ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

آموزش مبنای توسعه پایدار است

تاریخ درج : دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 

نخستین جلسه آموزشی و توجیهی کلاس شهر هم‌زمان با هفته ملی کودک به میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در هنرسرای خورشید اصفهان برگزار شد.در این جلسه شهین جوانی، معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در جلسه آموزشی توجیهی کلاس شهر گفت: طرح کلاس شهر چیزی اضافه بر کار معلمان دوره ابتدایی نیست و محتوای آن منطبق با کتاب‌های درسی است که در پایه اول آن را تدریس می‌کنند. او با بیان انتخاب کلاس اول برای موضوع کلاس شهر، افزود: در آموزش ابتدایی، اوج خلاقیت، پایه دوم است و به همین دلیل از پایه اول شروع کردیم تا بچه‌ها برای نهادینه کردن شهروند موفق زمینه داشته باشند. چشم‌انداز ما این است که بچه‌های ما به عنوان شهروندان خلاق نیازهای خود را در جامعه تحلیل و حل کنند و مدرسه باید مکانی برای تمرین و تدریس جامعه آینده باشد.جوانی با بیان اینکه آموزش مبنای توسعه پایدار است، تصریح کرد: هفته ملی کودک زمان بسیار مناسبی برای آغاز طرح کلاس شهر است؛ هفته ای که با شعار ملی «آینده را باید ساخت» شروع شده است. آینده از آنِ کودکان است و پرداختن به مهارت‌های شهروندی، حقوق شهروندی، احساس تعلق شهروندی، مشارکت در امور شهروندی و رعایت اخلاق شهروندی همراه با همدلی و همدردی، مقوله‌های گمشده ما هستند.معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: کلاس شهر امسال به صورت پایلوت در 40 مدرسه و در پایه‌های اول ابتدایی برگزار می‌شود و با شناخت نقاط قوت و ضعف آن سال آینده به صورت استانی اجرایی خواهد شد.او گفت: متاسفانه حال زمینمان خوب نیست. آیا به نحوه خروج بچه‌ها از مدارس و نحوه حضور آنها در اردوها و برخود آنها با محیط زیست خود دقت کرده اید؟ این مباحث را من و شما باید به کودکانمان آموزش دهیم و آنها باید برای حضور در جامعه ای که آینده آن در اختیار آنهاست، تمرین کنند. جوانی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم بچه‌ها فقط شهروند قانونی باشند، ما شهروند خلاق و تحولی می‌خواهیم که علاوه بر رعایت قوانین زندگی درون و برون فردی حتی اگر حقی از کسی ضایع شد بتواند صحبت کند و عدالت اجتماعی را یادآور شود. روش ما باید روش مبتنی بر پرسشگری باشد نه صرف اطاعت پذیری و آن وقت است که می‌توانیم ادعا کنیم درحد توسعه پایدار پیش رفته ایم و اگر بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که وضعیت عدالت اجتماعی دانش آموزان در شمالی ترین و جنوبی ترین نقطه شهر با مرکز شهر تفاوتی نکند، در آن صورت عدالت اجتماعی برقرار شده است.معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: در جوامع توسعه یافته بهترین افراد در مشکل‌دارترین مدارس به‌کاربرده می‌شوند. ما اعتقاد داریم هرجا معلم به عنوان اصلی ترین عنصر در برنامه آموزشی ورود پیدا کند، مشکلات کاهش می‌یابد و هدف ما توسعه مهارت‌های شهروندی بین دانش آموزان و اولیاست. کاظمی، نویسنده کتاب «کلاس شهر» نیز گفت: درباره اینکه چرا کلاس اول برای کلاس شهر انتخاب شد باید گفت که یکی از علل این است که معلمان کلاس اول در عرض چندماه معجزه می‌کنند و به ما سواد خواندن و نوشتن می‌آموزند.او افزود: اگرچه امروز تنها سواد خواندن و نوشتن مطرح نیست و از دیدگاه یونسکو 12 نوع سواد لازم است تا بتوان فردی را باسواد نامید، اما از نظر من باید سواد شهروندی را هم به همه موارد موردنظر یونسکو اضافه کرد و چگونه زیستن همراه با بهزیستی فرهنگی و روان شناختی را هم به آن افزود. او با بیان اینکه معلم کلاس اول فقط معلم کلاس اول نیست، بلکه اولین معلم زندگی اجتماعی است و باید چگونه زیستن را بیاموزد، تصریح کرد: کتاب کلاس شهر حاصل ساعت‌ها تبادل‌نظر میان بهترین‌های معاونت آموزشی و شهروندی بوده و مشتمل بر 15 فصل است که همه در کتاب‌های درسی کلاس اول به صورت مستقیم و غیرمستقیم آورده شده و هرفصل 9 بخش دارد.نویسنده کتاب کلاس شهر ادامه داد: کتاب‌های کار برای این نوشته می‌شوند که مفاهیم نظری به صورت عملی همراه با خلاقیت اجرا شوند که در کتاب کلاس شهر نیزبه همین صورت است و مطمئنا نواقصی دارد که درایت و علاقه‌مندی و تجربه معلمان کامل تر می‌شود.کاظمی‌ تصریح کرد: هرفصل از کتاب کلاس شهر دو یا سه هدف دارد  سپس به فعالیت آغازین وارد می‌شود و معلم باید با تجربه و خلاقیت خود به گونه ای کلاس درس را طراحی کند که بچه‌ها به موضوعاتی که قرار است در حوزه شهروندی مطرح شود علاقه پیدا کنند. البته معلمان محدود به فعالیت‌های موجود در این کتاب نیستند و سپس وارد محتوای آموزشی کتاب کلاس شهر می‌شویم و بعد از آن نیز فعالیت‌ها در خانه آغاز می‌شود که باید بچه‌ها را نسبت به انجام این فعالیت‌ها ترغیب کرد، چرا که قرار است بچه‌ها سفیران شهروندی در خانه‌های خود باشند و مشارکت شهروندی را از خانه‌هایشان شروع کنند؛ ازنظر ما والدین در خانه دستیار ما هستند.این نویسنده تاکید کرد: آموزش شهروندی آموزش محوری برای توسعه سلامت روانی و عاطفی بچه‌ها و سلامت اجتماعی شهر است. در کتاب کلاس شهر قوانینی آورده شده که باید با زبان بچه‌ها به آنها آموزش داده شود.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/102247

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی