ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

افزایش 12 درصدی و تداوم حیات پارینه سنگی سینما

تاریخ درج : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 
تحلیلی بر بودجه سینمایی کشور در سال97:

مجتبی اردشیری

 

 

طبق لایحه بودجه پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی، سهم سازمان سینمایی از بودجه سال 97، 220 میلیارد تومان است؛ رقمی که در مقایسه با بودجه 197 میلیاردی سال 96، افزایش 23 میلیاردی یا 12 درصدی را به خود می بیند. ضمن اینکه دولت، طبق لایحه بودجه پیشنهادی برای سال آینده در ردیف بودجه هایی، متعهد شده ارقامی را هم به تکمیل شهرک سینمایی هشتگرد که عملیات ساخت آن از سال 87 آغاز شده و باید تا سال 99 تکمیل شود، تعمیر و تجهیز ماشین آلات و همچنین کمک‌ های فنی و اعتباری به پردیس‌های سینمایی، بپردازد.

مروری بر این پاراگراف، بر روی کاغذ امیدبخش
به نظر می رسد؛ چرا که نوید افزایش بودجه و تزریق پول به دیگر زیرساخت های سینمایی را می دهد؛ اما در عمل و در عالم حرفه ای، آیا بودجه 220 میلیاردی می تواند دخل و خرج یک سال سینمایی کشور را تامین کند؟ آن هم در شرایطی که دولت برای نزدیک‌ترین رقیب سینما، یعنی تلویزیون، بودجه یک تریلیون و 521 میلیاردی در نظر گرفته و برای سازمان تبلیغات اسلامی نیز 430 میلیارد پیشنهاد داده است.به عبارتی بودجه تخصیص یافته به سینما، یک هفتم تلویزیون و یک دوم سازمان تبلیغات اسلامی است و همین خود، پایین بودن شدید بودجه صنعت سینما در کشور را نشان می‌دهد.

 

 

     چرا 220 میلیارد تومان کم است؟
سازمان سینمایی، برخلاف عنوان جمع و جوری که دارد، برنامه های عریض و طویلی دارد که رونق دادن به آن برنامه ها، نیازمند بودجه ای هنگفت است. به عنوان مثال، تقریبا تمامی جشنواره های جریان ساز کشورمان را سازمان سینمایی برگزار می‌کند که بودجه مورد نیاز برای برگزاری تمامی آنها، تقریبا یک چهارم بودجه 220 میلیاردی است.از طرف دیگر، این سازمان نهادهای تابعه نیز دارد که فارابی و هنر و تجربه، یکی از مهم ترین آنها به شمار می روند؛ دو نهادی که از اعطای وام گرفته تا اجاره و امانت تجهیزات فیلم سازی، بر عهده آنهاست علی الخصوص هنر و تجربه که سیاست آن، حمایت مستقیم از فیلم‌های کم مخاطب است و طبیعتا بودجه خوبی باید به آن تعلق بگیرد.کـــمک به خانه سینما، مشارکت در ســـاخــــت و تجهیز فیلم ها و سالن ها، برگزاری همایش های ملی و بین‌المللی، حضــــور در جشنواره های معتبر بین‌‌المللی و برپایی هفته های فیلم در کشورهای مختلف و . . . تنها بخشی از هزینه کرد سازمان سینمایی است که بودجه کلانی را می طلبد. حتی اگر این 220 میلیارد، کفاف برنامه های ضروری را بدهد، تازه بحث صنعتی شدن و پیاده کردن سیاست‌های اساسی سازمان سینمایی در راستای اهداف میان مدت و بلند مدت پیش می آید که هم ضرورتی فرهنگی است و هم متناسب با رشد تکنولوژی و دانش سینماگران، ضروری به نظر می‌رسد که طبیعتا بودجه آن، به مراتب از آن فعالیت‌های اجرایی که عنوان کردیم، بیشتر است.بنابراین هنر سازمان سینمایی با این رقم، تنها آن است که بتواند دخل و خرج های مدون خود که هر ساله برایش اتفاق می افتد را هماهنگ کرده تا چندان دست به دامن اسپانسر و قبول دخالت های آن در امور اجرایی برنامه هایش نشود.
 

 

 

     آیا با این بودجه می توان به صنعتی شدن اندیشید؟
اصلی ترین رسالت سازمان سینمایی، کمک به صنعتی شدن سینمای ایران است.عنوانی که سال هاست صحبت از آن به گوش می رسد؛ اما در عمل، فاصله‌ای نجومی با اصل ماجرا دارد.همچنان سینمای ما، در مرحله آماتوری به سر می برد.کشور، نیازمندی شدیدی به ساخت پردیس های جدید و فنی دارد که نخستین گام در مسیر صنعتی شدن است.اتفاقی که برخلاف نهضت سالن سازی چند سال اخیر، باز هم ایران را در موضع فقر قرار می دهد. تا سالن های بیشتر ساخته نشود، فیلم های ایرانی، نمی توانند اکران سالمی داشته باشند تا این فضا مهیا نشود، سینمای ایران نمی تواند وارد گردونه اکران های بین المللی شود و صحبت ها بر سر اکران فیلم روز خارجی، تنها، شعار خوش رنگ و لعابی است که عملا نمی تواند محقق شود.صنعتی سازی یعنی اینکه آثار ایرانی، هم پای فیلم‌های روز جهان، در سینماهای کثیرالتعداد اروپا و آمریکا اکران شده و فیلم های ما هم در چرخه بین المللی وارد شوند مانند کاری که سینمای نه چندان معتبر ترکیه، بنا بر سیاست صنعتی کردن سینمایش، انجام داد و به خوبی هم نتیجه گرفت. وقتی نه فیلم های ایرانی در جهان اکران منظمی دارند و نه فیلم های روز جهان، در ایران اکران می شوند، آن وقت چگونه صحبت از صنعتی شدن می کنیم؟ وقتی حتی سالن به اندازه نیاز داخلی سینمایمان نداریم، چگونه می توانیم ادعا داشته باشیم که در مسیر صنعتی شدن گام بر می داریم آن هم با این بودجه ای که نهایتا بتواند دخل و خرج روزمره سازمان سینمایی را تامین کند.برای صنعتی شدن، فارغ از عزم آهنین، حداقل نیاز به پنج برابر بودجه فعلی است تا بتوان ریل گذاری را آغاز کرد و پس از چند سال حضور موفق و مشارکت صحیح، می بینیم که خود سینما به عنوان یک صنعت، سودآوری قابل توجهی به همراه دارد به طوری که همین کمک دولتی را نیز نیاز ندارد؛ اما متاسفانه آن سرمایه ابتدایی، برای این ضرورت ملی و سینمایی اختصاص داده نمی شود تا سینمای ایران، برخلاف تمامی عناوین افتخارآفرین جهانی اش، همچنان سنتی به امرار معاش بپردازد و نخواهد که آینده های دور و نزدیک را ببیند.این بودجه، بوی صنعتی شدن سینما را به مشام نمی رساند.

 

 

 

     فعلا خبری از هموار شدن مشکلات سینما و سینماگران نیست
وقتی بودجه سال آینده سینما نتواند چندان کفاف دخل و خرج ضرورت های سازمان سینمایی را محقق کند، آن وقت چه انتظاری می توان داشت که مشکلات فراوان اهالی سینما، مرتفع شود.مشکلاتی که اهم آنها را می توان در بیمه سینماگران و مقرری بیکاری آنان خلاصه کرد.دو نیاز مسجلی که سال‌هاست از سوی سینماگران عنوان می شود؛ اما در عمل، اتفاقی خوشایندی رخ نمی دهد علی الخصوص در زمینه مقرری بیکاری که نیاز اصلی سینماگران است؛ چرا که با توجه به تغییر شکل تولیدات سینمایی و انتخاب عوامل از یک دایره به خصوص، بخش عمده ای از سینماگران، عملا یا بیکار هستند یا کم‌کار.مقرری بیکاری، یک فرآیند کاملا عادی در بحث های زیرساخت سینماهای جهان است که متاسفانه در کشور ما چندان جدی گرفته نمی شود و این طور می شود که در کمال تاسف مشاهده می کنیم فلان هنرمند پس از چند دهه حضور در سینما، به دلیل ناتوانی در تامین مخارج درمان یا بهبود بیماری خود، آگاهانه در کام مرگ قرار می گیرد و ضایعه جبران ناپذیری را برای سینمای کشور به جا می گذارد.مطمئنا روی سخنان ما، به سازمان سینمایی نیست؛ چرا که همین که این سازمان، با این بودجه اندک می‌تواند صورت خود را سرخ نگه دارد، باید آن را تحسین کرد بلکه نوع نگاه قانونگذاران به صنعت سینما و افق های پیش روی آن باید تغییر یابد.این بودجه حتی اگر برای سال 98، 30 میلیارد دیگر هم افزایش پیدا کند، باز هم تکافوی دخل و خرج سازمان را نمی دهد چه برسد به ریل گذاری هایی که برخلاف تفکر بنیادین، بودجه های آن چنانی را نیز
می طلبند.سینمای ایران، همچنان به حیات پارینه سنگی خود ادامه می دهد و فرهنگ، همچنان در غبار به جا مانده از عطش سیاست، اقتصاد، ورزش و اجتماع، در صف آخر انتظارات و نگاه ها قرار دارد. 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/63615

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی