ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

جای خالی مسکن اجتماعی

تاریخ درج : یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

دولت‌ها در چهل سال گذشته راهکارهای مختلفی برای تامین مسکن اقشــــــار کم‌درآمد ارائه کرده اند. از آنجا که ملک و خانه در ایران حکم قلک را دارد، بنابراین ساماندهی بازار آن در بزنگاه‌های اقتصادی کشور، بسیار دشوار است. صعود قیمت مسکن و عدم بازگشت آن، باعث شده تا نرخ اجاره نشینی در سرشماری های پنج ساله افزایش یابد. و این نمودار صعودی، کار را برای برنامه ریزان دشوار کرده است.

 

 

 

     حسابِ« 100 » امام (ره)
در شهریور سال72قانونی مصوب و ابلاغ شد. طبق این قانون برای تامین مسکن برای محرومان کشور، وزارت امور اقتصادی ودارایی موظف است علاوه بر وصول مالیات‌های مقرر،‌0.5 درصد از درآمد مشمول مالیات بانک‌های کشور را اخذ و به حساب مخصوص خزانه واریز و معادل 100 درصد وجوه دریافتی ازحساب خزانه در‌قالب قانون بودجه را به حساب100 حضرت امام(ره) ،ویژه کمک به مسکن محرومان، واریز کند. طبق آنچه در سایت این نهاد درج شده، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ابتدای تاسیس تا پایان سال 1395  123102 واحد مسکونی احداث و واگذار کرده است. این خانه‌ها معمولا در مناطق محروم و روستایی واقع شده و شهرنشینان سهم کمتری از آن دارند.تنها طرحی که طی یک دهه گذشته ارائه و هنوز به‌طورکامل به سرانجام نرسیده، مسکن مهر است که به دلیل ناپختگی طرح، مشکلاتی را برای دولت و ساکنان آن ایجاد کرد.

 

 

 

     جای خالی مسکن اجتماعی
دولت یازدهم و دوازدهم برای کاهش تصدیگری دولت در این حوزه، طرح‌های مختلفی از جمله مسکن اجتماعی را پیشنهاد داد. مسکن اجتماعی که هنوز درگیر اما و اگر اجراست، اما پرداخت وام‌هــــــای مختلف با عنوان مسکن اولی‌ها و کاهش نرخ ســــــــود تسهیلات پرداختــــــی، تنها راهکاری بود که هر چند توانست درصدی از زوج‌ها را خانه دار کند اما به علت اقساط بالای یک میلیون تومان، باز هم نتوانست مشکل اقشــار کم درآمد را حل کند. اوایل دولت یازدهم،تامین مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد در دو قالب «مسکن حمایتی» و «مسکن اجتماعی» طراحی شد. در مدل مسکن حمایتی بر روش‌های اعطای کمک برای ساخت و خرید مسکن ملکی و پرداخت کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی تاکید شد. جامعه هدف در اعطای کمک برای ساخت و خرید مسکن، دهک‌های سه و چهار کم درآمد شهری بود که با دریافت تسهیلات بانکی به میزان ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۷ درصد باید حمایت می شدند. وزارت راه و شهرسازی در این مدل باید به تامین زمین با اولویت در بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام و از این طریق سازندگان این واحدها را حمایت می کرد.  این شیوه مخصوص ساکنان بافت‌های فرسوده بود که در پنج سال گذشته به تناوب و با شیوه‌های مختلف اجدا شده و به تازگی مدل جدیدی از آن پیشنهاد و اصفهان نیز پایلوت اجرای آن شده است.در روش کمک بلاعوض نیز هر سال ۵ هزار از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی با اعطای ۷ میلیون تومان، کمک بلاعوض در اختیـــــــار متقاضیان کم درآمد قرار می‌گیرد. تعداد خانه های بدون متقاضی مهر نشان می‌دهد که این طرح نیز به سرانجام نرسید.در مدل مسکن اجتماعی مقرر شد به سازندگان بخش خصوصی و خیرینی که دارای زمین در محدوده شهرها و شهرهای جدید باشند، برای ساخت مسکن اجتماعی تسهیلات ارزان‌قیمت اعطا ‌شود. سقف این تسهیلات دو برابر تسهیلات مربوط به خرید و ساخت مسکن ملکی یعنی ۱۰۰ میلیون تومان و با سود ۷ درصد تعیین و سازندگان متعهد شدند  تا ۴۰ درصد از واحدها را حداقل به مدت ۱۰ سال به گروه‌های کم‌درآمد معرفی شده توسط بنیاد مسکن، اجاره دهند. وزارت راه و شهرسازی مجاز شد از زمین‌های در اختیار به سازندگانی که این تعهد را می‌پذیرند، با لحاظ موقعیت مکانی زمین و توجیه‌پذیری اقتصادی و دارا بودن تاسیسات زیربنایی آب و برق و گاز به قیمت تمام شده زمین واگذار نماید.  طرح مسکن اجتماعی متاسفانه وارد فاز اجرا نشد و سرشماری سال95  نشان داد تعداد مستاجران و خانه به دوشان نسبت به سال90افزایش یافته است.مباحث خانه‌سازی برای کم‌درآمدها، دارای ابعاد مهم و حساسی در حوزه برنامه‌ریزی شهـــــری، مشارکت شهرداری و جامعه محلی است، حلقه مفقوده ای که تاکنون نادیده گرفته شده است./گروه اقتصاد اجتماعی

url : http://www.isfahanziba.ir/node/75371

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی