ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

تاب‌آوری تولید پژو 301

تاریخ درج : سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
با وجود وابستگی 40درصدی تولید انبوه انجام می‌شود؟

مینا ایزدی

زمزمه تولید خودروی 301 که از سال 95 مطرح شد بار دیگر بر سر زبان‌‌ها افتاده است. بعد ازرفتارهای کج‌دارومریز پژو برای همکاری با خودروسازان ایرانی، آبی‌پوشان جاده مخصوص عزمشان را برای تولید محصول 301 جزم کرده‌اند .حالا ایران خودرو روی عملیاتی کردن این پروژه مانور می‌دهد و قرار است از توان تامین کنندگان داخلی برای تولید قطعات این محصول استفاده کند. این خودروساز بزرگ مدعی است که با 70درصد ساخت داخل تولید این محصول را نهایی خواهد کرد.

 

 

 

در شرایطی از تولید قطعات محصول 301 توسط
تامین‌کنندگان داخلی صحبت می شود که قطعه سازان هنوز هم در حال چانه زنی برای پرداخت مطالباتشان از سوی خودروسازان و تحقق وعده و وعیدهایی هستند که اواخر سال گذشته درخصوص تامین نقدینگی به آنها داده شده است. وضعیت نقدینگی در شرکت های خودروسازی مناسب نیست. مطالبات قطعه سازان هنوز تمام و کمال پرداخت نشده و خودروسازان برای تولید خودروبا کسری قطعات مواجه هستند. همین چند روز پیش بود که محمدرضا نجفی منش ، عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه سازان خودرو،اعلام کرد:« بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌ها منتظر قطعه هستند و قطعه‌ها نیز در انتظار نقدینگی». با وجود این تفاسیر در شرایط کنونی آیا خودروسازان توان هزینه کرد برای استفاده از حداکثر توان تولید داخلی برای تامین قطعات را دارند؟  عادل پیرمحمدی، مدیرپروژه ۳۰۱ و معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایران خودرو، گفته است:« در اجرای این پروژه 300 سازنده در فرایند تامین و تولید قطعات این محصول مشارکت می کنند.در حال حاضر نیز این پروژه در فاز توسعه‌ای قطعات و محصول قراردارد و تا نیمه دوم امسال قالب قطعات به خصوص در بخش بدنه طراحی و ساخته خواهد شد.» به گفته پیرمحمدی «بیش از ۱۵ قالب ساز درحال ساخت ۱۹۷ قالب محصول ۳۰۱ هستند»، اماروی صحبت قطعه‌سازان چیز دیگری است. تامین کنندگان داخلی برای تولید قطعات محصول 301 شرط و شروط‌هایی دارند.این‌طور که عضوهیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به اصفهان زیبا می گوید، دولت با هدف تامین نقدینگی قطعه سازان حدود 11 هزار میلیارد تومان به این صنعت تسهیلات اختصاص داده که از این مقدار چهار هزار میلیارد تومان به فعالان صنعت قطعه پرداخت شده است. در صورتی که نقدینگی موردنیاز قطعه سازان تامین نشود، تولید محصول 301 با مشکل مواجه خواهد شد. فرهادبه نیا تصریح می‌کند: «در شرایط کنونی قطعه سازان با این امید که نقدینگی موردنیاز آنها تامین خواهد شد تولید قطعات خودرو را متوقف نکرده اند و با شرط رفع مشکلات مالی آنها ظرف چند سال آینده داخلی سازی این محصول به 90 درصد هم خواهد رسید.» عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اذعان می کند: «محصول 301 نسل جدید خودروهایی است که در ایران تولید می‌شود، تا پایان سال جاری نیز قرار است نمونه آزمایشی این محصول عرضه شود و درصورتی که تمامی مراحل ساخت این محصول موردتایید قرار گیرد تولید انبوه آغاز خواهد شد.» به نیا تاکید می کند: «اگر مطالبات قطعه‌سازان و وعده‌هایی که درخصوص اعطای تسهیلات به آنها داده شده است،عملیاتی نشود روند تولید جاری خودروسازان نیز با مشکل مواجه می شود و قطعه سازان قادر به تامین قطعات پروژه تولید محصول 301 نخواهند بود. »

 

وابستگی 40 درصدی 301 به شرکت مادر
شرکت فرانسوی پژو پس از به سرانجام رسیدن برجام همکاری دوباره خود را با صنعت خودرو کشور آغاز کرد. در این راستا، قراردادهایی با گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تولید دو مدل پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ بسته شده است. با توجه به بدعهدی های شرکای خارجی خودروسازان در سال های گذشته زمانی که پژو و رنو برای تولید پلت‌فرم های جدید با خودروسازان ایرانی اعلام همکاری کردند انجمن قطعه سازان کشور تاکید داشت که  چون قطع همکاری ها در آغاز دهه 90 تجربه شده است باید در این قراردادها هوشمندانه‌تر عمل شود. به زعم فعالان صنعت خودرو 40 درصد قطعات محصول 301 وابسته به شرکت پژو است که در صورت عدم همکاری همتای فرانسوی، ایران خودرو در تامین این دسته از قطعات با مشکل مواجه خواهدشد. فربدزاوه ، کارشناس صنعت خودرو، به اصفهان زیبا می گوید: «محصول 301 روی پلت‌فرم پژو 206 پیاده می شود؛ با این تفاوت که محصول جدید بهینه و به‌روز شده است، با این حال 40 درصد قطعات این خودرو وارداتی و وابسته به شرکت مادر (پژو) است.  اگر پژو درخصوص تولید این محصول همکاری‌های لازم را نداشته باشد این محصول قابلیت ساخت داخل را نخواهد داشت.» زاوه ادامه می‌دهد: «برای تامین قطعات ساخت داخل نیز شک و شبهه هایی وجود دارد. ایران خودرو هنوز قادر به تولید موتور این محصول نیست و ابهام‌هایی در خصوص چگونگی تولید این محصول وجود دارد. باید مشخص شود که چطور ایران خودرو با پژو در زمینه تولید این محصول همکاری می کندو اینکه حمایت‌های شرکت پژو از تولید این محصول از چه کانال هایی محقق می‌شود.» این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید:«قطعه سازان داخلی با مشکلات مالی مواجه هستند و به واسطه آنها قادر نیستند تمامی پروژه ها را اجرایی کنند و به سرانجام برسانند.»زاوه می گوید: «از سال 95 بحث تولید محصول 301 مطرح شد؛ ولی به دلیل مشکلات تحریم این پروژه به تعویق افتاد؛ اما این‌طور که به نظر می‌رسد شرکت ایران خودرو برای تولید 301 از طریق کانال هایی راهکارهایی را پیدا کرده و به دنبال عملیاتی کردن این هدف است.»   

url : http://www.isfahanziba.ir/node/96586

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی