ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

استانداردسازی برای استثنایی‌ها

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
سالانه 200 تا 250 نفر دانش آموز وارد مدارس استثنایی می شوند

اکرم کیانی

مدارس استثنایی به دانش‌آموزان معلول، آموزشی را که با توانایی‌های هر کدام از آنها متناسب است، ارائه می کنند. یكی از شاخص‌های ارزیابی توسعه آموزش و پرورش میزان اهمیتی است كه كشورها به آموزش و پرورش دانش آموزان دارای نیازهای ویژه می‌دهند. آموزش و پرورش استثنایی بخش مهم و جدایی‌ناپذیر از نظام تعلیم‌وتربیت كشور است. رویکرد آموزش و پرورش در سال‌های اخیر به سوی تلفیق مدارس استثنایی با مدارس عادی بوده  که طرح حضور دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی به صورت آموزش تلفیقی و فراگیر اجرایی شد. از سویی هر سال سنجش همه بچه‌‌ها در بدو ورود به مدرسه برعهده  اداره استثنایی است.

 

 

 

در واکاوی ساماندهی دانش آموزان در مدارس استثنایی استان، تجهیزات این مدارس، سنجش سلامت دانش‌آموزان، شناسایی دانش آموزان خاص و  چالش‌های مدارس استثنایی به گفت و گو با محسن الماسی، رئیس اداره مدارس استثنایی آموزش و پرورش استان اصفهان، پرداختیم که ماحصل آن را در زیر می خوانید:

 

چه  تعداد مدارس استاندارد برای دانش آموزان استثنایی در استان وجود دارد و ساماندهی بچه ها به چه صورتی است؟
دراستان اصفهان 134 فضای مستقل وجود دارد که 185 مدرسه را در خود پوشش داده و این اختلاف عددی به این دلیل است که در بعضی از مناطق مجبور هستیم انواع معلولیت ها و انواع مقاطع را در یک مدرسه داشته باشیم. اکنون حدود 20 مدرسه استاندارد در سطح استان اصفهان داریم که با عمر مفید مورد تایید اداره نوسازی هستند و مابقی فضاها مقاوم سازی شده‌اند یا سازمان نوسازی به طور موقت این فضاها را برای استفاده دانش آموزان تایید کرده است. در مجموع در استان پنج هزار و62  دانش آموز در مدارس خاص وجود دارد و سه هزار و 700 نفر دانش آموز در مدارس عادی به صورت تلفیقی از امکانات استفاده می‌کنند. دانش آموزان کم توان ذهنی بیشترین گروه دانش‌آموزان استثنایی استان هستند و درهفت گروه معلولیت نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا، جسمی و حرکتی، چند معلولیتی، اوتیسم و اختلالات رفتاری یادگیری سامان‌دهی می شوند و تلاش مجموعه اداره استثنایی این بوده که طی رایزنی با روسای ادارات مناطق و نواحی امکان تحصیل برای دانش آموزانی را فراهم کند که شرایط استفاده از مدارس عادی را دارند و با فرهنگ سازی این گروه از  بچه ها با استفاده از آموزش‌های مدارس عادی به ادامه تحصیل بپردازند.

 

سنجش سلامت دانش‌آموزان در چند پایگاه و از چه زمانی شروع می‌شود؟
در راستای رسالت سازمانی که وزارتخانه تعریف کرده است هر دانش آموزی که می‌خواهد وارد چرخه آموزش و پرورش شود فرایند سنجش برای او انجام می‌شود و سنجش همه بچه ها در بدو ورود به مدرسه بر عهده اداره استثنایی است. خانواده‌ها می‌توانند از 18 خرداد ماه نوبت گیری  و از یکم تیرماه به پایگاه های سنجش اولیه مراجعه کنند. امسال پیش بینی شده که سنجش سلامت 90 هزاردانش آموز پیش دبستانی و بدو ورود در قالب 56 پایگاه اولیه در استان انجام شود و از این تعداد 15 پایگاه در سطح شهر اصفهان است و شش پایگاه تخصصی در سطح استان سنجش نوآموزان را بر عهده دارند که از این تعداد دو پایگاه تخصصی در شهر اصفهان این وظیفه را انجام می دهند.

 

برای سنجش سلامت نوآموزان به ثبت نام در سامانه هم نیاز است؟
اکنون مشغول آموزش نیروها و برنامه ریزی برای مقدمات سنجش هستیم. تاریخ شروع ثبت نام نوآموزان برای سنجش سلامت از اول تیرماه 98 است و خانواده‌ها می‌توانند از 18 یا 20 خرداد ماه با فعال شدن سامانه به نزدیک ترین سامانه محل سکونتشان مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات در سامانه سناد پیش ثبت نام نو آموز را انجام دهند تا اطلاعات در این سامانه بارگذاری و سپس نوبت گیری انجام شود.

 

 متولدین چه سالی می توانند برای سنجش پایه اول اقدام کنند؟
این پیش ثبت نام به منزله ثبت نام قطعی نیست و به منظور نوبت گیری نوآموز برای سنجش سلامت است و بعد از انجام سنجش، خانواده ها می توانند برای ثبت نام قطعی مراجعه کنند. والدینی که فرزندان آنها نیمه دوم سال 91 یا نیمه اول سال 92 هستند می توانند امسال در سنجش سلامت برای پایه اول دبستان شرکت کنند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر آمار نوآموزان برای سنجش سلامت افزایش پیدا کرده است.

 

 سالانه چه تعداد دانش‌آموز وارد مدارس استثنایی می شوند و آمار پیش دبستانی‌های امسال را چه تعداد پیش‌بینی می‌کنید و فعالیت کاری پایگاه‌های سنجش سلامت در استان چند روز است؟
سالانه حدود 200  تا 250 نفر دانش آموز وارد مدارس استثنایی می شوند و در استان اصفهان به دلیل مهاجرپذیری این آمار قابل پیش‌بینی نیست  و  هر سال با تعداد بیشتری از دانش‌آموزان برای ثبت نام رو به رو می‌شویم. امسال حدود 40 هزار نفر پیش دبستانی و 50 هزار نفر دانش آموز بدو ورود به پایه اول  داریم و همه دانش آموزان پیش دبستانی که در سال گذشته سنجش سلامت را انجام دادند دیگر نیازی به انجام این‌کار  ندارند و با نمره کسب شده سال قبل می توانند برای ثبت نام مراجعه کنند. به طور میانگین حدود 70 روزی کاری فعالیت پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان است که تعداد 540 نفر نیرو در این پایگاه ها در پست های مختلف مشغول به کار هستند و قریب به 120 هزار ساعت کاری را در 56 پایگاه استانی انجام می دهند.

 

سنجش سلامت در شناسایی دانش آموزان خاص تا چه اندازه موثر بوده است؟
این برنامه در شناسایی سریع مشکلات بچه ها و مداخلات بهنگام  برای درمان آنها بسیار موثر است. آمار سال گذشته نشان می دهد از تعداد 91 هزارو 700 نفر نو آموز و دانش آموز پیش دبستانی که سنجش سلامت برای آنها صورت گرفته است در مجموع 13 هزار و 181 نفر ارجاع هوش شدند که از این تعداد چهار هزارو 861 نفر بعد از تست تخصصی به مدارس عادی ارجاع  پیدا کردند و تعداد هفت هزار و 300 دانش آموز دیر آموز بعد از شناسایی به آموزش عادی ارجاع داده شدند تا با فرصت تعیین شده برای مداخله بهنگام اقدام و بسته های آموزشی را دریافت کنند.تعداد 556 نفر به مدارس کم توان ذهنی ارجاع داده شدند و تعداد 41 نفر   افرادی بودند که اختلال اوتیسم در آنان تشخیص داده شد.

 

چه تعداد دانش آموز در بخش بینایی و شنوایی و کاشت حلزون تشخیص داده شدند؟
در بخش ارجاع شنوایی، دو هزار و 719 نفر دانش آموز حضور داشتند که  از این تعداد 27 نفر به مدارس ناشنوایان ارجاع داده شدند و 731 نفر برای درمان‌های پزشکی و پیگیری‌های لازم به مراجع درمانی مراجعه کردند و تعداد 93 نفر دانش آموز نیازمند سمعک و 27 نفر  نیازمند کاشت حلزون تشخیص داده شدند. در خصوص ارجاع بینایی،  پنج هزار و 224 نفر دانش آموز ارجاعی داشتیم که  هفت نفر به مدرسه نابینایان مراجعه کردند و  59 نفر دانش‌آموز با استفاده از کتب درشت خط مشکل تحصیلی شان برطرف شد. 107 نفر دانش آموز تحت درمان پزشکی قرار گرفتند و  619 نفر دانش آموز  هم دچار تنبلی چشم بودند. هزار و 579 نفر دانش آموز نیز نیازمند عینک تشخیص داده شدند و هزار 451 نفر دارای عیوب انکساری بودند و مابقی دانش آموزان در این حوزه مشکلی نداشتند.

 

 در خصوص تعداد دانش آموزان جسمی و حرکتی و مراکزی که برای پوشش دانش آموزان استثنایی دارید توضیح  دهید. تجهیزات این مدارس چگونه است؟
سال گذشته در خصوص دانش آموزان جسمی و حرکتی مجموع ارجاعات 407 نفر بوده است که از این تعداد 75 نفر به مدارس جسمی و حرکتی استثنایی ارجاع داده شدند و 114 نفر از آنان به مدارس تلفیقی مراجعه کردند و تعداد 200 نفر از این دانش آموزان مشکل خاصی نداشند. یکی از مهم ترین وظایفی که اداره استثنایی دارد،علاوه بر آموزش و پرورش، توانبخشی و توانمند سازی دانش آموزان است که باید در پلان های درمانی طراحی شوند و شامل گفتاردرمانی، کاردرمانی و اتاق های بازی درمانی  است. نقطه هدف ما مدارس خاص هستند.

 

چه تعداد دانش آموز استثنایی در بخش جهش ثبت نام کردند؟
جهش تحصیلی بخش دیگری از سنجش دانش آموزان است و آنانی که دارای توانایی و استعداد خارق‌العاده هستند به توصیه مدرسه می توانند در بخش جهش شرکت کنند . در این بخش، دانش آموزان یک پایه تحصیلی را نمی خوانند و می توانند در پایه بالاتر
 ثبت‌نام کنند. سال گذشته از  447 نفر دانش آموز که برای جهش ثبت‌نام کردند، 207 نفر در آزمون جهش موفق شدند و از مجموع ارجاعی دانش آموزان، 205 نفر شرایط تحصیل در مدارس عادی و استثنایی را نداشتند و به مراکز بهزیستی ارجاع داده شدند تا بتوانند با ثبت‌نام در این مراکز از خدمات بهزیستی بهره‌مند شوند.

 

 دانش آموزان مدارس خاص چه ویژگی هایی دارند؟
در مدارس به دلیل نوع معلولیت دانش آموزان معمولا توزیع نیروهای توان بخشی به ترتیب اولویت از مدارس اوتیسم شروع می شود و مابقی نیروها در مدارس جسمی و حرکتی  بوده و سپس به سراغ مدارس خاص می رویم. دانش آموزان در مدارس خاص برای برقراری ارتباط کلامی و نوشتن نیاز دارند حداقل مهارت های حرکتی را بیاموزند و باید بتوانند با آموختن حداقل آموزش ها از درس و آموزش دور نمانند.

 

آموزش‌های تلفیقی برای چه دانش آموزانی ارائه می شود؟
دانش‌آموزی که معلولیتش در حدی است که در یک مدرسه عادی استثنایی می تواند از آموزش برخوردار شود با مناسب سازی فضا و بستر و با استفاده از ویلچر در یک سطح شیب دار و آموزش‌های تلفیقی به تحصیل مشغول می شود. با و جود همه تلاش هایی که انجام شده،  خانواده ها از ارجاع دانش آموز به  مدارس عادی استثنایی پرهیز می کنند؛ به دلیل اینکه واژه استثنایی هنوز در بین مردم بار منفی دارد و بسیاری از خانواده‌ها  ترجیح می دهند بچه ها بیشتر در بستر آموزش‌های عادی باشند و برای یکسان‌سازی آموزش و موفق شدن دانش آموزان می توانند از این آموزش‌ها بهره ببرند تا بتوانند بهتر از امکانات آموزش تلفیقی
 استفاده کنند.

 

مدارس استثنایی استان با چه چالش‌هایی رو به رو هستند؟
مشکلات اقتصادی دولت و تنگناهایی که ناشی از تحریم هاست، بر روند عملکرد مدارس استثنایی استان هم بی‌تاثیر نبوده است. با مساعدت اداره نوسازی مشکل سیستم گرمایشی بالای 60 درصد از مدارس را برطرف کردیم و همه این مدارس به سیستم رادیاتور و پکیچ مجهز شدند. فقط تعداد محدودی از مدارس از بخاری گازی استفاده می کنند و خوشبختانه مدرسه‌ای وجود ندارد که از بخاری نفتی استفاده کند. سال گذشته دو فضای جدید به مجموعه آموزشی استان اضافه شد و با پیگیری های به‌عمل آمده در سال تحصیلی جدید با افزایش دانش آموزان اوتیسم امیدواریم دو فضای اوتیسم را به مجموعه استان اضافه کنیم. کمبود فضاها و سالن های ورزشی اختصاصی برای دانش آموزان استثنایی از دیگر چالش‌های این اداره است و در بخش مسابقات دانش آموزان استثنایی علاوه بر مساعدت اداره آموزش و پرورش کل استان و معاونت پشتیبانی با کمبود فضای اختصاصی مناسب‌سازی شده مواجه بودیم.  امسال با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز استان و مساعدت‌های اداره نوسازی در تلاش هستیم با توجه به نیازهای مدارس استثنایی کمک خیرین را به این سمت هدایت کنیم تا بتوانیم آموزش و پرورش استثنایی استان را به جایگاه شایسته و واقعی خود برسانیم.

 

صحبت پایانی شما با خانواده هایی که با این گروه از بچه ها برای آموزش روبه رو هستند چیست؟
اگر پدران و مادران این دانش آموزان یک لحظه از بچه های معلول غافل شوند عواقب ناگواری در انتظار آنهاست. دست تک‌تک والدین دانش آموزان استثنایی را به دلیل بردباری ها و تحمل مشقت هایی که در جهت پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان در سطح استان انجام می دهند، می بوسیم. به جرأت می‌توان گفت که بعد از خانواده شهدا ،والدین این دانش آموزان ایثار گران مجموعه آموزش و پرورش هستند. 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/96785

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی