ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

دیدار با گنجینه اصفهان

تاریخ درج : جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۹
به تماشای منتخب آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان بنشینیم

احسان امینی/خبر‌نگار

موزه هنرهای معاصر اصفهان در  بیست و پنجمین سالگرد تأسیس خود میزبان نمایشگاهی برای نمایش منتخب آثار گنجینه این موزه است؛ نمایشگاهی با شکل و شمایل متفاوت که حاصل دوران کروناست و در آن پروتکل‌های بهداشتی از سنجش تب، پاشیدن مواد ضدعفونی و حضور اجباری با ماسک رعایت می‌شود. صندلی‌ها در قسمت پایین حوض موزه با فاصله چیده شده‌اند. همه در وضعیتی تجربه نشده منتظر شروع برنامه و بازدید از گنجینه‌ای هستنـــــــد که طی 25ســــــال نزدیـــــک به هـــــــزار اثــــــر در آن گردآمــــــده است.مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان از فعالیت موزه می‌گوید: «موزه هنرهای معاصر از زمان تعطیلی به دلیل کرونا، در اسفندماه گذشته تمام تلاش خود را انجام داد تا بتواند در فضای مجازی ازطریق ساخت ویدئوهایی در حوزه فلسفه و زیبایی‌شناسی هنر و برگزاری گفت‌وگوهای زنده اینستاگرامی برای هنرمندان حضور فعالی داشته باشد و البته نباید فراموش کرد که این اقدامات در فضای مجازی تجربه‌ای بود که باید به دست می‌آمد. به جرئت می‌توانم بگویم که تازه با آمدن کرونا بسیاری از مردم یاد گرفتند چگونه می‌توان از فضای مجازی استفاده کرد.»مهدی تمیزی درباره اولین نمایشگاه بعد از دوران کرونا هم می‌گوید: «نمایشگاهی که خواهید دید، به مناسبت بیست و پنجمین سال تأسیس موزه هنرهای معاصر اصفهان برپا شده است و در آن منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش در می‌آید. تعداد قابل توجهی از آثار، با ایده وقف آثار هنری طی دو سه سال گذشته از طریق رایزنی با هنرمندان، شرکت‌ها و صاحبان آثار به این گنجینه افزوده شده است.»او از ارزشمندترین بخش نمایش منتخب آثار گنجینه یعنی فرصت تماشای مجسمه «فضانورد افتاده» اثر پاول فون هویدونک هم یاد می‌کند: «پاول فون هویدونک یکم آگوست سال ۱۹۷۱ مجسمه آلومینیومی خود به نام "فضانورد افتاده" را به فضا برده و روی سطح کره ماه گذاشته است. در واقع او تنها هنرمندی است که برای دیدن نسخه اصلی مجسمه‌اش باید به فضا سفر کرد و تنها انسانی که روی کره ماه اثر هنری دارد.»تمیزی ادامه می‌دهد: «سوم اسفندماه سال ۱۳۹۷ با تلاش مدیران شرکت بین‌المللی هنر و فرهنگ، ادیشن شماره ۱۷ این اثر به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا و اصفهان، نخستین شهر آسیایی‌ شد که ادیشنی از اثر هنری پاول فون هویدونک را در مجموعه گنجینه خود دارد.»

تصویر انسانی بدون قیود محدود کننده

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم به عنوان سخنران، نگاه و تحلیلش نسبت به مجسمه «فضانورد افتاده» را این گونه بیان می‌کند: «وقتی به اثر "فضانورد افتاده" نگاه می‌کنیم این تصور در ما زنده می‌شود که شاید هنرمندی که این اثر را خلق کرده و در حدود 50 سال پیش این اثر را از کره زمین به کره ماه فرستاده و با خوانشی که از انسان داشته، به دنبال پوشاندن داستان‌های کره زمین بوده است، زیرا  این اثری که می‌بینیم با مختصاتی که دارد نه جنسیت، نه رنگ و نه هیچ کدام از قیود متمایز کننده آدم را در خود ندارد.» مهدی مزروعی اضافه می‌کند: «شاید پیامی که هنرمند به دنبال آن بوده روایتی از انسان فارغ از تمامی نابرابری‌های روی زمین باشد. اما از زاویه دیگر هم می‌توان به این قضیه نگاه کرد که شاید این هوشمندی هنرمند باشد که تصویری از «انسان به ماهو انسان» بسازد و به کره‌های دیگر بفرستد و این پیام را ثبت کند که حقیقت انسان وجودی فارغ از قیود محدودکننده است.»

داستان شکل‌گیری موزه هنرهای معاصر و گنجینه آن

مرتضی بخردی، طراح معماری داخلی موزه هنرهای معاصر اصفهان نیز در بیست و پنجمین سال تأسیس این موزه از چگونگی شکل گیری و تأسیس این موزه صحبت می‌کند: «در اوایل دهه 70 من یک دفتر مهندسی مشاور معماری داشتم و از من خواسته شد طرحی برای تغییر کاربری دو ساختمان کنار هم یعنی محل کنونی موزه هنرهای معاصر و موزه هنرهای تزیینی و تبدیل آن موزه به شهرداری ارائه کنم. آن موقع استفاده از کامپیوتر و آماده‌کردن نقشه‌های معماری با کامپیوتر باب نبود و من روی کاغذهای بزرگی که شبیه قالیچه سرهم کرده بودم پلان این دو مکان را ارائه دادم و پیشنهاد اصلی‌ام این بود که این دو ساختمان به هسته اولیه موزه اصفهان تبدیل شود. یک ساختمان بخش تاریخی و بخشی دیگر بخش معاصر را در بگیرد که این طرح مورد تأیید هم قرار گرفت.»او ادامه می‌دهد: «طولی نکشیــــــد که ساختمان رکیب خانه یعنی محل کنونی موزه هنرهای تزئینی به تصرف سازمان میراث فرهنگی درآمد و خانه ظل السلطان یعنی محل کنونی موزه هنرهای معاصر در اختیار شهرداری باقی ماند و هر دو ارگان به صورت جداگانه اقدام به مرمت بناها کردند. بعد از آن دیگر سراغ من نیامدند و از یک نفر که ظاهرا کار اصلی‌اش دکوراسیون مغازه و فروشگاه بود، برای طراحی دعوت کردند. او هم مقداری گونی به در و دیوار اینجا زده بود و با مقداری چراغ‌های هالوژن اتاق‌های عمارت را ظاهرا تبدیل به موزه کرده بود. این طراحی مورد قبول مدیران شهری قرار نگرفت و با من قراردادی بستند تا کار  معماری داخلی موزه هنرهای معاصر را انجام دهم. در ابتدا پلان ابتدایی را طراحی و در آن تعریف و کاربری فضاها را مشخص کردیم و به هرحال اینجا تبدیل به موزه هنرهای معاصر شد.»بخردی نه‌تنها در طراحی داخلی موزه هنرهای معاصر نقش بزرگی داشته است، بلکه گنجینه این موزه هم با آثاری که او صاحبش بوده آغاز می‌شود: «من در سال 68 گالری کلاسیک را افتتاح کردم و در آن ساختمان ساخت وسازهایی مثل ایجاد بالکن انجام دادم که البته نوعی تخلف به حساب می‌آمد. آقای ملک مدنی، شهردار وقت اصفهان، یک روز به دیدار گالری کلاسیک آمد و از تأسیس چنین فضایی در اصفهان شگفت‌زده شد و معتقد بود اصفهان به چنین مکان‌هایی احتیاج دارد و هرکمکی که بتواند انجام می‌دهد.»مدیر گالری کلاسک روایتش را اینطور ادامه می‌دهد: «من از او خواستم بابت آن ساخت و سازها کمک کند تا من خسارتش را پرداخت کنم و اعلام کردم بابت این قضیه پولی ندارم و می‌توانم تعدادی آثار هنری به شهرداری بدهم. بعد از آن چند نفر کارشناس از طرف شهرداری که در بین آنها آقای نعمت اللهی و مهندس عقیلی هم بودند چند اثر انتخابی من را قیمت گذاری کردند که به پول آن موقع یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و من این آثار را به جای پول به شهرداری دادم و همین آغاز شکل‌گیری گنجینه موزه هنرهای معاصـــــر اصفهـــــان شد. درحال حاضر، خوشبختانه نزدیک به هزار اثر هنری در گنجینه وجود دارد و باید به مدیریت موزه برای چنین همتی در جهت پربارکردن گنجینه موزه  آفرین گفت. البته امیدوارم که بعد از این، خرید یا اهدای آثار از طریق یک گروه متخصص و کارشناس صورت پذیرد و آثار هنری با کیفیتی به گنجینه موزه وارد شود.»

گنجینه موزه؛ سرمایه فرهنگی و هنری اصفهان

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هم در بخش دیگری از برنامه، از بیست و پنجمین سال تأسیس موزه هنرهای معاصر می‌گوید: «25 سال از تأسیس موزه هنرهای معاصر اصفهان می‌گذرد و سال‌هاست عزیزانی که تصدی مدیریت موزه هنرهای معاصر اصفهان را برعهده داشتند، تلاش کرده‌اند و هر روز بر گنجینه این موزه اضافه کنند؛ به‌گونه‌ای که امروز  این گنجینه یک سرمایه فرهنگی و هنری برای شهر اصفهان به شمار می‌رود.» علیرضا روحانی توجه ویژه و درست به فضای مجازی را یکی از فرصت‌های دوران کرونا می‌داند و از برنامه‌های معاونت فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری صحبت می‌کند: «شیوع ویروس کرونا باعث توجه هرچه بیشتر به ظرفیت‌های جدید شد. شاید اگر این ویروس شیوع پیدا نمی‌کرد، ما به این صورت به فضای مجازی به عنوان یک فرصت نگاه نمی‌کردیم و همین شرایط باعث شد در معاونت فرهنگی هنری سازمان روی بسیاری از فعالیت‌ها در فضای مجازی متمرکز  شویم. یکی از اقدامات همکاران ما در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در این راستا تأسیس فرهنگسرای مجازی بود تا بستر مناسبی برای عرضه آثار اصحاب فرهنگ و هنر و ادب اصفهان فراهم شود.»او در پایان از اهمیت زبان هنر برای ثبت این روزها سخن می‌گوید: «اگر در سال‌های پایانی قرن گذشته، کشور ما و بخشی از دنیا شیوع وبا و آنفولانزای اسپانیایی را پشت سر گذاشت امروز هم ما در یک مقطع تاریخی قرار داریم و در این دوران اهمیت و ارزش زبان هنر بیش از پیش مشخص می‌شود، چرا که این زبان می‌تواند تجربه و یادگاری با ارزشی را از آنچه امروز پشت سرمی‌گذاریم برای آیندگان در بر داشته باشد.»

گنجینه‌ای در بخش‌ها و سبک‌های متنوع

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان گنجینه این موزه را شامل بخش‌های مختلف اعلام می‌کند و می‌افزاید: «در یک تقسیم بندی، گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان بخش‌هایی از جمله هنرهای سنتی و کلاسیک، هنرهای نوگرا، بخش عکس و بخش هنرمندان خارجی و تک اثر را شامل می‌شود.»او درباره هنرمندان شاخص هنرهای سنتی که آثاری در گنجینه دارند می‌گوید: «از جمله هنرمندان بزرگی که در هنرهای کلاسیک اثری در گنجینه دارند می‌توان به مرحوم حبیب الله فضائلی، خوشنویس و پژوهشگر خط اشاره کرد که بیش از 300 قطعه از آثار ایشان در گنجینه موزه وجود دارد و در این نمایشگاه منتخب دوقطعه از ایشان به نمایش درآمده است. اسماعیل شیران با مجموعه سفالینه‌ها، عباس رستم شیرازی، میرزا آقا امامی، امیرهوشنگ جزی‌زاده دیگر بزرگان هنرهای سنتی هستند که آثاری از ایشان در این گنجینه وجود دارد.»تمیزی درباره هنرمندان نوگرای ایرانی هم به اسامی زیر را نام می‌برد: «ایران درودی، کامبیز درم بخش، اکبر میخک، پروین دخت اریسیان، پری حکیم از جمله هنرمندان نوگرایی هستند که گنجینه موزه آثاری از آن‌ها را در خود دارد.»مدیر موزه هنرهای معاصر از مجید کورنگ بهشتی به عنوان هنرمند شاخص بخش عکس گنجینه یاد می‌کند. تمیزی همچنین به برخی از آثار مهم هنرمندان خارجی گنجینه هم می‌پردازد و این بخش از گنجینه را آثاری می‌داند که با زحمت فراوان برای گنجینه موزه گردآوری شده‌اند: «یکی از هنرمندانی که اثری از او در گنجینه وجود دارد، آلن بایاش هنرمند فرانسوی است. هنرمندی که بیش از 20سال در ایران زندگی کرده است و بسیاری از آثار او در ایران و در ارتباط با ایران خلق شده است و او تجربه تصویرسازی کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را هم در کارنامه دارد.»او ادامه می‌دهد: «اثر مهم دیگر در بخش هنرمندان خارجی اثری از گونتر اوکر، هنرمند مطرح و شناخته‌شده آلمانی است و البته اثر بسیار مهم دیگر ادیشن 017 مجسمه "فضانورد افتاده" از پاول فون هویدونک است که برای دریافت و حضورش در گنجینه موزه هنرهای معاصر نزدیک دوسال نامه‌نگاری و پروپوزال‌نویسی انجام شده و امروز به عنوان یک اثر در خشان خود گنجینه‌ای در دل گنجینه موزه است.»

 

 

 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/110334

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی