ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

دیدبان

تاریخ درج : یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸

 پاسداری از آثار و اماکن 

مرتبط با میراث ناملموس

حالا که در گزارش این صفحه قدری درباره میراث فرهنگی ناملموس خواندید، بد نیست با نگاهی به کتاب «قدرت نرم میراث ناملموس» ترجمه آتوسا مؤمنی، درباره موضوع پاسداری از آثار و اماکن مرتبط با میراث ناملموس هم باخبر شوید. نویسنده در این بخش می‌نویسد: «ایده «منظره فرهنگی» اکنون در کمیته میراث جهانی دبلیو اچ سی و برخی قوانین ملی، از مفاهیم «شهری»، «روستایی»، یا «بیابان‌گردی» و همچنین از مفاهیمی مانند میراث «طبیعی» و «فرهنگی» تأثیر می‌پذیرد. این ایده به ما اجازه می‌دهد تا روابط متقابل میان فعالیت انسانی و محیط زیست طبیعی را مورد واکاوی قرار دهیم. قوانین میراث در کانادا عموما در قبال اصطلاحات و تعریف‌های منظر فرهنگی کاملا مبهم هستند. این مسئله اجازه داده است که مفاهیم منظر فرهنگی به شیوه‌ای پویا، متحول شود. بنابراین نواحی میراثی معین شهری، مراسم آیینی و همچنین مصنوعات باارزش تاریخی که تحت قوانین میراث پاسداری می‌شوند را به رسمیت می‌شناسد. چنین رهیافت‌هایی اجازه می‌دهد توجهات بیشتری به همکاری‌های اجتماعی با مناظر و مکان‌ها جلب شود. در انگلستان کمیسیون حومه شهری، برنامه ده ساله‌ای در دست اجرا دارد که نام آن «اقدامات پیشگامانه میراث روستایی» است و این برنامه قصد دارد تا شخصیت‌های محلی تاریخی و سنت‌ها و آیین‌های محلی را ثبت و ضبط و پاسداری کند. چهارچوب مقررات به منظور نظارت بر مکان‌ها و اشیای فهرست‌شده به خوبی شکل گرفته است. 

گرچه کانون توجه بسیاری از این راهکارها و اسناد، پاسداری از مصالح فیزیکی آن است: این کار همیشه مناسب نیست به خصوص جایی که ارزش‌های ناملموس ممکن است در پی فرسودگی در عمل، نیازمند تعویض باشند.

برای مثال در مکزیک، فهرستی از بناهای تاریخی و مناطق با ارزش تاریخی، هنری و باستان‌شناختی وجود دارد. مسئولان مجوزها و اعتبارنامه‌هایی در مواردی همچون پروژه‌های حفظ و احیا، نجات‌بخشی‌های باستان‌شناختی، نمایش و ... صادر می‌کنند. آنها فعالیت‌های نظارتی و بازبینی را انجام می‌دهند تا پیروی افراد از قوانین میراث را تضمین کنند. جایی که تخطی از قانون کشف شود، مجازات‌های کیفری و اجرایی اعمال می‌شود.

 در سراسر دنیا چهارچوب‌های مدیریتی میراث به طور مشابهی با کمک و حمایت نهادهای میراث ملی به اجرا گذاشته شده است.

 چتر حمایت بسیاری از مقررات موجود برای جلوگیری از حذف یا تجارت غیرقانونی اشیای میراثی یا آثار به‌جامانده باستانی و همچنین پیشگیری از توسعه نامناسب و خرابی اماکن میراث، گسترانده شده است. معانی و مفاهیم متفاوت (یعنی ارزش‌های میراث ناملموس) مرتبط با میراث ملموس ممکن است این رهیافت را نامناسب سازد. اگرچه ژاپن در حفظ میراث ساخته شده تعویض ساختارهای چوبی پوسیده را با شیوه سنتی اجازه می‌دهد. پیش نویس منشور آئوتیروا در نیوزیلند به گونه‌ای نوشته شد تا مطابق اعتقادات مردم مائوری درباره اینکه اماکنی که با وایروا (روح) نیاکان آغشته شده است، اجازه پیدا کنند تا فرسوده شوند.

نویسنده در ادامه، دومین مشکل اصلی اسناد موجود در قبال مدیریت اماکن و اشیا را این می‌داند که آنها مفاد کافی برای احراز هویت و مدیریت ارزش‌های ناملموس مرتبط با آنها را نداشتند. دولت فدرالی کانادا آثار به جا مانده از صومعه کوچک ریدوا را پس از خراب شدن آن در سال 1972 احیا کرد و آن را درون گالری ملی جدید کانادا بازسازی کرد. این کلیسای کوچک مربوط به اواخر قرن نوزدهم و کاری از کشیش و معمار جورج بویلون بود. فرض کردن اینکه بنا صرفا ارزش فیزیکی دارد، در حقیقت منجر به جایگزینی عمده المان‌های گمشده آن شد؛ به گونه‌ای که مصالح اورجینال و جایگزین شده دیگر قابل تشخیص نبودند. در آن سوی جاده روبه‌روی گالری ملی، کلیسای جامع نوتردام قرار داشت که اندرونی بنا اثر دیگری از جورج بویلون است و به عنوان بخشی از یک جایگاه مهم و مقدس هنوز هم کاربری دارد. دولت فدرالی برنامه تقسیم هزینه‌ها را در دست دارد که به آن اجازه می‌دهد برنامه حراست از این اندرونی را به خوبی پشتیبانی مالی کند. 

این پشتیبانی باز هم تنها با هدف حفظ مصالح فیزیکی انجام می‌شود. دوام اندرونی کلیسای جامع تا حدی با توانایی ساکنان قصبه پرشیونر (در درجه اول) و بازدیدکنندگان (در درجه دوم) برای تجربه اندرونی بویلون در طول مراسم مذهبی مقدس پیوند خورده است.  این روابط متقابل اثر تاریخی و مراسم مذهبی، یک واقعیت تاریخی و فرهنگی است که به اندازه مصالح فیزیکی آن شکننده است. هیچ اقدام پیشگامانه دولتی برای حمایت از بقای این رابطه وجود ندارد، اما به نظر عاقلانه می‌رسد که این رابطه در نظر گرفته شده و بحث‌ها در این زمینه آغاز شود.

نویسنده در ادامه این بخش به ارائه مثال مشابه دیگری در کشور استرالیا پرداخته و می‌نویسد برای بومیان استرالیا و محتوای آن به طور جدایی‌ناپذیر و مکرر به هم پیوند خورده اند: برای مثال داستان‌هایی درباره موجودات نیاکانی با تجلیاتی در منظر آن به هم پیوند خورده اند و منظر می‌تواند به عنوان نماینده موجودات نیاکانی تجسم شود. در این مورد، حفظ محتوا بدون حفظ مکان منجر به کاهش اهمیت فرهنگی دوگانه مکان و محتوا می شود... .  

url : http://www.isfahanziba.ir/node/107289

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی