خبرسازان ورزش اصفهان

  سال کرونایی ورزش اصفهان روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کند؛ سالی که تعطیلی و لغو پی‌درپی رویدادهای بین‌المللی و داخلی، ورزش کشور و البته نصف‌جهان را از رونق انداخته بود و یکی از سوت‌وکورترین سال‌های ورزش در ابعاد داخلی و خارجی طی شد، این در حالی است که اگر کرونا یکهو و بی‌خبر نیامده بود، به‌واسطه برگزاری المپیک 2020 توکیو، سال پررویداد و پرخبری را پشت سر گذاشته بودیم، بااین‌حال تصمیم گرفتیم در آخرین شماره سال99، مروری بر خبرسازان ورزشی استان در سالی که گذشت داشته باشیم.

تاریخ انتشار: 12:42 - دوشنبه 1399/12/25
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

سیدمحمد طباطبایی

در یک‌ساله پایانی دوره مسئولیت مدیرکل سابق، به‌عنوان منتقد او شناخته می‌شد و در نهایت نیز از میان چند گزینه‌ای که برای مدیرکلی پیشنهاد شده بودند، بر صندلی مدیریت ورزش استان تکیه داد. طباطبایی که از بازیکنان سابق تیم تام محسوب می‌شود، سابقه مدیریت ده‌ساله در ورزش شهرستان نجف‌آباد را دارد. با حضور طباطبایی در اداره‌کل، موجی از تغییرات در این اداره انجام شد و به‌جز معاون امور مالی، سایر معاونت‌ها دستخوش تغییر شدند. او هفته گذشته طی اظهارنظری جنجالی مدعی شد ورزش اصفهان پیش از مدیریت او تعطیل بوده و او قطار ورزش را به حرکت درآورده است.

محمد سلطان‌حسینی

اردیبهشت امسال بالاخره گمانه‌زنی‌ها به حقیقت مبدل شد و وزیر ورزش و جوانان، حکم مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان اصفهان را امضا کرد تا دوره هفت‌ساله مسئولیت سلطان‌حسینی به پایان برسد. سلطان‌حسینی که از جمله مدیران دانشگاهی ورزش استان محسوب می‌شود، پس از کناررفتن از مدیرکلی، سکوت پیشه کرده بود تا اینکه هفته گذشته و پس از اظهارات مدیرکل فعلی ورزش و جوانان استان، سکوت چند ماهه را شکست و با ارائه آمار و ارقامی به دفاع از عملکردش در طول دوران مسئولیت پرداخت.

محرم نویدکیا

اگر قرار بود چهره محبوب فوتبال اصفهان در سال رو به پایان را انتخاب کنند، قطعا نویدکیا با اختلاف نسبت به دیگران در صدر می‌ایستاد. کاپیتان شماره 4 که چند سال قبل با دل‌خوری از مستطیل سبز و سپاهان خداحافظی کرده بود، در میان انبوه خواسته هواداران برای بازگشت، با قراردادی سه‌ساله هدایت طلایی‌پوشان را برعهده گرفت. حضور نویدکیا روی نیمکت تیم سپاهان، با رضایت‌مندی هواداران مواجه شده و البته نتایج خوب سپاهان و مدعی بودن این تیم در جام حذفی و لیگ برتر نیز به این رضایت‌مندی دامن زده است.

احسان حاج‌صفی

چپ‌پای کاشانی فوتبال ایران امسال در دو نوبت خبرساز شد. حاج‌صفی که تنها بازیکن اصفهانی است که سابقه دو دوره حضور در جام جهانی را دارد، در تنها دیدار تیم ملی فوتبال و در بازی دوستانه با بوسنی به میدان رفت تا با 112 بازی ملی در رده پنجمین بازیکن باسابقه تیم ملی جای بگیرد. حاج‌صفی که در لیگ بیستم عضو تیم تراکتورسازی تبریز بود، در نیم‌فصل دوم ساز جدایی از تراکتور کوک کرد و در فاصله‌ای کوتاه نیز خبر پیوستن او به سپاهان منتشر شد. حضور این بازیکن چپ‌پا در تیم سپاهان و کاپیتانی او در تیم اصفهانی، کمک بزرگی به سپاهان در مسیر قهرمانی در لیگ خواهد بود.

جواد محمدی

محمدی که جانشین سعید آذری شده بود، سال پرخبری را پشت سر گذاشت. در ماه‌های ابتدایی سال و پس از شدت‌گرفتن بیماری او، با تصمیم مدیران شرکت ذوب‌آهن، احمد جمشیدی، سرپرستی باشگاه را برعهده گرفت؛ اما در ادامه حاشیه‌های پیش‌آمده در فصل نقل‌وانتقالات و اعتراض هواداران، مدیران شرکت را بر آن داشت تا یک‌بار دیگر رأی به مدیرعاملی محمدی دهند؛ بااین‌حال عملکرد ضعیف تیم ذوب‌آهن و اختلاف‌نظر رحمان رضایی و مدیرعامل باعث نارضایتی هواداران شده بود و درست بعد از اولین برد سبزها در لیگ بیستم، محمدی از مدیرعاملی باشگاه ذوب‌آهن کنار گذاشته شد.

مجتبی فریدونی

زمانی که رأی به انتخاب رحمان رضایی برای سرمربیگری تیم ذوب‌آهن داده شد، فریدونی که در آن مقطع عضو هیئت‌مدیره باشگاه بود، در یک استوری اینستاگرامی اعتراض خود را به این تصمیم اعلام کرد و به فاصله کوتاهی نیز از هیئت‌مدیره کنار گذاشته شد. پس از بالا گرفتن اختلاف‌ها در باشگاه ذوب‌آهن، چند گزینه برای مدیرعاملی باشگاه معرفی شدند و در نهایت او این سمت را در اختیار گرفت. فریدونی همچنین بار دیگر به عضویت هیئت‌مدیره باشگاه اصفهانی درآمد و البته خیلی زود نیز با رحمان رضایی وداع کرد تا بهانه‌ای برای اختلاف در میان نباشد.

محمدرضا ساکت

باشگاه سپاهان امسال را با سرپرستی منوچهر نیکفر، رئیس هیئت‌مدیره باشگاه آغاز کرد؛ اما نتیجه نگرفتن این تیم و البته نارضایتی هواداران، مدیران شرکت فولاد را به تغییر در مدیریت باشگاه واداشت و محمدرضا ساکت برای مدیرعاملی باشگاه سپاهان انتخاب شد. بازگشت ساکت به سپاهان پس از یک دوره ده‌ساله رخ داد و او در این مدت تجربیات متفاوتی از جمله مدیرعاملی باشگاه فولاد ماهان و دبیرکلی فدراسیون فوتبال را پشت سر گذاشت و البته حضورش در تیم مدیریتی تاج و حاشیه‌هایی که برای قرارداد ویلموتس به وجود آمده بود، شائبه‌هایی را در خصوص مجوز فعالیتش در باشگاه سپاهان ایجاد کرد؛ اما فعلا که او و سپاهان روزهای خوشی را در کنار هم سپری می‌کنند.

مجید رحیمی‌زاده

در زمانی که بحث انتخاب مدیرکل ورزش مطرح بود، رحیم‌زاده در گمانه‌زنی‌ها به‌عنوان یکی از گزینه‌ها معرفی شد؛ اما معاون او به این سمت برگزیده شد. برای مدیرعاملی باشگاه سپاهان نیز، مجید رحیمی‌زاده، شانس زیادی داشت؛ اما مخالفت هواداران با انتخاب او و دست گذاشتن روی مصاحبه‌ای که زمانی او به انتقاد از فوتبال پرداخته بود، مدیران فولاد را از این انتخاب منصرف کرد و رحیمی‌زاده را به عضویت هیئت‌مدیره باشگاه سپاهان منصوب کردند؛ اما مدتی بعد اعلام شد به دلیل ممنوعیت‌های قانونی باید از هیئت‌مدیره کنار برود. آخرین خبرسازی رحیمی‌زاده به معرفی او برای سرپرستی هیئت اسکیت استان مربوط می‌شود که پس از برکناری حاشیه‌ساز حسن مالکی از ریاست هیئت به وقوع پیوست.

محمدرضا صفدریان

در سالی که رویدادهای ورزشی یکی پس از دیگری لغو می‌شد، برگزاری یک دوره مسابقه جهانی یخ‌نوردی، فرصت ویژه‌ای برای این ورزشکار اصفهانی بود. صفدریان که دوره‌های طراحی مسیر یخ‌نوردی را سپری کرده، ابتدا در مسابقات جوانان جهان به‌عنوان طراح مسیر حضور داشت و سپس نیز در مسابقات جهانی یخ‌نوردی شرکت کرد و با وجود اینکه از آمادگی لازم برای شرکت در مسابقه برخوردار نبود، به مرحله فینال راه یافت تا تنها مسابقه سال برای او خوش‌یمن باشد.

زینب کرمی

این دروازه‌بان اصفهانی که در تیم مس رفسنجان عضویت دارد، به انتخاب سایت فوتسال پلنت در جمع ده دروازه‌بان برتر دنیا در سال2020 جای گرفت. این اتفاق برای کرمی 20ساله که در ابتدای مسیر موفقیت قرار گرفته، اهمیت بسیاری داشت و باعث شد تا توجه رسانه‌های کشور به این دروازه‌بان لنجانی جلب شود. کارشناسان معتقدند کرمی با توجه به فیزیک بدنی و جسارتی که در دروازه‌بانی دارد، می‌تواند یکی از ملی‌پوشان سرشناس فوتسال کشور لقب بگیرد.

فرزانه فصیحی

به تعویق افتادن المپیک باعث شد تا در برنامه تمرینی بانوی دونده اصفهانی نیز تأخیرهایی ایجاد شود. فصیحی که در لیگ برتر دوومیدانی عضو تیم سپاهان بود، با موافقت باشگاه سپاهان، موردحمایت مالی آن‌ها قرار گرفت تا در صربستان تمریناتش را برای کسب سهمیه المپیک و موفقیت در مسابقات جهانی دنبال کند. فصیحی در این مدت در چند مسابقه داخلی در صربستان شرکت کرده و فعلا با ورودی المپیک فاصله دارد؛ اما باید دید این تمرینات چه تأثیری بر کار او خواهد داشت.

احمدرضا طالبیان

این قایقران اصفهانی که عنوان پرافتخارترین ورزشکار استان در بازی‌های آسیایی را یدک می‌کشد، برای کسب سهمیه المپیک توکیو انگیزه بسیار زیادی داشت؛ اما شیوع ویروس کرونا و به تأخیرافتادن یک‌ساله این رویداد و تعطیلی تمرینات و اردوهای تیم ملی، طالبیان را به این نتیجه رساند که از حضور در مسابقات انتخابی المپیک انصراف بدهد. طالبیان که اولین المپین قایقرانی کشور و اصفهان محسوب می‌شود، هنوز به‌طورجدی برای خداحافظی از ورزش قهرمانی تصمیم نگرفته؛ اما در لیگ برتر اولین تجربه مربیگری‌اش را پشت سر گذاشت.

سهراب مرادی

پس از ناکام‌ماندن بحث اهدای آپارتمان به سهراب مرادی، او از مسئولان اصفهانی دل‌گیر شده بود و دعوت حضور در هیچ برنامه‌ای را نمی‌پذیرفت. مرادی حتی دعوت مسئولان ورزشی استان در مراسم تقدیر از ورزشکاران شانس کسب سهمیه المپیک را نیز نپذیرفت و بر اساس شنیده‌ها حاضر به پاسخ‌گویی تلفنش نشد، بااین‌حال پیگیری‌های مدیرکل ورزش و جوانان استان برای اهدای آپارتمانی از سوی یک خیر باعث شد تا مرادی فعلا دل‌خوری‌ها را کنار بگذارد و در مراسم رونمایی از سردیس و تمبرش حضور پیدا کند.

محمود یاوری

آخرین خبرسازی جناب سرهنگ با صفحه پایانی زندگی او همراه شد تا یکی از رویدادهای غم‌انگیز ورزش نصف‌جهان رقم بخورد. یاوری که او را باسابقه‌ترین مربی ایرانی می‌نامند، علاوه بر تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن، سابقه هدایت تیم‌های بسیاری را برعهده دارد و در مقطعی نیز سرمربی تیم ملی بوده است. این پیش‌کسوت فوتبال اصفهان که مدت‌ها با تبعات کرونا درگیر بود، بیستم آبان امسال به دلیل سکته مغزی از دنیا رفت تا فوتبال ایران یکی از صریح‌ترین مردانش را از دست بدهد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور