلندمدت مشاهده شد و ضمنا از سایر فواید ورزش‌های منظم هم بهره‌مند بودند.افزایش سلامت قلبی‌عــــــروقی: بالارفتن از پله‌ها، در بلندمدت سلامت قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد. ده‌ها سال پژوهش نشان داده ورزش منظم با کمک به سلامت قلب، می‌تواند از بیماری‌های قلبی‌عروقی پیشگیری کند.قوی شدن عضلات و ماهیچه‌ها: فکر کنید برای بالا رفتن از پله‌ها به کدام اندامتان بیشتر نیاز دارید؟ تمام عضلات پاهایتان به‌اضافه تحرکی که در ناحیه شکم ایجاد می‌شود و تحرک بازوهایتان و نیز ماهیچه‌های کمر و پشتتان هم درگیر این فعالیت می‌شوند.تمام این‌ها موجب تقویت و سلامت سیستم استخوان‌بندی می‌شوند و ازآنجایی‌که استفاده از عضله اسکلتی به افزایش متابولیسم کمک می‌کند، حتی می‌تواند موجب کالری‌سوزی و کاهش وزن بیشتر در طولانی‌مدت شود، همچنین توده عضلانی کم‌چرب، بیشتر شده و نیروی عضلات افزایش می‌یابد.تحقیقات نشان داده استفاده از عضله اسکلتی تأثیرات فوق‌العاده‌ای روی بهبود قندخون دارد که در پیشگیری و کنترل دیابت مؤثر است. ضمنا بهبود عمومی سلامت عضلات اسکلتی، می‌تواند به کاهش درد آرتریت منجر شود، دردی که برای آن‌هایی که با چاقی مبارزه می‌کنند، آزاردهنده است.مبارزه با زندگی یک‌جانشینی: تحقیقات فراوانی به رواج سبک زندگی یک‌جانشینی در دنیای امروز که ازنظر تکنولوژی درحال‌توسعه سریع است، به‌عنوان عامل اصلی در فراگیری جهانی چاقی اشاره‌ کرده‌اند.استفاده از پلکان، هرجا که ممکن باشد، راهی سریع و ساده برای گریز از سبک زندگی یک‌جانشینی و افزودن بر فعالیت بدنی و تحرک به زندگی روزمره است. پله‌ها معمـــــولا همه‌جا مقابل شمـــــــا هستند و بنابراین استفاده از آن‌ها بسیار ساده‌تر از رفتن به باشگاه یا واردشدن به زمین‌های ورزشی است.

نکته

استفاده از پله برای برخی، محدودیت‌هایی دارد که ازجمله می‌توان به خانم‌های باردار، افراد دارای درد مفاصل یا ناحیه لگن یا مچ پاها و افرادی که بسیار وزن زیادی دارند، اشاره کرد.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/111240

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی