ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

بخت های اصلی مدعی دریافت سیمرغ !

تاریخ درج : یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 
آسیب شناسی جریان هایی که همه ساله پیش از جشنواره فجر شکل می گیرد

از مهر تا آذر، شلوغ ترین روزهای اهالی سینماست. جمع کثیری از سینماگران، این روزها نهایت تلاش خود را می کنند تا بتوانند فیلم خود را به جشنواره برسانند. اگر تولیدات سالانه کشور را 150 فیلم ارزیابی کنیم، حداقل 100 فیلم از این تعداد، فرم حضور در جشنواره را پر می کنند که بخش قابل توجهی از این تعداد فیلم، در این سه ماهه پائیز، جلوی دوربین رفته یا مراحل فنی خود را پشت سر می گذارند.

 

 

در این سه ماهه، هم چنان که وضعیت تولید، بسیار گرم و با حرارت بالایی از سوی سینماگران دنبال می‌شود، برخی جریان های خزنده نیز تلاش می کنند تا اثر مورد قبول خود را از این تعداد فیلم شاخص کنند؛ اتفاقی که عموما با جریان های رسانه‌ای شکل گرفته و در مواردی، پس از پچ پچ‌ها میان اهالی سینما، حتی به میان مردم نیز درز پیدا می کند و کار به جایی می رسد که حتی رسانه هایی که تخصص و صفحه سینمایی ندارند نیز در این مورد، به انتشار و تحلیل خبر دست می زنند. در این پروسه، گاهی اتفاق می افتد که جریانی خارج از بدنه فیلم یا گروه فیلم‌سازی، نسبت به یک اثر، دست به جریان سازی می زند که اهداف مختلفی دارد.به عنوان مثال، هم اکنون چند هفته ای است که گفته می شود فیلم «بمب» پیمان معادی به دلیل مضمون ضدجنگ خود، از جشنواره امسال کنار گذاشته می شود ! این در حالی است که این گمانه ها، پیش از معرفی هیئت انتخاب جشنواره صورت گرفته و معلوم نیست این هجمه ها از کجا نشئت می گیرد.این خبر، دست به دست چرخید و منتشر شد تا به سوژه روز سینما تبدیل شد؛ این همان جریانی است که متاسفانه امسال، قرعه‌اش به نام فیلم معادی افتاده و جو مناسبی را برای این اثر ترتیب نمی دهد.مطمئنا با نزدیک شدن به روزهای جشنواره، بر تعداد جریان های رسانه ای از این دست افزوده شده و دیگر فیلم ها نیز دستاویز این حرکت قرار می گیرند.اما در چرایی شکل گیری چنین جریان هایی، به پارامترهای زیر می رسیم :
 
      فشـــار رسانه ای و عمــــومی برای فرار از تحریم‌های احتمالی جشنواره خیلی وقت ها، جریان، به صورت خودخواسته و از متن خود آثار نشئت می گیرد.به هر حال در پائیز به دلیل بالا بودن حجم کاری، امکان اینکه فیلم‌سازی بخواهد چیزی فراتر از فیلم‌نامه ای را که تصویب شده، بسازد، فراوان است و همین، سبب می شود تا بعدها، اثرش مشمول ممیزی شود.به همین دلیل و برای فرار از این اتفاق، گروه، وارد یک بازی رسانه ای شده و این طور جلوه می دهد که خود از این اتفاق، بی خبر است و تلاش می کند تا این طور وانمود کند تا سازمان سینمایی، اخطارهایی مبنی بر ممیزی این فیلم به آنها داده است.همین نص خبر سبب می شود تا ذهن های بسیاری به نام آن اثر حساس شوند. اخبار آن را پیگیری کرده و خیلی مشتاق شوند تا فیلم را ببینند؛ اما خوشبینی محض است که تمام هدف نشردهندگان را تا این اندازه محدود فرض کنیم.آنها به واسطه جریان های رسانه ای نزدیک به خود و بعدتر اکثر رسانه ها، اقدام به تحلیل و تحت فشار قرار دادن سازمان سینمایی و دیگر نهادهای ذیربط کرده تا از این مجرا، با فشار افکار عمومی روی آنها، از هر گونه ممیزی یا تحریم احتمالی نجات یافته و بتوانند فیلم خود را در جشنواره و بعدتر در اکران های عمومی، به روی پرده بفرستند. نمونه اقدامات از این دست، بسیار است که عموما با نزدیک شدن به روزهای جشنواره، بر تعدادشان افزوده می شود.

      گل درشت شدن برای استقبال حداکثری مردم و منتقدان در زمان جشنواره
اما اکثر جریان های رسانه ای، تنها اهداف تبلیغاتی را در سر می پرورانند.اتفاقی که کافی است یک سایت یا خبرگزاری و این روزها یک گروه سینمایی مجازی، خبر خاصی در مورد یک فیلم منتشر کند تا شاهد موج سرسام آور بازتاب های آن در رسانه های مختلف باشیم.جریانی که کلیدواژه های آن می تواند «فیلم خاص و متفاوت فلان کارگردان» یا «بازی متفاوت و چشمگیر فلان بازیگر» باشد.
در این جریان سازی، عمده تلاش بر آن است که فلان اثر، جزو آثار شاخص جشنواره امسال است و تجربه هم نشان داده فیلمی که در زمان جشنواره، مورد استقبال مردم قرار بگیرد، روند تبلیغاتی خود را برای اکران عمومی هموار کرده و استقبال خوبی نیز از آن در اکران صورت می گیرد؛ بنابراین، آثار بسیاری هستند که به هر دلیلی تلاش می کنند تا پیش از آغاز جشنواره، نام خود را برای مردم خاص کنند و جالب آنکه در این پروسه، حتی نام کارگردانان بزرگ نیز دیده می شود.به عنوان مثال، ابراهیم حاتمی کیا  امسال فیلم «به وقت شام» را در جشنواره دارد؛ فیلمی که به دلیل برند حاتمی کیا و البته سوژه بسیار حساسش که راجع به داعش است، به خودی خود، یکی از آثار شاخص و کنجکاوبرانگیز امسال است؛ اما جریان های رسانه ای نزدیک به فیلم، چندی پیش این گونه بازتاب دادند که امکان دارد این فیلم به جشنواره نرسد !
همین خبر سبب می شود تا عطش مردم برای تماشای این فیلم، دو برابر شود؛ چرا که این گونه به آنها تفهیم شده که جشنواره امسال بدون حاتمی‌کیا و به وقت شام ارزشی ندارد.حال آنکه حاتمی کیا این فیلم را بهار جلوی دوربین برد و تابستان تمام کرد. آن وقت چگونه این فیلم نمی تواند خود را به جشنواره برساند؟ آن هم برای کارگردانی که تمام فیلم‌هایش به جشنواره رفته و آن هم برای فیلمی که از هم اکنون باید چند سیمرغ اصلی را برای آن کنار بگذاریم؟!
البته دامنه نشر این خبر، چند روز بیشتر طول نکشید و تصمیم بر آن گرفته شد تا با بالا بردن عطش حداکثری مردم، اخبار امیدبخشی مبنی بر رسیدن و اتمام مراحل فنی منتشر شده و قطعا در روزهای آتی، فاز جدیدی از خبررسانی راجع به این فیلم منتشر می شود. به هر تقدیر، بهانه به راه انداختن جریان های تبلیغاتی برای یک فیلم، مختلف بوده؛ بارها پیش آمده که از ماه ها پیش از آغاز جشنواره، از بازی استثنایی فلان بازیگر در یک فیلم، تمجیدهای فراوان به عمل آمده اما وقتی فیلم اکران شده، دیدیم که آن بازی، نکته خاصی نداشت و حتی در جمع نامزدهای دریافت سیمرغ نیز قرار
نگرفت.این نشان می دهد که جریان های سینمایی این روزها، تنها مختص به کارگردان و تهیه کننده و صاحبان آثار نیست و گاهی بازیگرانی تلاش می‌کنند تا طبق مشورت با تیم رسانه ای خود، جنجال‌هایی راجع به یک نقش آفرینی انجام داده تا طی آن، پمپاژ خبری فزاینده ای در شبکه‌های مکتوب و مجازی صورت گرفته و به نوعی به داوران خط دهی شود که این بازی می‌تواند مستحق دریافت سیمرغ بلورین
 باشد !طی این روزها تا زمان برپایی جشنواره، هرجا مشاهده کردید که جریانی رسانه ای، له یا علیه فیلمی شکل گرفته، بدانید که کار از کجا آب می خورد؛ چون در این روزها، کسی جز خود عوامل فیلم، از محتویات اثر خبر ندارند و تیم های رسانه ای مختلف، از کجا می خواهند بدانند آن اثر یا بازی های آن، چگونه است که حال بخواهند برای آن خبرسازی کنند.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/63692

دیدگاه جدیدی بگذارید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی