ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

خوردنی نخوردنی‌های دندانی

تاریخ درج : چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹
تغذیه بر سلامت دهان و دندان تأثیر زیادی دارد

لیلا  کهلانی/دبیر سرویس سبک و سلامت

آنچه در طول روز می‌خوریم، در سطح دندان‌ها باقی می‌ماند که اگر از بین نرود، زمینه‌ساز پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. درواقع در دهان ما ذراتی وجود دارد که در صورت تماس با بزاق دهان و دیگر ترکیبات اسیدی و شیرینی که می‌خوریم، به پوسیدگی دندان تبدیل می‌شود. این پوسیدگی‌ها به مینای دندان آسیب می‌رسانند، پوشش دندان را ضعیف می‌کنند و سبب ایجاد حفره می‌شوند. حفره‌ها به شکل لکه‌های کوچک سیاه‌رنگی به وجود می‌آیند که با چشم غیرمسلح نیز به‌خوبی قابل‌دیدن‌اند. چنین مشکلات دندانی با مصرف دارو، درمان نمی‌شوند و گذر زمان هم آن‌ها را تشدید می‌کند.از طرف دیگر، سلامت دهان و دندان در تمام دوره‌های زندگی به رژیم غذایی فرد وابسته است. اهمیت تغذیه سالم در سلامت دندان‌ها به حدی است که حتی تغذیه مادر در دوران بارداری تأمین‌کننده دندان‌های با ساختار معدنی مناسب برای کودک خواهد بود. بدین منظور، وجود برخی ریز‌مغذی‌ها و ویتامین‌ها در رژیم غذایی برای تضمین سلامت دهان و دندان ضروری است. به عبارتی رژیم غذایی متعادل و متنوع که تأمین‌کننده تمام نیاز‌های تغذیه‌ای فرد باشد، می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کند. حالا برای اطلاع از غذاهای مفید و مضر این عضو بدن می‌توانید نظر دکتر سونیا دوستی، متخصص تغذیه را بخوانید.

مصرف کلسیم

کلسیم یکی از ریز‌مغذی‌های اصلی در ساختار دندان است و کمبود آن در رژیم غذایی احتمال پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.بهترین منبع کلسیم در رژیم غذایی گروه لبنیات هستند. توصیه بر این است که هر فرد سالم روزانه سه واحد از گروه شیر و لبنیات استفاده کند. شایان ذکر است که هرچقدر چربی لبنیات کمتر باشد، میزان جذب کلسیم بیشتر است.

مصرف آهن

کم‌خونی فقر آهن می‌تواند منجر به التهاب زبان و زخم‌های دهانی شود. بنابراین افراد در معرض خطر مثل زنان باردار و شیرده، زنان در سنین باروری و کودکان باید بررسی و ارزیابی شوند و در صورت لزوم زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه درمان شوند. از منابع غذایی غنی آهن می‌توان به جگر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماکیان و حبوبات و سبزی‌ها اشاره کرد.

مصرف ویتامینB

 دریافت کافی ویتامین به‌خصوص ویتامین ب 3 و ب 12 و ب 2 از طریق رژیم غذایی احتمال بروز التهاب و زخم‌های دهانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

مصرف ویتامین‌C

وجود کافی منابع ویتامین‌C  در رژیم غذایی از خونریزی لثه جلوگیری می‌کند. همچنین این ویتامین در تولید پروتئین کلاژن که یکی از پروتئین‌های دندان است، نقش اساسی دارد. از منابع غذایی این ویتامین می‌توان به مرکبات، گوجه، فلفل سبز، کلم بروکلی، توت‌فرنگی و کیوی اشاره کرد. بنابراین تغذیه مادر باید جوانه‌زدن دندان‌هایی با ساختمان معدنی مناسب اطفال را فراهم کند. در ضمن در ساختار دندان پروتئینی به نام کلاژن وجود دارد که برای تشکیل آن به ویتامین C نیاز است.

مصرف ویتامین D

ویتامین D باید در سطح نرمال حفظ شود. چرا‌که این ویتامین جذب کلسیم را افزایش می‌دهد و از این طریق غیر‌مستقیم احتمال بروز پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. به‌علاوه برای رسوب کلسیم و فسفر در ساختار دندان به ویتامین D  نیاز است. از منابع غذایی این ویتامین می‌توان به زرده تخم‌مرغ، ماهی ازون برون، ماهی کپور‌، ماهی قزل‌آلا، ماهی آزاد و غذاهای غنی‌شده مثل شیر غنی‌شده با ویتامین D  اشاره کرد.

مصرف فلوراید

فلوراید مقاومت منحصربه‌فردی در برابر پوسیدگی دندان‌ها در دوره قبل از تولد و پس‌ازآن فراهم می‌آورد. از منابع آن می‌تـــــوان به غذاهـــــای دریایی، چای سبز و چای سیاه تازه‌دم، سبزی‌های خام یا نیمه‌پخته اشاره کرد.

کاهش هله هوله

 باکتری‌های موجود در دهان از قند و نشاسته موجود در چیپس، کراکرها، کیک، کلوچه و شکلات اسید تولید می‌کنند و احتمال بروز پوسیدگی را بیشتر می‌کنند. بنابراین بهتر است مصرف آن‌ها محدود شود.مصرف میوه‌های خشک نظیر کشمش و شکلات، ژله، کارامل و عسل به علت خاصیت چسبندگی که دارند، بهتر است محدود باشد. مصرف آدامس‌های شیرین و آب‌نبات‌ها و نوشابه هم با تشکیل یک‌لایه قندی روی دندان‌ها احتمال بروز پوسیدگی را افزایش می‌دهد. بنابراین باید محدود شود.

 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/110519

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی