ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

بلبشوی بدهکاری در صنعت خودرو

تاریخ درج : شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
دو خودروساز بزرگ ادغام می شوند؟

سعیده غفاری/خبر ‌نگار

قیمت بالای خودرو و انجام ندادن تعهد خودروسازان برای تحویل محصولات خود، تاکنون در شمار مشکلات اصلی خودروسازان قرار می‌گرفت، ولی اکنون مشکل جدیدی گریبان‌گیر صنعت خودرو شده‌است. طبق آمار منتشر شده، دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا بدهی‌های کلانی به بار آورده‌اند و به سمت ورشکستگی پیش می‌روند. درپی افزایش این بدهی، پیشنهادهایی مانند واگذاری سهام دولتی خودروسازی به بخش خصوصی، ادغام ایران خودرو و سایپا و برخی دیگر از خودروسازان مطرح شده است. از سوی دیگر وزیر صمت برای رفع بخشی از بدهی این دو شرکت، دستور مناقصه اموال آنها را صادر کرده‌است و از مخالفت بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات هفت هزار میلیارد تومانی به خودروسازان خبر می‌دهد.خودروسازان که تاکنون با ورود شورای رقابت برای قیمت گذاری و تحویل محصولات خود دست و پنجه نرم می‌کردند، اکنون باید با بدهی انباشته خود مقابله کنند.بدهی دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا مدام درحال افزایش است و بازار خودرو نیز وضعیت چندان جالبی ندارد، از این رو خبرهایی مبنی بر نزدیک شدن این دو شرکت داخلی به ورشکستگی منتشر شده‌است. محمد رضا منصوری،عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید براین موضوع، بیان داشت:«روندی که خودروسازی‌ها در پیش گرفتند، روند رو به افولی است؛ با‌توجه به بدهی‌های زیاد این شرکت‌ها و حمایت‌های بیش از حدی که از آنها صورت گرفته، آینده خوبی برای آنها متصور نیست.ایران خودرو و سایپا با توجه به افزایش بدهی‌هایشان به سمت ورشکستگی پیش می‌روند.» به دنبال آن دولت در پی یافتن راه حل‌های مناسب برای جلوگیری از تعطیل شدن این شرکت‌هاست.

خصوصی سازی خوب یا بد؟

عده‌ای از مسئولان براین باورند که واگذاری سهام دولتی خودروسازان به بخش خصوصی تنها راه نجات صنعت خودروی کشور است. به گفته محمد رضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی « بهترین نسخه در شرایط فعلی، توجه به خصوصی‌سازی است که رهبری هم بر آن تاکید داشتند و سیاست‌های مربوط را ابلاغ کردند. الان خودروسازها وضعیتی دارند که می‌توان آنها را واگذار کرد، ولی هر چه جلوتر رویم بدهی‌ها افزایش پیدا می‌کند. پس بهتر است خصوصی سازی زودتر انجام شود تا مدیری که صاحب فرایند است بتواند مدیریت صحیحی بر این شرکت‌ها داشته باشد.» در مقابل مسئولان زیادی با خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی مخالف هستند و معتقدند واگذاری سهام خودرو به بخش خصوصی داخلی، اوضاع را بدتر خواهد کرد. براساس گفته حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو«ایران خودرو و سایپا بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی و رقمی نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که با انتخاب روش های مدیریتی مناسب، برطرف کردن این بدهی ها، کار دشواری نیست، ولی این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تحریمی وجود نداشته باشد.» فروش سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی یکی از پراهمیت‌‌ترین واگذاری‌ها در حوزه اقتصاد و صنعت است و واگذاری سهام خودروسازان در شرایط فعلی منطقی به نظر نمی‌‌رسد. با این حال، کشمکش‌های واگذاری سهام خودروسازی به بخش خصوصی همچنان ادامه دارد و دولت نیز فقط کارهای کوچکی در این راستا انجام داده است.

ادغام راه حلی دیگربرای بهبود شرایط

ادغام دو شرکت ایران خودرو و سایپا پیشنهاد دیگری از سوی مسئولان جهت بهبود اوضاع خودروسازان به حساب می‌آید. حمیدرضا صمدی، رئیس هیئت مدیره هلدینگ رایزکو یکی از افرادی است که بر ادغام شرکت‌های خودروسازی تاکید دارد. او اعلام کرد: «ادغام دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور دیر یا زود باید عملی و انجام شود، چرا که تیراژهای کمتر از دو، سه و حتی شش میلیون هم دیگر عدد تولید نیست و تولید با تیراژ پایین در شرایط امروز، جوابگوی رقابت پذیری در بازار نبوده و از توجیه اقتصادی برخوردار نیست.» وجود بدهی های پایین، میزان تولید کم و عدم انجام تعهد خودروسازان به تحویل خودروهای فروخته شد، دلایل اصلی ادغام ایران خودرو و سایپا محسوب می‌شود تاجایی که اکنون به این دو شرکت خودروسازی پلت فرم مشترک برای تولید پژو۲۰۰۸ وسیتروئن سی۳ تعلق گرفته است.

فروش اموال برای رفع بدهی

 

بدهی های کلان خودروسازان موجب شده دستور فروش اموال مازاد این دو شرکت صادرشود تا بتوان بخشی از این بدهی را پرداخت. رضا رحمانی، وزیر صمت به تازگی دستور فروش اموال مازاد خودروسازان با ارزش دوهزار میلیارد تومان را صادر کرده و با اشاره به این مسئله که سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان به حساب خودروسازان برای پرداخت بدهی‌شان به قطعه سازان واریز شد ، تاکید کرد قرار است در سال جاری نیز تسهیلات هفت هزارمیلیاردی به ایران خودرو و سایپا تعلق گیرد، ولی به دلیل وجود اختلاف با بانک مرکزی، خودروسازان از طریق فروش اموال مازاد می توانند یک ‌سوم نیاز مالی خود را برطرف کنند تا در نهایت مشکلات موجود برای اعطای تسهیلات مالی برطرف شود. درحال حاضر ایران‌خودرو آگهی مزایده خود را برای فروش ضایعات و اقلام مصرفی منتشر کرده و هنوز فروش اموال مازاد بزرگ تر خود را شروع نکرده است. فروش اموال مازاد این دو شرکت شاید در سرپا نگه داشتن خودروسازان برای مدت کوتاهی بی تاثیر نباشد، ولی ایران‌خودرو و سایپا جهت افزایش تیراژ و پرداخت بدهی های خود به چند برابر این سرمایه در مقطع فعلی نیاز دارند و باید راهکارهای دیگری برای حل این مشکل درنظرگرفته شود.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/98092

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی