ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

تبلیغ دین در آینده اینترنت

تاریخ درج : سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 

احمد کوهی

 

برای اینکه بتوانیم به تصویری از آینده تبلیغ در فضای مجازی دست یابیم، روش های مختلفی وجود دارد؛ این مطالعه با استفاده از تحلیل روندهای موثر و شناسایی عوامل کلیدی موثر بر آینده تبلیغ در فضای مجازی کار را به پیش می برد. روندها تغییرات پیوسته و منظم در بستر زمان هستند. مطالعه روندها هر چند از تحولات گذشته و حال آغاز می کند ولی با ملاحظه پیامدهایی که تحولات مختلف می تواند در آینده داشته باشد، آینده را دسترس‌پذیرتر می کند. یعنی مثلا روند تحولات اینترنت به ما نشــــان می دهد که سرمایه‌گذاری ها در زمینه «واقعیت افزوده» و «هوش مصنوعی» در حال افزایش است. این روند در آینده فضایی جدید را پیش روی تبلیغ دین قرار می دهد که باید مورد ملاحظه قرار گیرد یا مثلا مشاهده می کنیم فعالیت های تبلیغی در اینترنت در حال کاهش وابستگی به نهادهای رسمی، ایجاد گروه های مستقل و حرکت به سوی درآمدزایی و استقلال مالی هستند. این روند در آینده پیامدهای ویژه ای را برای نظام تبلیغ دین خواهد داشت. حال فرض کنید این دو روند بر یکدیگر هم اثر می گذارند و پیامدهای خاص تری را می توان از این ترکیب حدس زد.روندهای موثر بر تبلیغ در فضای مجازی در دو دسته کلی جای می گیرند: یک، روندهای موجود درون نظام تبلیغ مجازی؛ دو، روندهای کلی تر که موثر بر تبلیغ مجازی هستند. این مطالعه با برگزاری جلسات تخصصی پانل با حضور فعالان، مدیران و محققان این حوزه به رصد، تحلیل و بررسی این روندها پرداخته است. از مهم ترین روندهای کلی خارجی که موثر بر تبلیغ مجازی اند، روندهای آینده اینترنت و فضای مجازی هستند. این روندها از مطالعات و رصد تحولات فضای مجازی به دست آمده و هر کدام به صورت مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. در تحلیل روندها، برای هر روند باید سه کار صورت پذیرد: تحلیل چیستی و ابعاد روند، ارزیابی آینده روند (آیا در آینده ادامه خواهد یافت؟)، ارزیابی پیامدهای روند.در مورد روندهای تحولات اینترنت و فضای مجازی، روندهای زیر مورد تحلیل، ارزیابی و پیامدسنجی قرار گرفتند:

 

  برق‌شدگی اینترنت
  واقعیت مجازی، واقعیت افزوده
  هوش مصنوعی و کلان داده‌ها
  رایانش ابری
  گستــــرش اینترنــت (جست و جو و قالب‌های تعامل کاربر) به انواع رسانه‌ها
  سلطه اپلیکیشن‌ها و عصر چت بات ها
  بیــــت کوین (پول اینترنتـــــی) و فــنـــــاوری بلاکچین
  مسئله حریم خصوصی افراد در اینترنت و گسترش محتوای نامناســــب در اینترنت
  چندشبکه ای شدن اینترنت به جای شبکه واحد و اینترنت ملی
  نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G
  اینترنت اشیا
  جمع‌سپاری و فین‌تک‌های دیگر

 

 

در هر حال با رصد فضای تحولات می‌توان دریافت، دیجیتالی شدن، اینترنتی شدن و مرتبط شدن همه چیز، رخداد عظیم است که در حال رخ دادن است و روز به روز در حال گسترش به اشیا مختلف است و هر روز ابزارهای جدیدی از زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وسایلی که تا پیش از این دیجیتالی نبودند و ارتباط انسان با آنها صرفا از جنبه فیزیکی بود در حال دیجیتالی شدن هستند و در حال پیدا کردن ارتباط اطلاعاتی با انسان هستند.اینترنتی شدن، دیجیتالی شدن و هوشمندشدن همه چیز، اتفاقی صرفا در ناحیه ابزارها و رسانه‌های دیجیتال نیست؛ بلکه ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و زندگی روزمره هر کدام از ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این به معنای شکل بخشی سبک زندگی به وسیله اینترنت و ابزارهای دیجیتال است.بنابر این با توجه به شرایط فضای مجازی آینده، لازم است نگاه خود را وسعت بخشیم. فضای مجازی به عنوان فضایی در مقابل فضای واقعی نخواهد بود. این دو فضا هر روز در یکدیگر در هم تنیده‌تر می‌شوند و با ترکیب و همگرایی بیشتر به خلق اتفاقاتی نو منجر می‌شوند. تحولات آینده صرفا ناشی از ویژگی‌های فضای مجازی نیست، بلکه ویژگی‌های زندگی واقعی محل و منشا بسیاری تغییرات است و دیجیتالی شدن به این تغییرات دامن می‌زند.از طرف دیگر علاوه بر این که نوع نگاه از فضای مجازی (در مقابل فضای واقعی) به دنیای دیجیتالی وسعت پیدا کند، باید در حیطه و هدف فعالیت نیز وسعت پیدا کند. عنصر اصلی که در آینده باید به آن توجه داشت، صرفا پیام و ارتباطات انسانی بر پایه پیام‌ها نیست. سایت‌ها و  شبکه‌های اجتماعی که نسل اول و دوم وب را نمایندگی می‌کردند و تشکیل دهنده فضای مجازی بودند، مبتنی بر پیام و ارتباطات انسانی بودند. اما دیجیتالی شدن، مرتبط شدن و اینترنتی شدن همه چیز، عنصر اصلی قابل توجه را زندگی و سبک زندگی جامعه انسان قرار می‌دهد.بر همین اساس راهبرد اصلی پرداختن به خدمات و ابزارهایی است که بتواند سبک زندگی کاملی را ارائه دهد و یک زندگی پاک و حیاتی طیبه را نوید دهد. این مسئله نه فقط در فضای مجازی بلکه در یک ترکیب از فضای مجازی و حقیقی رخ خواهد داد و در سایه همگرایی این فضاها در قالب عصر دیجیتال محقق می‌شود. این راهبرد یک راهبرد فعال است که بیش از آنکه نیازمند پالایش فضای مجازی باشد، نیازمند تحرک، تولید و ساخت ابزارهای کاربردی در زندگی مردم به وسیله فناوری‌های دیجیتالی است.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/66720

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی