ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

بازار خودرو درآستانه انفجار قیمت

تاریخ درج : شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
ممنوعیت واردات قطعات تولید داخلی را متوقف می کند

سعیده غفاری

 

درست زمانی که با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، فرصتی برای افزایش تولید و عرضه اتومبیل‌های تولید داخلی فراهم شده‌بود؛ ممنوعیت واردات قطعات خودرو و مواد اولیه آنها به همراه نوسانات قیمت ارز مشکلاتی را برای کارگاه‌های قطعه سازی به وجود آورد و روز به روز تولیدات آنها کاهش پیدا کرد، تاجایی که نایب رئیس انجمن قطعه سازان در هفته ‌گذشته گفت: «امروز باید به صنعت قطعه‌ سازی کشور تسلیت بگویم!» آمار نشان می‌دهد که میزان تولید قطعات به نصف رسیده‌ است و با توجه به این میزان کاهش تولید، انجمن‌های قطعه‌ساز مدعی شده‌اند که از ابتدای شهریور هیچ گونه قطعه و یا خودرویی در داخل تولید نخواهد شد.

 

بر اســاس ادعــای مسئــولان کـمـپـانـی‌هـای خودروسازی، تعداد زیادی قطعات در گمرک باقی مانده‌اند که به دلیل تغییرات قیمت دلار امکان ترخیص آنها وجود ندارد. 

 

     توقف واردات قطعات  
اکنون بزرگ‌ترین مشکل خودروسازان تحریم واردات قطعات خودرو است. در چند سال گذشته کمپانی‌های خودرو سازی موفق به تولید تمام قطعات خودروها نشده‌اند و هیچ کدام از خودروهای ساخت داخل، با ۱۰۰ درصد قطعات ساخت ایران عرضه نمی‌شوند؛ در نتیجه خودروسازان ناچار به واردات مواد اولیه و یا قطعات اصلی از سایر کشورها هستند. طبق اظهارات دبیر انجمن صنایع قطعه سازی کشور، بخش زیادی از مواد اولیه صنعت قطعه ‌سازی وارداتی است و تنها بخش کوچکی از آنها در داخل کشور تولید می‌شود که کفاف نیاز شرکت‌‌های قطعه‌ سازی را نمی‌دهد. با ممنوعیت واردات قطعات از چند هفته گذشته تا کنون، تولید خودروهای زیادی از جمله تندر 90 و پژو2008 در ایران متوقف شده‌است و براساس پیش‌بینی کارشناسان به زودی شاهد توقف تولیدات خودرو در ایران خواهیم بود! زیرا قطعات خودروهای ملی مانند پراید و سمند نیز به صورت کامل در داخل کشور تولید نمی‌شود، برای مثال 15درصد قطعات پراید و 20 درصد قطعات سمند از کشورهای دیگر  وارد کشور می‌شوند. در ضمن باید به این موضوع نیز اشاره کرد که تعداد زیادی از خودروهای قیمت بالای مونتاژ ایران، نه تنها به دلیل  استفاده ۷۰ تا ۸۰ درصدی از قطعات وارداتی، به زودی از خط تولید خارج خواهند شد، بلکه با ممنوعیت تولید از سوی برندهای سازنده‌ خارجی مواجه هستند؛ از جمله این اتومبیل‌ها می‌توان به کیا سراتو اشاره کرد.

 

 

     تاثیر  ارز  بر تعطیلی صنعت خودرو سازی 
گرانی ارز نیز به تعطیلی صنعت خودرو سازی دامن می‌زند و در حالی که تعداد زیادی از قطعات خودروها از چین وارد ایران می‌شود، کمبود و گرانی ارز باعث کاهش واردات این قطعات شده‌است.تا جایی که قیمت بعضی قطعات این خودروها، امروزه با افزایش تقاضا و کمبود در بازار مواجه است و هزینه‌ خرید گران‌تری نسبت به لوازم اصلی خودروهای کره‌ای و ژاپنی دارند! همچنین طبق گفته‌های نایب ‌رئیس انجمن قطعه‌ سازان، نوسانات نرخ ارز باعث عدم تولید مستمر شده‌است و طی چند روز گذشته40 تا 50 درصد حجم تولید کاهش یافته‌است که علت اصلی این موضوع نیز به نوسانات نرخ دلار بازمی‌گردد زیرا یکی دوماه قبل قطعات با دلار چهار هزار تومانی خریداری می‌شدند و در موقعیت فعلی با توجه به وضعیت بازار و کاهش فروش، خودروسازان قادر به خریداری این قطعات با دلار  9 هزار تومانی نیستند. در نتیجه با این روند کاهش تولیدات، از شهریور صنعت خودرو سازی کشور متوقف خواهد‌شد و باید دید بعد از پایان تعطیلات خودروسازان و قطعه سازان چه اتفاقی در صنعت خودرو رخ می دهد.

 

 

     افزایش نجومی قیمت خودرو
عدم واردات و گرانی ارز علاوه بر متوقف ساختن صنعت خودرو سازی پیامد‌های دیگری را نیز به دنبال دارد که از جمله آنها باید به افزایش قیمت خودرو اشاره کرد. هم اکنون تعداد انبوهی خودرو در کارخانه‌های آماده عرضه هستند ولی همانطور که گفته شد قطعات آنها با دلار  چهار هزار تومانی و یا کمتر خریداری شده است و با درنظر گرفتن کمبود نقدینگی و ممنوعیت واردات قطعات، خودروسازان حاضر به عرضه محصولات خود با قیمت‌های سابق نیستند و در نتیجه قیمت خودرو غیرمنطقی افزایش پیدا می‌‌کند به طوری که برای خرید یک پراید صفرکیلومتر باید بیش از 30 میلیون هزینه کرد! در ضمن عدم واردات و مونتاژ بعضی از مدل‌ها نیز بر افزایش قیمت سایر خودروها تاثیرگذار است.

 

 

       گرانی لوازم یدکی
دومین پیامد تعطیلی صنعت خودروسازی، گرانی لوازم یدکی است. بیشتر مواد اولیه لوازم یدکی خودروها نیز مانند قطعات آنها، وارداتی هستند و از آنجایی که واردات این دسته از مواد نیز به کشور ممنوع شده‌است، کارگاه‌های قطعه سازی اقدامی به تولید لوازم یدکی نخواهند کرد و به زودی در بازار شاهد کاهش لوازم یدکی و افزایش تقاضا خواهیم بود که این موضوع نیز گرانی آنها را به دنبال دارد.

 

 

       تعدیل نیرو در صنعت خودروسازی
در آخر نیز باید به بحث تعدیل نیرو در صنعت خودروسازی به عنوان یکی از پیامد‌های توقف تولیدات اشاره کرد. درواقع هنگامی که قطعه و اتومبیلی در کارخانه‌ها ساخته نشود، بدیهی است که نیروهای کار نیز بیکارمی‌شوند. دبیر انجمن قطعه‌‌سازان در این باره تاکید کرد که «امروز صنعت خودروسازی در بحران قرار دارد و در حال حاضر 14 هزار نفر نیرو در این صنعت تعدیل شده که به زودی 450 هزار نفر دیگر هم بیکار خواهند شد زیرا از اول شهریورچیزی برای تولید خودرو در داخل کشور وجود ندارد!»  

url : http://www.isfahanziba.ir/node/79909

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی