ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

جشنوار‌ه‌هایی به رنگ خوشمزه!

تاریخ درج : یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 
گزارشی از جشنواره غذای سالم در دبستان دهخدا

این روزها که هفته بسیج ملی تغذیه است، در گوشه و کنار شهر و در برخی مراکز فرهنگی جشنواره های تغذیه ای به رنگ خوشمزه برگزار می شود. یکی از این جشنواره ها که حسابی شور و حال داشت، دبستان دهخدا بود.وقتی وارد دبستان شدیم  از طرفی رنگ و بوی غذا، از طرف دیگر غذاهای رنگ و وارنگ با تزیین بسیار زیبا ما را به هیجان آورد.اگر بخواهم یکی یکی غذاها را بشمارم باید حالا حالاها از آنها نام ببرم. چرا که به گفته یکی از متصدیان برنامه 400 نوع غذا روی میزهای کردیدور چیده شده بود؛ اما می توانم بگویم اغلب غذاها از نوع سالم و سنتی مثل آش و اماج، کوفته باقلا و دلمه با حلیم و دمپخت دیده می شد و با دیدن تزیین زیبا و عطر و بوی خوش به هوسمان می انداخت تا ناخنکی به هر یک از آنها بزنیم! به هر حال جای این جشنواره ها در هر سال و ماه خالیست تا تشویقی باشد برای مادران عزیز برای پخت غذاهای سالم و خوشمزه و حتی احیا غذاهای سنتی....

 

    هدفمان احیای غذاهای سنتی است
ناهید رحمانی خیرالهی، مراقـــب ســـلامت با 29 سال سابقه: این جشنواره که هر ساله به منظور ترویج تغذیه سالم و احیای غذاهای سالم و سنتی برگزار می‌شود، خوشبختانه استقبال خوبی داشته است. امسال هم تمام مادران دانش‌آموزان با آوردن غذا و دسر در مسابقه شرکت کرده اند. همین طور همکارانمان اما برای حضور در جشنواره چند شرط لازم و اساسی باید رعایت شود که عبارت‌اند از: کم نمک بودن، کم چربی، استفاده از سبزیجات، استفاده از شیر و لبنیات، استفاده فراوان و تنوع در مواد تشکیل دهنده غذا، خودداری از استفاده از ظروف یک بار مصرف، توجه به شکل و تزیین غذا، طبخ غذا با توجه به غذاهای منطقه تولدشان و خودداری از فست فود و نوشابه‌های گازدار.به هر حال همین طور که ملاحظه می‌کنید هرکدام از مادران به فراخور موقعیت اقتصادی یا هنر طبخ غذا در این جشنواره شرکت کرده‌اند. برخی از خانواده‌ها چندین نوع غذا، دسر، پیش غذا، دوغ به همراه آورده اند و حتی در کنار این مجموعه از عروسک با لباس محلی‌، انواع و اقسام چراغ‌های خوراک‌پزی و روشنایی قدیمی هم استفاده کرده‌اند. حتی جالب است بدانید تعدادی از آنها سماورهای قدیمی به اینجا آوردند و چایی دم کرده به مهمانان تعارف می‌کنند یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان هم با اشتیاق تنور گازی را به آموزشگاه آوردند و نان داغ خوشمزه طبخ کرده‌اند. همین طور مشک دوغ که واقعا با دیدن این صحنه ها ما را به یاد قدیم و حال و هوای آن زمان ها می اندازد. نکته جالب اینکه در مجمع عمومی مدرسه اغلب درصدی از مادران شرکت می کنند ولی امروز حضور پدران بیشتر به چشم می‌خورد. حتی یکی از دانش‌آموزان که از نعمت پدر و مادر محروم است، پدر بزرگش غذایی که مادربزرگ پخته بود، به مدرسه آورد و محترمانه می‌خواست نوه‌اش برنده شود!در ضمن ما با دعوت از داروان که تیمی از طرف مرکز بهداشت شماره یک هستند، قرار است 45 نفر را به عنوان برنده نهایی اعلام کرده و جوایزی تقدیم کنیم. در این فرصت جا دارد از کلیه شرکت‌کنندگان و همکاران که با پخت غذا ما را یاری کردند، همین طور از حضور گرم همکاران سازمان آموزش و پرورش، ریاست محترم ناحیه 4 به اتفاق معاونین محترم و کارشناس مسئول بهداشت ناحیه 4 و نیز از آقای علیرضا منجزی، مدیریت محترم‌، معاونین گرامی دبستان و نیروهای خدماتی سپاسگزاری کنم.

 

 

     شيوه زندگی سالم
الهام شکل‌آبادی،‌کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شماره یک و از داروان: شيوه زندگی سالم يعنی تمرين عادت‌های خوب و سالم و به‌كار بستن آنها در تمام مراحل زندگی و همچنين دوری جستن از عادت‌های زيان‌بار و غير سالم. همه ما مسئوليم برای حفظ سلامتی خود چيزهايی را ياد بگيريم  و به آن عمل کنيم كه باعث حفظ سلامت و برخورداری از سلامتی كامل می شود و ديگران را نيز تشويق و ترغيب کنيم تا با به‌كارگيری اين روش‌ها كه برای ادامه زندگی ضروری است، در راه يک زندگی سالم، شاد و با طراوت و هدفمند گام بردارند و به دليل اينكه كليد برخورداری از يک زندگی سالم جهت استفاده هرچه بيشتر و بهتر از مواهب زندگی انتخاب روشی مناسب و سالم است تا با اتخاذ اين شيوه زندگی سالم‌، احساس خوبی از زندگی خود داشته باشيم.عوامل زير مواردی هستند كه ما می‌توانيم برای ایجاد سبک زندگی سالم از آنها شروع كنیم:

 

 

    تغذيه
    كنترل و حفظ وزن بدن در حد مطلوب
    استفاده از مواد غذايی متنوع
  انتخاب رژيم غذايی مناسب كه چربی آن كم وحاوی مقادير زيادی غلات، ميوه و سبزيجات باشد.
  انتخاب رژيم غذايی مناسب كه حاوی مقادير كمی از مواد قندی، نمک و چربی باشد.
  استفاده از شير و لبنيات در رژيم غذايی روزانه.

 

 

    ورزش مرتب و روزانه
انجام حركات ورزشی، نرمش‌های سبک‌،پياده‌روی روزانه و حركات مناسب ورزشی با توجه به شرايط بدن برای سلامت قلب و سلامت انسان بسيار مفيد و موثر است.

 

 

    رعايت بهداشت فردی
بهداشت فردی و به‌كار بستن تعاليم بهداشتی جهت سالم ماندن و حفظ تندرستی و فراهم کردن شرايطی جهت كاهش مخاطرات بهداشت فردی كه می‌تواند به بهداشت عمومی مربوط شود، بسيار حائز اهميت است و از انتشار بيماری در جامعه جلوگیری می‌كند.

 

 

    سيگار
مصرف سيگار و ساير دخاينات  ضد سلامت و باعث كوتاه شدن عمر انسان می‌شود.آموختن راه‌ها و روش‌های مقابله با استرس و اضطراب اجرای برنامه‌های تفريحات سالم مانند شنا‌، كوهنوردی‌، پياده‌روی و ساير فعاليت‌های ورزشی تقويت اعتماد به نفس و افزايش عزت نفس از روش‌های ترک این عادت ناسالم است. 

 

 

 

نکته: در پايان خاطرنشان می‌شود رمز يک زندگی سالم و طولانی با شادابی و طروات حفظ رفتارهای درست و تقويت آنان و تغيير رفتارهای نادرست و مخاطره‌آميز است و اما بايد بدانيم تغيير هرگز ساده نيست. چون تغيير بــــه معنــــای گام نهــــادن به فرای آنچه راحت، آشنا و ايمن نشان داده می‌شده اســـت و معمولا شروع تغييرات با ناراحتی‌ها  و تنش‌هايی همراه است ولی زمانی كه به لحظه‌ای از حقيقت می‌رسيم و خواستار تغيير هستيم‌، تغيير آغاز  و به همراه آن روش زندگی و شخصيت انسان نيز دگرگون می‌شود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/66443

دیدگاه جدیدی بگذارید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی