ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

اتوبوس‌های نو عادلانه توزیع شد

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
مدیرعامل اتوبوسرانی: پیشتر شاهد بی‌عدالتی در توزیع اتوبوس‌های نو بین مناطق برخوردار و محروم اصفهان بودیم

اكبر منتشلو

 

 

 مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به اینكه 80 درصد خطوط موجود از لحاظ بهره وری كارآمد نیست، گفت: با این حال 20 درصد خطوط كارآمد، حدود 80 درصد مسافران را جابه‌جا می كند. به گفته قدرت الله افتخاری بسیاری از خطوط ناكارآمد به مرور زمان و با فشار مردم و نه با كار مطالعاتی ایجاد شده است كه این موضوع عوارض و هزینه های زیادی برای اتوبوسرانی در پی داشته است. به همین دلیل در طول یک سال گذشته ایجاد،‌اصلاح و ادغام خطوط پیگیری شد. وی با تاكید بر اینكه هر نوع تغییراتی در خطوط اتوبوسرانی بسیار سخت است، تصریح كرد: وقتی مردم به سیستمی عادت كنند به سختی می توان آن را تغییر داد و پیگیری اجرای این تغییرات جز با داشتن اعتقاد قلبی و وجود تیم تخصصی علمی كار ساده ای نیست.

 

مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به اینكه حمل و نقل عمومی نهاد خدماتی مهمی است كه در همه دنیا با كمک  یارانه های دولتی و شهرداری ها اداره می شود و هیچ گاه ارزش مالی آن مدنظر نیست، گفت: رویكرد ما در یک سال گذشته این بود كه دیدگاه مردم و مدیران به این شركت تغییر كند. افتخاری در برنامه « آنچه تحویل گرفته ایم، آنچه انجام داده ایم» كه از سوی سازمان عدالت و آزادی برگزار شد و به بررسی عملكرد یک ساله مدیران شهری اختصاص دارد، با تاكید بر لزوم توجه بیشتر به ارتقای جایگاه و نقش رانندگان اتوبوسرانی، از افزایش سن ناوگان اتوبوسرانی در طول یک سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان از 8.3  در سال گذشته  به حدود  9 سال افزایش یافته است. وی خصوصی سازی اتوبوسرانی را تجربه ای ناكارآمد مطرح كرد و ادامه داد: در راستای اصل 44 قانون اساسی، ‌روند خصوصی سازی اتوبوسرانی از حدود هشت سال پیش شروع شد. با این وجود به بخش خصوصی نگاه درستی نمی شد و بخشی از مشكلات ناشی از همین نگاه نادرست بود كه با نظارت كلی از راه دور، باعث ناكارآمدی این بخش شده بود. وی اهداف كلان شركت اتوبوسرانی را افزایش رضایت، توسعه و بهبود زیرساخت ها و افزایش بهره وری بیان كرد و ادامه داد: این حوزه یک نگاه تخصصی نیاز دارد. هر چند در گذشته نیز اقداماتی صورت گرفته بود، اما هر‌اقدامی باید بر اساس مطالعات علمی و نه فقط نگاه فنی صورت می گرفت تا نتیجه بخش باشد. افتخاری با تاكید بر‌اینكه به دلیل وجود نگاه صرفا فنی، مدیران قبلی جسارت برخی فعالیت ها را نداشتند، گفت: در این دوره ساماندهی و بازمهندسی شبكه موجود خطوط اتوبوسرانی را با هدف افزایش سهم حمل و نقل عمومی دنبال كردیم. الان اتوبوسرانی روزانه بیش از 600 هزار مسافر را جابه‌جا می كند كه بیشترین سهم را (17 درصد) در ناوگان حمل و نقل عمومی دارد. افزایش سطح پوشش خدمات اتوبوسرانی، افزایش رضایت مسافران،‌ ایجاد سیستم یكپارچه با مترو،‌ افزایش كیفیت خدمات، بهینه‌سازی استفاده از منابع و كاهش مصرف سوخت و صیانت ازمنابع از دیگر اهدافی است كه به گفته افتخاری در یک سال گذشته دنبال شد.افتخاری همچنین از تغییر 30 درصدی در خطوط طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت یا خطوط جدید ایجاد یا خطوط موجود اصلاح شد. خیابان ها و میادینی بود كه سال ها از افتتاح آن می‌گذشت، اما خط اتوبوس نداشت. این تغییرات در راستای افزایش بهره وری، رضایت شهروندان و گسترش خطوط صورت گرفت. به‌گفته وی در تمام این تغییرات سعی شد ایستگاه های مترو نیز پوشش داده شود تا اتوبوسرانی به اصطلاح تغذیه‌كننده خطوط ریلی باشد. یكی از دلایل افزایش مسافران مترو، اعمال همین تغییرات در خطوط اتوبوسرانی بوده است. وی با اشاره به اینكه تا پیش از این شاهد نوعی ناعدالتی در توزیع اتوبوس های تازه  در مناطق برخوردار و محروم بودیم، گفت: برای اولین‌بار در طول یک سال گذشته اتوبوس های نو به‌خطوط زینبیه، دهنو و امام خمینی ( ره ) وارد شد. البته الان در تمام خیابان های اصلی اتوبوس های اسكانیا تردد می كند ولی تلاش شد در مناطق محروم نیز تغییرات زیادی انجام شود و حتی در مناطق حومه ای ناوگان بهسازی شد.افتخاری با اشاره به اینكه ساماندهی پایانه های قدس،‌كاوه، ‌صفه،‌ صمدیه و اندیشه و كریدورهای كاوه،‌ چهارباغ، ‌هزار جریب و امام خمینی ( ره ) با استراتژی تسهیل تردد مسافران و افزایش سهم حمل و نقل عمومی و بهبود و افزایش كارآیی شبكه خطوط صورت گرفت، تصریح كرد: در حوزه بازسازی و نوسازی ناوگان نیز نسبت به سال‌های قبل ركورد شكسته شد. به طوری كه نزدیک به 70 دستگاه اتوبوس دودزا از چرخه حمل و نقل عمومی حذف و 50 دستگاه اتوبوس نو اضافه شد. كاهش 7 درصدی نیروی انسانی،‌ كاهش روزانه 200 هزار لیتر در مصرف سوخت،‌ خاموشی اتوبوس ها در مبدا و مقصد،‌افزایش تعداد مسافران، كاهش زمان انتظار در ایستگاه،‌ كاهش تصادفات و‌... از دیگر دستاوردهایی بود كه در یک سال گذشته محقق شده است.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/86508

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی