ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

حکایت فیل در اتاق تاریک!

تاریخ درج : یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

معمولا نوع زندگی سلبریتی‌ها و افراد مشهور در حوزه سینما و تلویزیون و ورزش، بیشتر از گروه‌های دیگر از سیاست تا اقتصاد و ... مورد کنجکاوی و توجه عموم جامعه به‌خصوص گروه جوانان و میان‌سالان است. این گرایش البته دلایل مختلفی دارد. از جمله، احتمال برخورداری از سطح اقتصادی برتر و نوع زندگی مرفه و اشرافی و علاقه‌مندی به دنبال کردن ایشان از طرف مردم به عنوان یک کنش طبیعی اجتماعی که کارکرد اجتماعی و مثال اوج آن را می‌توان از جامعه، سینما و سلبریتی‌های هنری و ورزشی هند مثال آورد.به گزارش ایسنا، حالا سلبریتی‌ها از هنری و ورزشی تا سیاسی و اجتماعی در هر حال و شرایط و لحظه‌ای از شبانه‌روز و بدون نیاز به حضور و وجود دوربین حرفه‌ای، عکاس یا فیلم‌بردار و صدابردار رسانه یا شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی یا امواج فرستنده برد و طول کوتاه و متوسط و بلند و قطعا بدون دروازه‌بانی و ادیت و اصلاح خبرنگار و سردبیری، زنده و مستقیم با هر مخاطبی که حالا دیگر بدون نیاز به داشتن رادیو یا تلویزیون و تنظیم اعصاب‌خردکن آنتن‌های معروف قدیمی، مخاطب چرب و نرمی‌به حساب می‌آید، از هر ملت و کشوری از هر جنس و سنی، صدا و تصویر مخابره می‌کنند و این اتفاق و هیجان بزرگ در عرصه ارتباطات اجتماعی در عین مبارکی و راهگشایی‌های متعدد برای انسان معاصر، قطعا بدون امر «آموزش»، «قاعده و قانون» و « اخلاق» می‌تواند بیش از فوایدش، ویرانگر باشد.قاعدتا این افراد به میزانی که جامعه را از جزئیات زندگی و احوالات خود، نوع پوشش و خوردوخوراک و سفرها  یا اندیشه‌ها و افکار و عادات و علاقه‌مندی‌های فردی وخصوصی، از طریق دنبال‌کنندگانشان در فضای مجازی مطلع می‌کنند یا در امور اجتماعی و سیاسی و... و سبک و نوع زندگی دیگران اظهارنظر و مداخله می‌کنند، به همان میزان هم مورد توجه و مداخله و مداقه اجتماعی و دنبال‌کنندگان یا حتی دستگاه‌های کنترل‌گر و نظارتی و قضایی قرار می‌گیرند و لازم است که به‌عنوان یک قاعده کلی در این بازی و تعامل دو طرفه آن را پذیرا باشند. در واقع، شیر کنترل کم‌وکیف واکنش دنبال‌کنندگان در دست خود سلبریتی‌هاست!البته نوع این حضور و مداخله این افراد در اموری که ذکر آن رفت، معمولا هم می‌تواند در مواردی کارکرد و اثربخشی اجتماعی مثبت داشته باشد و نیز کارکرد منفی و مضر به حال فرد و جامعه و باعث ایجاد خسارت‌های مادی یا معنوی محدود یا فراگیر و گاهی غیر قابل‌جبران باشد.لذا برای قاعده‌مند و قابل کنترل بودن این حضور و تاثیرگذاری و استفاده مثبت فردی و اجتماعی از ویژگی شهرت، به نظر می‌رسد باید اقدامات و آموزش‌هایی مورد توجه قرار گیرد؛از یک طرف لازم است خود سلبریتی‌ها، به میزانی که قصد دارند در این فضا حضور شخصی و هنری، (حال با هر کارکرد و اهداف متعارفی) داشته باشند، از جذب دنبال‌کننده و تثبیت و کنترل میزان شهرت یا یادآوری اجتماعی گرفته یا کارکرهای اقتصادی و درآمدزایی یا سیاسی یا حتی ناشی از اثربخشی در ایفای مسئولیت اجتماعی خود، به همان مقدار با گذراندن دوره‌های آموزشی فنی و کلاسیک دانش رسانه و رسانه‌داری در فضای مجازی، ضمن تضمین حضور مثبت و موثر خود در این فضا از میزان آسیب‌های فراوانی که ممکن است در این مسیر به شخصیت و جایگاه هنری و شهرت ایشان لطمه جدی وارد کند یا موجب خسارت‌های اجتماعی و ...،  شود،جلوگیری کنند.

 

 

مردان بیشتر از زنان از شبکه‌های اجتماعی برای کسب اخبار کرونا استفاده می‌کنند  

براساس نظرسنجی ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص دیدگاه شهروندان درباره کرونا، مردان در مقایسه با زنان، بیشتر از «شبکه‌های اجتماعی» برای کسب اخبار مربوط به کرونا استفاده کرده‌اند.به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، براساس این نظرسنجی که هفته آخر فروردین ۱۳۹۹ در سطح کشور و به صورت تلفنی انجام شده است، ۶۸,۳ درصد از شهروندان اعلام کرده‌اند اخبار مربوط به کرونا را معمولا از طریق رادیو و تلویزیون پیگیری کرده‌اند.طبق این نظرسنجی، ۲۰,۳ درصد شهروندان نیز با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی پیگیر اخبار کرونا بوده‌اند. بعد از آن به ترتیب خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی (۲,۹ درصد)، شبکه‌های ماهواره‌ای (۱,۸ درصد)، همکاران و آشنایان (۰,۸ درصد) و روزنامه‌ها (۰,۱ درصد) اصلی‌ترین منابع خبری پاسخ‌گویان برای به دست آوردن اخبار مرتبط با مسئله کرونا در کشور بوده است.این نظرسنجی نشان می‌دهد زنان نسبت به مردان، بیشتر از طریق رادیو و تلویزیون اخبار کرونا را پیگیری کرده‌اند. در گروه‌های سنی نیز افراد بالای ۴۵ سال بیشتر از سایر گروه‌های سنی برای کسب اخبار کرونا به رادیو و تلویزیون رجوع کرده‌اند و با کاهش سن پاسخ‌گویان، استفاده از این رسانه‌ها برای پیگیری اخبار کرونا نیز کاهش می‌یابد. همچنین پاسخ‌گویانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، در قیاس با پاسخ‌گویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر از رادیو و تلویزیون برای به دست آوردن اخبار کرونا استفاده کرده‌اند.از سوی دیگر مردان در مقایسه با زنان، بیشتر از «شبکه‌های اجتماعی» برای کسب اخبار مربوط به کرونا استفاده کرده‌اند.در بین گروه‌های سنی، جوانان بیشتر از دیگر گروه‌ها، شبکه‌های اجتماعی مجازی را به عنوان منبع خبری برگزیده‌اند. در نهایت افراد دارای تحصیلات دانشگاهی نسبت به پاسخ‌گویانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، بیشتر از شبکه‌های اجتماعی، برای کسب خبر در حوزه کرونا استفاده کرده‌اند.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/108468

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی