شما اینجا هستید
بلاگرها؛ روزنامهنگارانی آماتور
روزنامهنگاران همواره تمایل دارند خود را از وبلاگنویسان متمایز کنند، چرا که در منظر عموم بسیاری از وبلاگ نویسان بیشتر با عنوان «روزنامهنگاران آماتور» توصیف میشوند.به گزارش مهر، بسیاری از وبلاگ نویسان اهمیت زیادی برای کیفیت نگارش متون خود قائل میشوند و گاه شبیه به روزنامهنگاران حرفهای مینویسند؛ چیزی که بیش از حد انتظار منتقدان است. گزارش زیر که توسط بخش پژوهش رایزنی فرهنگی سفارت ایران در آلمان، تهیه و تلخیص و در آن از سه منبع استفاده شده است، شباهتها و تفاوتهایی میان دو گروه را در کشور آلمان بررسی میکند.پروفسور دکتر اولاف هوفیان، استاد رسانه و بازاریابی در کانون ارتباطات عمومی در شهر زالس گیتر آلمان این مقاله را با همکاری اولیور هیدوکویچ تهیه و توسط بنیاد اتو برنر منتشر کرده است. برای بسیاری از روزنامه نگاران، وبلاگها همواره محتوایی کمارزش و پرگزافه محسوب میشوند. حتی در علوم ارتباطات نیز تا حدودی به این موضوع با دیدگاهی انتقادی پرداخته شده است و وبلاگ نویسان را «روزنامهنگاران آماتور» می دانند و تفاوتهای زیادی را میان روزنامهنگاران و وبلاگنویسان قائل شدهاند. این مقاله که با حمایت بنیاد اتو برتر انجام گرفته، رویکردی دیگر نسبت به این موضوع دارد، به این ترتیب که روزنامهنگاران حرفهای و وبلاگهای روزنامهنگاری هر دو را با عنوان روزنامهنگار در نظر میگیرد. این مطالعه بر مبنای مطابقت با اصول روزنامهنگاری نظیر استقلال در نگارش سرمقاله، کیفیت، زمانبندی و دوره انتشار مشخص و سایر استانداردهای روزنامهنگاری و بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از ۹۳۶ روزنامهنگار حرفهای و ۴۶۳ وبلاگ نویس روزنامهنگار به علاوه مصاحبههای تخصصی با ۲۰ وبلاگنویس و یک نظرسنجی عمومی از ۱۵۶ کاربر انجام گرفته است. چراکه نه تنها باید نحوه و نوع نگرش وبلاگنویسان و روزنامهنگاران با یکدیگر مقایسه شود، بلکه انتظارات کاربران را نیز باید در نظر گرفت. برای اغلب وبلاگنویسان داشتن رویکردی شخصی و سرگرم کننده و تعامل مستقیم با مخاطبان از اهمیت ویژهای برخوردار است. در نتیجه نظرسنجی آمده است هدف وبلاگ نویسان و روزنامهنگاران آلمانی انتقال و ارائه اطلاعات است اما تفاوت عمده، در الگوی انتقال اطلاعات وجود دارد بهطوری که وبلاگ نویسان علاقه بسیار کمی به ارائه بحثها و مطالب انتقادی دارند در حالیکه بیش از ۶۰ درصد روزنامهنگاران علاقه مند ارائه اطلاعات با دیـــدگاههــای انتقـــادی هستنـد. با وجـود تمـام تفاوتها، هر دوی این گروه افراد در پایبندی به چهار اصل از پنج اصل خبر رسانی یکسان هستند: صحت اطلاعات، اعتبار خبر، تفسیر شایسته و استقلال در تهیه گزارش .تنها تفاوت عمده این دو گروه در اصل پنجم خلاصه میشود که برای هر کدام به یک صورت نوشته شده است. برای وبــــلاگ نویســان اصــــل پنجم با عنوان دیدگاه شخصی پراهمیت است و با عنوان بیطرفی برای روزنامه نگاران.بعد از پنج اصل خبررسانی، کیفیت برای وبلاگ نویسان از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. آنها معمولا برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب سعی در انتشار مطالب به صورت شخصی، سرگرم کننده و گاه ادبی میکنند. از طرف دیگر روزنامهنگاران همواره در پی انتشار مطالب روز، منحصر به فرد و جذب نظرات و افکار متنوع هستند همانطور که سعی دارند بیطرفی خود را علاوه بر افزودن چاشنی انتقاد به مخاطب القا کنند؛ چیزی که غالبا وبلاگ نویسان آلمانی از آن دوری میجویند.در آلمان بحثهایی درباره «اخبار کذب»، بحران اعتماد و اعتبار را ایجاد و منجر به ایجاد استانداردهایی برای خبررسانی شده است. معیارهایی همچون واقعیت عینی خبر، برجستگی و اهمیت موضوع و صداقت در انتقال خبر از حداقلهای در نظر گرفته شده در استانداردهای خبررسانی آلمان محسوب میشوند. در مقاله تحقیقاتی کالس آرنولد، درک یکپارچه کیفیت روزنامه نگاری مورد بررسی قرار میگیرد که به انتظارات متفاوت از قشر روزنامهنگار و وبلاگ نویس در زمینه کیفیت میپردازد. در نتیجه این تحقیق معیارها به سه دسته تقسیم شدهاند: معیارهای ارتباط فردی از منظر عمومی، ارزیابی هنجار- دمکرات گرا و عملکرد درست روزنامهنگاری.یافتهها رعایت استانداردهای تعیین شده برای خبرنگاری را در بالا بردن سطح کیفی اخبار تایید میکند. به طور کلی خبرنگاران آلمانی محور فعالیت خود را (با هدف ارتقای کیفیت) تا بالاترین سطح آزادی بیان و عملکرد مفید بالا میبرند و وبلاگ نویسان آلمانی با همین هدف معیارهای کیفی مخاطب محور را اصل فعالیت خود قرار میدهند اما نتایج تعجبآور نظرسنجی نشان داد وبلاگ نویسان و بلاگرها در آلمان از نظر بسیاری از جوانان عملکردی بهتر و جذاب تر دارند. جوانان معتقدند بلاگرها انتظارات کیفی آنان را در زمینه مد برآورده میکنند در حالیکه روزنامهنگاران هنوز به صورت کلاسیک با این قضیه برخورد میکنند. نتیجه حاصل از این نظرسنجی در این زمینه اما با معیارهای حرفهای روزنامهنگاری و خبررسانی مغایرت دارد. چراکه روزنامهنگاران از نظر اصول خبررسانی، به طور واضحتر بر اساس رعایت اصول اولیه همچون بیطرفی، صحت اطلاعات و انتقادات اصولی همواره عملکرد بهتری از وبلاگ نویسان و بلاگرها دارند. بلاگرها در آلمان همواره متهم به تبلیغات غیرمستقیم هستند در صورتیکه در نظرسنجی یاد شده این موضوع رد میشود. طبق این نظرسنجی ۹۱.۶ درصد بلاگرها و ۹۱.۷ درصد روزنامهنگاران پرداختیهای مشخصی برای تبلیغات داشتهاند.
url : http://www.isfahanziba.ir/node/81775
- دیدگاه جدیدی بگذارید
- بازدید: ۱