ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

تاملی بر عصمت فاطمی

تاریخ درج : پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

سید محمود جوادی

 

عصمت، عملی اکتسابی است و کسب این مقام علاوه بر داشتن ظرفیت عملی کافی برای دستیابی به آن، نیازمند توجه، توفیق و عنایت خاص پروردگار و فیض الهی است. گفته می‌شود مراحلی از عصمت تمام معصومان هم اکتسابی است.این مراحل برای هر انسانی از طریق ممارست عبادات و خودداری از انجام محرمات و ترک اولی قابل دستیابی است، اما مراحل بالای عصمت که مخصوص معصومان و امامان و پیامبران است، موهبتی الهی است که به دنبال عصمت اکتسابی فراهم می آید و حضرت زهرا (س) نیز از این قانون مستثنی نیست.

 

فاطمه (س) در کلام معصومین (ع)
یکی از دلایل عصمت مطلق حضرت زهرا (س) این کلام پیامبر (ص) است که در منابع شیعی و سنی نقل شده:«فاطمه بضعه منی یسرنی ما یسرها ویغضبنی ما یغضبها» یعنی: فاطمه پاره وجود من است. شادمانم می کند هر کسی او را شاد کند و خشمگین می کند مرا  کسی که او را خشمناک کند. در برخی روایات نیز  رضایت و غضب فاطمه (س) با رضایت و غضب الهی پیوند خورده است.حیات کوتاه اما پر برکت ایشان هرگز مانعی برای رسیدن آن حضرت به اوج مقام عصمت و فراتر از این مقام نبود، بلکه ایشان در طول عمر کوتاهشان توانستند چنان اوج بگیرند که امام زمان (عج) در حق ایشان می‌فرمایند: در دختر پیامبر خدا(ص) برای من نیکوترین سرمشق است.حضرت زهرا سلام الله علیها در طول عمر کوتاه خویش به دلیل تربیت یافتن در دامان پیامبر (ص) و نیز به خاطر شایستگی فردی و داشتن ظرفیت بسیار بالا، توانستند با عمل کردن به دستورات الهی چنان با شتاب به مقام عالی «عصمت کبری» دست یابند که هیچ زنی به آن جایگاه نرسیده است.

 

مصـحـف حـضــــــرت زهرا (س)
روایــت هـای متعـــددی موجود است که حکایت از سخــن گفتن فرشته وحی با حضرت زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پیغمبر (ص) دارد. حضور جبرئیل در خانه حضرت فاطمه (س) به منظور کاستن از آلام ایشان به‌خاطر فراق پدر و بازگو کردن اسراری بود که بعدا درکتابی به نام «مصحف فاطمه» توسط امیر المومنین حضرت علی علیه السلام گردآوری شد.این مصحف که به فرموده امام صادق علیه السلام حرفی از قرآن در  آن نیست و مشحون از اسرار گذشته و آینده است، حکایت از عظمت مقام دخت گرامی پیامبر (ص) دارد که تا کنون هیچ زنی از زنان عالم به آن دست نیافته است، مقامی که او را صاحب کتابی منحصر به فرد می کند، کتابی که نخستین کتاب در تاریخ اسلام بعد از نزول قرآن به شمار می رود.رسیدن حضرت زهرا (س) به این جایگاه والا جز با مجاهدت فردی ایشان، تلاش و پیروی از دستورات الهی و دارا بودن ظرفیت فردی لازم و نیز شایستگی این مقام امکان‌پذیر نمی شد، تلاشی که در عین حال هرگز به مقام مادری و همسری ایشان - با همه گرفتاری‌ها و مشغله ها در کنار وظیفه خانه داری - آسیب نزد و ایشان را در جایگاهی بی نظیر قرار داد.

 

حضرت زهرا (س) آزموده شده الهی پیش از آفرینش
وقتی پیامبر اکرم (ص) می فرماید فاطمه (س) سرور زنان اهل بهشت است باید به این نکته توجه کرد که علاوه بر حضرت مریم (س) همسران پیامبر (ص) نیز در میان این زنان هستند و همگی در مراتب پایین‌تری قرار دارند.همانگونه که نام و جایگاه افراد و خلایق در عالم اسماء پیش از آفرینش نزد خداوند آشکار بوده است،به طور اولی و یقین شخصیت و مقام والای صدیقه کبری حضرت زهرا سلام الله علیها برای پروردگار پیش تر آشکار بوده است و آن حضرت (س) را پیش از آفرینش و در عالم نور و روح برای مقام عصمت و طهارت آزموده بود. گفتـــه می شـــود متـن زیارت نامه حضــرت زهــرا سلام الله علیها از امام باقر(ع) نقل شده است و سند آن، کتاب‌های معتبر روایی شیعه است. در متن این زیارت نامه می‌خوانیم: «یا ممتحنه امتحنک الله الذی خلقک قبل أن یخلقک، فوجدک لما امتحنک صابرة، و زعمنا أنا لک أولیاء و مصدقون.» یعنی:ای آزموده! آزمودت خدایی که تو را آفرید، پیش از آنکه تو را بیافریند، پس به آنچه آزمودت تو را شکیبا یافت، ما بر این باوریم که دوستان و تصدیق کنندگان توییم.وقتی این فراز را از زیارتنامه می خوانیم نیازمند آنیم که ظرف معرفتیمان را وسعت ببخشیم تا نسبت به جایگاه ایشان شناخت بیشتری پیدا کنیم و این نکته را همواره در نظر داشته باشیم که دخت گرامی پیامبر (س) کسی است که خداوند عالم پیش از آفرینش، توجه ویژه ای به ایشان داشته است.
منبع: خبرگزاری مهر

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/90203

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی