ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

انواع اشباع در بازاریابی شبکه‌ای

تاریخ درج : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 

بر سر راه بازاریابی شبکه ای، چالش هایی وجود دارد که هر کدام می توانند آن را تحت تاثیر قرار دهند. یکی از مشکلاتی که بازاریابی شبکه‌ای را تهدید می‌کند، اشباع است. اشباع در لغت به معنی «پُرشدن» و «سیر شدن» است و در اصطلاح بازاریابی شبکه ای معانی و انواع مختلفی دارد که به بدین قرار است:

 

 

اشباع بازاریاب‌ها: شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای برای رشد خود نیاز به جذب بازاریاب و ساختن یک شبکه انسانی به شکل هرم هستند. ساختن چنین هرم انسانی نیاز به افراد زیادی دارد که به عنوان بازاریاب به عضویت شرکت درآیند؛ اما با توجه به آنکه تعداد افراد یک جامعه محدود است، تعداد افراد کافی برای عضویت در شرکت وجود نخواهد داشت . این به معنای آن است که سطحی از افراد وجود خواهد داشت که قادر به مجموعه سازی نخواهند بود و کسی وجود نخواهد داشت که زیرمجموعه آنها شود.

 

 

اشباع بازار خرید: این نوع از اشباع بیشتر در علم اقتصاد مورد توجه قرار می‌گیرد. زمانی که تعداد بازاریاب‌ها به اندازه قابل توجهی افزایش می‌یابد، تعداد خریداران بین آنها تقسیم می‌شود و طبیعتاهر بازاریاب سهم کمتری از خریداران را به خود اختصاص خواهد داد. مثلا  اگر یک محله دارای دوهزار نفر از اهالی باشد و تمام افراد نیز ماهانه 10هزار تومان از بازاریاب ها خرید کنند(حالت ایده‌آل) و در این محله 10 بازاریاب وجود داشته باشد، هر بازاریاب بطور متوسط 200 مشتری خواهد داشت و دومیلیون تومان جنس خواهد فروخت. اما تنها چیزی حدود 17درصد از این پول به عنوان پورسانت به بازاریاب خواهد رسید؛ یعنی حدود 340هزار تومان. حال اگر تعداد بازاریاب های این محله به دو برابر افزایش یابد، درآمد هر بازاریاب به 170هزار تومان کاهش خواهد یافت و اگر تنها 50 نفر در این محله دوهزار نفری در شرکت های بازاریابی شبکه ای عضو باشند، درآمد هر کدام در هر ماه تنها چیزی معادل 60هزار تومان خواهد بود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/63827

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی