ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

خلاقیت مفقود در روابط‌عمومی‌ها

تاریخ درج : یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸
ایجاد خلاقیت در هر سازمانی نیاز به برنامه‌ریزی و صرف هزینه دارد

گروه رسانه  

دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی‌های ایران برگزار شد. در حاشیه این مراسم، عباس زمانی، فعال حوزه ارتباطات با بیان اینکه متاسفانه سازمان‌ها به دلیل ساختار بوروکراتیک به روابط عمومی‌ها اجازه فعالیت‌های خلاقانه را نمی‌دهند، می‌گوید: آنها واهمه دارند از اینکه خارج از ضوابط عمل کنند. به گفته او، محیط و جو سازمانی از جمله عواملی است که می‌تواند باعث بروز خلاقیت شوند. این مسئله را به محض ورود به برخی از سازمان‌ها می‌توان مشاهده کرد؛ درحالی‌که مدیریت همراه با امر و نهی، مانع بروز نوآوری و خلاقیت است. مدیران باید اجازه اظهارنظرهای مختلف و نظرات گوناگون را به زیر دست‌هایشان بدهند؛ این درحالی است که برخی مدیران، معمولا اظهارنظرهای مختلف را در تعارض با منافع و مصالح خود می‌دانند.این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در هر سازمانی، زمان و منابع بسیار مهم است، تصریح می‌کند: مدیریت این دو، به عهده مدیر است. برای به ثمر رسیدن یک ایده خلاق، هم به زمان نیازمند هستیم و هم هزینه. خلاقیت، موضوع فیزیکی نیست که نتایج حاصل از آن بلافاصله به ثمر برسد.رئیس دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان در بخش دیگری از اظهاراتش، تصریح می‌کند: ایجاد خلاقیت در هر سازمانی نیاز به برنامه ریزی و صرف هزینه دارد.

 

ایده‌های تازه را دریابید

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به راهکارهای ایجاد خلاقیت و نوآوری در سازمان‌های فرهنگی، تصریح می‌کند: این سازمان‌ها باید افرادی از حوزه‌های مختلف را به کار بگیرند تا آنها بتوانند ایده‌های جدیدی را ارائه دهند. ایجاد روحیه کار گروهی به گونه‌ای که همه افراد با یکدیگر تبادل نظر و هم فکری داشته باشند نیز به ایجاد نوآوری و خلاقیت کمک بسیار زیادی می‌کند. از سوی دیگر، روابط عمومی‌ها باید چشم‌انداز خلاقانه‌ای را طراحی کنند و در این راستا نیز اقدام به برنامه ریزی نمایند. روابط عمومی‌ها باید تلاش کنند در سازمانی که در آن فعالیت می‌کنند، فرهنگ باز و منعطفی را حاکم کنند تا کارمندان به راحتی حرف بزنند و اظهار نظرهایشان را بیان کنند؛ به گونه‌ای که در اتاق روابط عمومی به روی همگان باز باشد. این فعال حوزه ارتباطات در بخش دیگری از اظهاراتش، تصریح می‌کند: روابط عمومی‌ها باید نقدهایی که به عملکرد آنها می‌شود را جدی بگیرند و سعی به اصلاح رفتارشان کنند. علاوه براین، آنها باید در راستای آموزش کارکنان نیز گام‌هایی بردارند و اجازه دهند تا آنها نیز به ارائه ایده‌ها و نظرهایشان بپردازند. اگر خلاقیت در سازمان‌های ما نهادینه شود، در بلندمدت نتایج آن را می‌توان مشاهده کرد. در ادامه این برنامه عباس زمانی، دبیر دومین کنفرانس رویکردهای نوین روابط عمومی ایران نیز با بیان اینکه بسیاری بر این باورند که علوم ارتباطات، دانشی غربی است، تصریح می‌کند: این در حالی است که اگر حکمت نظری و دانش اصیلی که از بزرگان و حکیمان بزرگ ایرانی به ما رسیده را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که اساس توسعه اجتماعی در امپراطوری‌های باستان، همین دانش ارتباطات بوده است.این فعال حوزه ارتباطات ادامه می‌دهد: در دنیای امروز، بدون دانش توسعه مدیریت، اتفاقی رخ نخواهد داد؛ چرا که رهبران دنیای امروز سیاست‌مداران نیستند، بلکه مدیران اجرایی هستند و در واقع آنها قدرت واقعی و حاکمیت جهان را در دست دارند.به گفته او، مدیریت دانشی است که مؤلفه‌ها و ویژگی‌های مربوط به خود را دارد و همانند سایر دانش‌ها سیر تکاملی را طی کرده است و از مدیریت کلاسیک شروع شده و به مرور نظام مند شده است.به گفته زمانی، مدیریت ناب که امروزه در دنیا به کار گرفته می‌شود، آخرین مدل مدیریتی است که اگر در کشور ما نیز به کار گفته شود، می‌تواند اتفاق مطلوبی را با خود همراه کند.او با اشاره به اینکه مدیریت ناب، اصول مهمی دارد، اظهار می‌کند: مبارزه با هدر رفت‌ها و اتلاف‌ها از جمله این اصول هستند، اما در بیش از ۷۰ درصد از سازمان‌هایی که در کشور وجود دارند، به این دو ویژگی توجه نمی‌شود.

 

سازمان‌هاحلقه واسط بین حکومت و مردم

زمانی ادامه می‌دهد: سازمان‌ها حلقه واسط بین حکومت و مردم هستند؛ پس اگر کار خود را درست انجام دهند، مردم نیز از حاکمیت راضی هستند و در غیر این صورت، فاصله بین مردم و حکومت افزایش پیدا می‌کند. این اصل در شرایط امروز، تنها با تفکر و به کارگیری شیوه‌های نوین و ناب مدیریت و روابط عمومی اتفاق می افتد.به گزارش دنیای اسرار، رئیس اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان نیز می‌گوید: در حوزه روابط عمومی با گستره وسیعی از ظرفیت‌ها و به دنبال آن گستره وسیعی از انتظارات و شرح وظایف روبه‌رو هستیم و این قضیه، پیچیدگی کار در این حوزه را چندین برابر می‌کند. با توجه به اینکه امروزه ابزارهای متفاوتی از ارتباطات چهره به چهره گرفته تا ابزارهای نوین ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی در اختیار روابط عمومی قرار گرفته، در واقع گستره وسیعی از فعالیت‌های روزمره را به این حوزه تحمیل کرده و برای آنها متصور می‌شود و اتفاقی که در این بین می افتد این است که خلاقیت‌ها و نوآوری‌های روابط عمومی در سایه این اتفاقات نوین قرار می‌گیرند و اولویت چندم آنها می‌شود که برگزاری این رویدادها و کنفرانس‌ها می‌تواند اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزند. با توجه به اینکه بخشی از مخاطبان این رویدادها مدیران ما هستند، برگزاری و شرکت در این کنفرانس‌ها می‌تواند نظر آنها را بیشتر به حوزه روابط عمومی و ارتباطات جلب کند و اتفاقات خوبی را در این بخش رقم بزند و مدیران ما با روابط عمومی‌ها برای اجرای برنامه‌های خود بیشتر توجیه و تفهیم شده ‌و هم‌قدم و همراه شوند.رئیس اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان می‌افزاید: بخش دیگر مخاطبان این کنفرانس‌ها، روابط عمومی‌ها و فعالان حوزه ارتباطات هستند که ممکن است حضور در این رویدادها تلنگری باشد برای آنها تا از کارهای روزمره خود فاصله گرفته و با دیدگاه‌های جدید و متفاوت به حوزه کاری خود بازگردند.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/105114

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی