ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

خبر + فرهنگ

تاریخ درج : شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 

آلبوم امید نعمتی در بازار موسیقی
آلبوم موسیقی «حرمان» با صدای امید نعمتی روانه بازار موسیقی شد.به گزارش ایسنا، این آلبوم اولین اثر رسمی و مستقل این خواننده است که با گروه موسیقی «پالت» شناخته شد. «حرمان» دارای فضایی از موسیقی تلفیقی است که شامل قطعات «دور دستان»، «ترن»، «پریشانی»، «مجنون خیابان‌ها»، «بازگشت»، «می‌سپارمت به باد»، «یاد مهتابی»، «فراموشی‌ها»، «حرمان» و «دریچه تاریک» است.صادق تسبیحی آهنگساز این آثار است که در آنها از شعرهای حافظ، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث، رسول یونان، رهی معیری، حسین منزوی، نادر نادرپور و حمید مصدق استفاده شده است. البته امید نعمتی نیز آهنگسازی برخی قطعات را پیش برده است.در پروسه تولید این آلبوم، نوازندگانی مانند روزبه اسفندارمز  (کلارینت)، کوروش بابایی(کمانچه)، نازنین احمدزاده(ابوا)، بهزاد حسن‌زاده(کمانچه)، علی ضرابی(ترومپت)، مهیار طهماسبی(ویولنسل)، دارا دارایی(گیتار بیس) و داریوش آذر (کنترباس) با نعمتی همکاری داشته‌اند.

 

 

شاهنامه بخشی از خلأ فرهنگی را پر می‌کند
مرشد محسن میرزاعلی گفت: در نظر داشته باشید که تربیت خوب به دست زنان خوب صورت می‌پذیرد و این خوبی در وفاداری، خردورزی و عشق‌ورزی آنها نهفته است و شاهنامه در لایه‌های مختلف سعی دارد این آموزه‌ها را به دختران و پسران ما عرضه کند. در شاهنامه امکانی نهفته است که بخشی از خلأ فرهنگی حال حاضر را پر می‌کند.به گزارش ایسنا، این نقال و شروه خوان بیان کرد: پرداختن جدی به شاهنامه و یا قصه‌گویی ملهم از شاهنامه نه فقط مفید و خوب است؛ بلکه لازم و ضروری هم هست.او افزود: شاهنامه با زبانی خاصی که دارد، پر از مفاهیم معرفت‌شناسی و اخلاق پهلوانی است. ما می‌دانیم که شاهنامه اثری حماسی است که با ساختار و بوم و دین ما سازگار است. شاید بپرسید که چه لزومی به ترویج و توسعه حماسه آن هم از طریق ادبیات و قصه وجود دارد؟ پاسخ آن واضح است، ما برای «تربیت» فرزندان‌مان ناچاریم تا روح حماسی را در آنها زنده و پویا نگاه داریم. شاید دیده باشید که اکثر پسران در دوران کودکی هیجان مبارزه و جنگندگی دارند، قاعدتا این ویژگی را نمی‌شود سرکوب کرد؛ ولی می‌شود مدیریتش کرد.مرشد میرزاعلی ادامه داد: تفکر حماسی می‌گوید دلاور و زورمند باش ولی قبل آن خردمند باش و از راهبری عقل استفاده کن. تفکر حماسی به دنبال قهرمانی نیست و در پی توسعه پهلوانی است، توسعه پهلوانی یعنی توسعه‌  مهربانی و عدالت در جامعه.وی در آستانه‌ برگزاری بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره‌  ویژگی قصه‌گویان شاهنامه‌ای ادامه داد: قصه‌گوی شاهنامه غیر از آنکه باید فصیح و شیوا سخن بگوید، باید به آنچه عرضه می‌کند، به معنی سخنش هم آشنا باشد. او صرفا با قیافه جذاب و لفظ قلم نمی‌تواند از قصه‌ای که می‌گوید خیر ببرد و یا خیر بدهد. به زبانی دیگر او غیر از آنکه فن بیان دارد و هر واژه و کلمه‌ای را در جای خود به کار می‌برد باید زبان بلیغی داشته باشد. منظور از بلیغ یعنی اینکه در جایی که برای ظاهر کردن معنا به چند کلمه کوتاه باید اکتفا کند، پرگویی نکند و آنجا که باید تعمق کند و مسئله را تفهیم کند سخن را نخورد.این نقال ادامه داد: من فکر می‌کنم قصه‌گوی شاهنامه باید حتما شاگردی کند. این شاگردی کردن صرفا برای یک دوره نیست، بلکه او باید در دوران‌های مختلف از قصه‌ها و نکته‌هایی که می‌داند بسته به زمان و پیشرفت بشر، نکته‌  تازه یاد بگیرد. یعنی او باید این مهارت را داشته باشد که از داستان‌ها و قصه‌هایی که بلد است سوال و مسئله طرح کند و در پی پاسخ آن باشد و البته بخشی از سوال‌های او باید معطوف به انسان امروزی باشد. مثلا بپرسد که آیا اگر رستم امروز می‌بود و در مقابل پادشاه خودخواهی چون کیکاووس قرار می‌گرفت چه باید می‌کرد؟ و یا این‌که آیا این هفت‌خوان برای انسان امروزی چه مفهومی می‌تواند داشته باشد. البته بعضی از استادان من بوده‌اند و هستند که می‌گویند ما باید در متن شنا کنیم و فقط در آن سیر کنیم؛ ولی من معتقدم اگر نتوانیم آثار فاخر خود را به زبان روز تفسیر کنیم، قصه‌پردازی‌مان سودی ندارد. هر چند درک بالای قصه‌گوی شاهنامه از متن یک اصل مقدماتی و بنیادین است.او درباره گزینشی عمل کردن در نقل شاهنامه برای کودکان عنوان کرد: فکر کنم بخشی از این مسئله به دلیل عدم تعمق قصه‌پردازان باشد، بخشی هم خود سانسوری و ترس قصه‌گویان از نقدها و نظرهایی است که صرفا یک جزء داستان را ملاک قرار می‌دهند، در صورتی که گاهی یک استاد قصه‌پرداز شنونده را در امر خطیری شناور می‌کند؛ ولی قبل از غرق شدن او، نجاتش می‌دهد. او با این کار می‌خواهد یاد بدهد. شاید شعر حافظ اینجا مصداق داشته باشد: در بیابان بلا  گر چه زهر سو خطری‌است/ می‌رود حافظ بیدل به تولای تو خوش.مرشد میرزاعلی در پایان سخنانش درباره نقش کانون در گسترش هنر نقالی سخن گفت و افزود: بدون شک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند در توسعه‌ این فرهنگ عمیق و موثر نقش ایفا کند. من نمی‌دانم چرا برای این کارکردهای فرهنگی مدرسه و دانشگاه درست نمی‌شود؟ امروز کودکان، نوجوانان و جوانان ما گاهی از فرهنگ‌هایی تغذیه می‌کنند که در باطن‌شان ضد فرهنگ‌اند و جای فرهنگ و مروجان آن یعنی نقالان در این میان خالی است.بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از  دوم تا پنجم بهمن ماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/66300

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی