ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

دوئل بازاریابی تک‌ سطحی و چند سطحی

تاریخ درج : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 
آیا استفاده از بازاریابی شبکه‌ای برای سازمان‌ها سودآور است؟

دو راهی سطوح بازاریابی
بازاریابی شبکه‌ای توسط کارشناسان زیادی مورد واکاوی قرار گرفته‌است و همه نوع نقدی در مورد آن مطرح می‌شود. به صورتی که اگر قصد پیوستن‌ به بازاریابی شبکه‌ای را داشته‌باشید و یک جست‌وجوی ساده‌ کنید، به انواع و اقسام نقد‌ها بر می‌خورید که جوانب مختلف این‌ روش‌ بازاریابی را روشن‌ می‌کند؛  ولی هیچ نسخه‌ مشخصی برای‌ سازمان‌ها وجود ندارد که بازاریابی‌ تک سطحی برای آنها مناسب‌تر است یا چند سطحی؟بدون شک بازاریابی‌ شبکه‌ای یک نسخه‌ صد‌درصد‌ موفق برای سازمان‌ها نیست و ممکن است نقاط‌ قوت و ضعف زیادی داشته‌‌باشد؛ ولی مسئله اینجاست که سازمان‌ها باید بر چه اساسی‌ در مورد استفاده از این بازاریابی تصمیم‌گیری کنند؟برای تصمیم‌گیری در این‌باره مدل کاملی وجود ندارد؛ ولی‌ شش جـنبـه‌ بـیـان می‌شـود کـه حـتما سازمان‌ها قبل از انتخاب  بین بازاریابی یک‌سطحی یا چند سطحی باید به آنها توجه کنند و البته هر‌ بعد از این شش مورد از دید موافقان یا مخالفان تفسیر مختلفی دارد.

 

 

بعد اول‌: تجربه‌ سازمان‌های بزرگ جهان
ساده‌ترین روش‌ برای سازمان‌ها این است که قبل از انتخاب بین بازاریابی‌ تک سطحی یا چند سطحی بررسی‌ کنند که این روش در سازمان‌های بزرگ جهان چه نتیجه‌ای در بر داشته‌است؟موافقان بازاریابی چند سطحی: بررسی وضــــعــیــت ســازمـــــان‌هــای بــزرگ جـهــان مــانــنـد Amway و Avon حاکی از آن است که بازاریابی‌شبکه‌ای یک سکوی پرتاب به سمت موفقیت‌هاست. فروش این سازمان‌ها در سال به بیش از چند میلیارد‌ دلار می‌رسد و همگی وضعیت خوبی در بازار‌های جهانی دارند. موافقان بازاریابی تک سطحی: شرکت‌هایی که با استفاده از بازاریابی شبکه‌ای، خود را در کلاس جهانی مطرح کرده‌اند بیشتر چینی هستند و بنیان‌گذاران این روش‌ به حساب می‌آیند؛ در حالی که آمار نشان می‌دهد بیش از 90 درصد سازمان‌های موفق جهان از بازاریابی چند سطحی استفاده می‌کنند.

 

 

بعد دوم: دیدگاه‌ جامعه
سازمان‌ها قبل از انتخاب یک روش فروش باید در نظر بگیرند که جامعه چه دیدگاهی نسبت به آن دارد؟ آیا افراد جامعه با آن موافق هستند یا آن را رد می‌کنند؟ بدون شک مسائلی مانند اعتقادات ملی و مذهبی باعث می‌شود تا یک نسخه‌ واحد از بازاریابی در تمام کشور‌های جهان مورد استفاده قرار نگیرد.موافقان بازاریابی چند سطحی: بازاریابی شبکه‌ای در ایران به شدت در حال گسترش است و این مسئله نشان می‌دهد که مردم آن را تایید کرده‌اند؛ ضمن‌ اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400 بیش از 95 درصد جمعیت کشور در شبکه‌ها عضو باشند؛ بنابراین دید جامعه نسبت به بازاریابی شبکه‌ای مثبت است.موافقان بازاریابی تک سطحی: انتقاد مراجع تقلید باعث خواهد شد‌ که به زودی بازاریابی شبکه‌ای از نظر قانونی هم رد شود. انفعال و کسب درآمد از زحمت دیگران نه تنها با روحیات مردم در تضاد است بلکه از نظر ارزش‌های ملی و مذهبی نیز رد می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان به آن امید زیادی داشت.

 

 

بعد سوم: هزینه‌ها
وقتی قرار است که میان دو گزینه، یک مورد انتخاب شود؛ توجه به هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد. اینکه هر کدام از این طرح‌ها چه مقدار هزینه‌ برای شرکت دارند؟ آیا سازمان توان پرداخت تمام هزینه‌های طرح انتخابی را دارد؟موافقان بازاریابی چند سطحی: اول اینکه هزینه‌ اجرای بازاریابی تک سطحی و چند سطحی با هم تفاوتی ندارد و دوم‌ اینکه بازاریابی شبکه‌ای باعث می‌شود تا هزینه‌ تبلیغات کاهش پیدا کند. به همین دلیل صرفه‌جویی بزرگی در هزینه‌های شرکت‌ خواهد شد. موافقان بازاریابی تک سطحی: در بازاریابی تک سطحی، سازمان تعداد مشخصی بازاریاب دارد که باید آنها را سازمان‌دهی کند؛  ولی در بازاریابی چند سطحی تعداد بازاریابان به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. در نتیجه هزینه‌ کنترل و سازمان‌دهی آنها به مراتب بیشتر است و نیاز به نیروی انسانی بیشتری دارد.

 

 

بعد چهارم: بازاریابی
از نظر علوم بازاریابی‌ و بزرگان این علم، کدام یک از روش‌های بازاریابی چند سطحی و تک سطحی نتیجه‌ بهتری برای سازمان دارد؟ نقاط ضعف کدام روش بیشتر است؟موافقان بازاریابی چند سطحی: بازاریابی تک‌سطحی یک روش قدیمی و هزینه‌بر است که نتیجه‌ خوبی ندارد. وقتی همه‌ افراد جامعه‌ می‌توانند بازاریاب شرکت‌ باشند؛ چرا باید بین آنها تعداد اندکی بازاریاب انتخاب کنید؟ در این روش‌ بازاریابی شما با مشتری ارتباط برقرار نمی‌کنید  بلکه مشتری جزئی از شما خواهد شد.موافقان بازاریابی تک سطحی: روش‌های بازاریابی شبکه‌ای به صورت غیر مستقیم توسط علم بازاریابی رد می‌شود؛ مثلا اینکه شرکت تبلیغ را کاهش دهد و مصرف کنندگان پیام شرکت‌ را به مشتری بعدی می‌رسانند، درانتها باعث می‌شود که در اصل پیام بزرگ‌نمایی شود. سرانجام وقتی‌ فردی کالا یا خدمت را مصرف می‌کند و متوجه می‌شود که با آنچه به او وعده داده‌اند در تضاد است، یک شکاف (GAP)بزرگ در ذهنش ایجاد خواهد شد و شرکت را مقصر می‌داند.

 

 

بعد پنجم: سازمان‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند
یکی از راه‌های تایید یا رد یک روش این است که بررسی کنیم آیا مورد استفاده قرار می‌گیرد یا فقط ما می‌خواهیم از آن استفاده کنیم؟ به بیان دیگر اگر استفاده از یک روش مرسوم باشد احتمالا به این معناست که بازدهی بیشتری دارد، با این حساب روشی‌ که استفاده‌کنندگان کمتری دارد زیر سوال می‌رود. البته شاید این مسئله بیان شود که راه هیچ دو شرکتی کاملا یکسان نیست؛ ولی‌ انتخاب بین‌ بازاریابی تک‌سطحی و چند سطحی کاملا یکسان است. شاید رویه‌ها متفاوت باشد؛  ولی قبل از هر چیز باید بین این دو انتخاب کنیم.موافقان بازاریابی چند سطحی: این ادعا کاملا نادرست است. اگر قرار بود روشی که همه از آن استفاده می‌کنند بهتر باشد که راه موفقیت کاملا یکسان بود. اتفاقا روش‌های نوین بازدهی بالاتری دارند؛  زیرا بکر و دست‌نخورده‌ هستند. بازاریابی چند سطحی از بازاریابی تک سطحی عمر کمتری دارد، به همین دلیل شرکت‌های زیادی از آن استفاده نمی‌کنند ولی به زودی این ترکیب عوض خواهد شد.مخالفان بازاریابی تک سطحی: بیش از 60 سال از عمر بازاریابی شبکه‌ای می‌گذرد؛ ولی چند درصد از شرکت‌های بزرگ جهان از این روش استفاده می‌کنند؟ کدام شرکت و برند شناخته‌شده‌ای را می‌شناسید که با بازاریابی شبکه‌ای به موفقیت رسیده باشد؟ در میان سازمان‌های داخلی نیز در مقابل چند صد هزار شرکت‌ داخلی، فقط 20 مورد از روش بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کنند که آنها نیز موفقیت زیادی به‌دست نیاورده‌اند.

 

 

بعد ششم: بدترین حالت ممکن
«بدترین‌ حالت ممکن» یک روش کاربردی برای ارزیابی طرح‌های بزرگ به خصوص در حوزه‌ صنعت است. به صورتی که شرکت‌ بدترین‌ حالت ممکن میان دو یا چند گزینه‌ را بررسی می‌کند و سرانجام نتیجه می‌گیرد که اگر راه انتخابی منجر به شکست شود، کدام یک ضرر کمتری دارد؟ موافقان بازاریابی چند سطحی: بازاریابی‌ تک سطحی اگر منجر به شکست شود، سازمان را زمین می‌زند؛ ضمن‌ اینکه سازمان برای استخدام مجدد بـــازاریــاب و آمــوزش آن بــایــد هــزیـنـه‌ زیــادی بپردازد. استفاده از بازاریابی شبکه‌ای مانند این است که به جای یک طناب، با چند طناب داخل چاه بروید.موافقان بازاریابی تک سطحی: آمار نشان می‌دهد که درصد بالایی از شرکت‌هایی که از بازاریابی‌ شبکه‌ای استفاده کرده‌اند ورشکست‌ شده‌اند و کار خیلی از آنها به مراجع قانونی رسیده‌است؛ زیرا اتهام کلاه‌برداری‌ را در پرونده‌ خود دارند. در صورت‌ شکست‌ بازاریابی‌ شبکه‌ای، سازمان زیر بار فشار شبکه‌ خرد خواهد شد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/63823

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی