ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

راز افول فیسبوک در ایران

تاریخ درج : چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
فیسبوک، جهانی جذاب برای مخاطبان می سازد

فیسبوک، بزرگ‌ترین و پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی در جهان است که برخلاف کاهش تعداد کاربرانش در ایران، در بسیاری از کشورها توانسته همچنان محبوبیت خود را حفظ کند، به نحوی که براساس آنچه در وبسایت الکسا مشاهده می شود، تعداد مشترکان آن، اکنون از مرز دو میلیارد نفر نیز عبور کرده و‌بیش از یک میلیون سایت اینترنتی با لینک مستقیم برای ورود به صفحه شخصی در فیسبوک موجود است.  اگر چه افشای اطلاعات و نقض حریم خصوص بیش از 87 میلیون کاربر در ماه های گذشته که از آن در قالب بزرگ‌ترین رسوایی در طول عمر 14 ساله فیسبوک یاد می شود، تا حدی باعث ریزش تعداد کاربران این شبکه اجتماعی شده، اما این شبکه اجتماعی هنوز در بسیاری از کشورها جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد. برای مثال گفته می شود، در آمریکا بیش از یک میلیون سازمان کوچک و متوسط آگهی‌های تبلیغاتی خود را روی فیسبوک منتشر می کنند.

 

بسیاری از سازمان های بزرگ در آمریکا سالانه حدود 100 میلیون دلار از بودجه تبلیغاتی‌شان را به شبکه اجتماعی فیسبوک اختصاص می دهند.

 

    فیلترینگ، دلیل اصلی افول فیسبوک در ایران
کاربران ایرانی تمایل چندانی به استفاده از فیسبوک ندارند و با ظهور سایر شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و... این شبکه اجتماعی با ریزش مخاطب در کشور روبه رو شد. براساس یکی از آمارهای موجودتا سال 92، بیش از دو میلیون نفر در ایران کاربر فیسبوک بوده که یک میلیون نفر از آنها شهروندان تهرانی هستند. با توجه به جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای پرجمعیتی نظیر چین، ایرانیان همچنان نسبت بسیار بالایی از‌ضریب نفوذ فیسبوک در کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند.آن طور که مهر در این باره گزارش داده: «بررسی های صورت گرفته از محبوبیت شبکه اجتماعی فیسبوک در میان کاربران ایرانی از نزول رتبه این شبکه اجتماعی حکایت دارد، به نحوی که از سال 91 تاکنون رتبه فیسبوک در میان 500 وبسایت برتر و پربازدید در میان کاربران ایرانی اینترنت از صدر جدول به رتبه 147 و اکنون به رتبه 364 تنزل یافته و سیر نزولی پیدا کرده‌است.» این‌گونه که آمار و شواهد موجود نشان می دهد و‌کارشناسان می گویند فیلترینگ این شبکه اجتماعی مهم ترین دلیل، برای افول محبوبیت و ریزش مخاطب در کشور است: «در سال 1391 با اعمال روش‌های جدید در سامانه فیلترینگ ایران، کاربران گذری کمتری به این وبسایت دسترسی پیدا کرده و‌به‌این ترتیب رتبه فیسبوک از صدر جدول به رتبه 147 تنزل یافت. شاید بتوان گفت کاربران حرفه‌ای هیچ‌گاه شبکه اجتماعی محبوب خود را تنها نمی‌گذارند و همواره راه‌هایی بـــــرای دور زدن فیلترینگ پیدا می کنند، اما کاربران به اصطلاح گذری که دلبستگی چندانی به این شبکه اجتماعی ندارند راه سخت را قبول نکرده و عطایــش را بـــه لقایــــش می‌بخشنــــد، در نتیجــــه رتبــــه فیسبـــوک در وبسایت‌هـــــای برتر بازدید توسط کابران ایرانی سیر نزولی پیدا می‌کند.» این موضوع را روح الله انصاری، کارشناس و فعال حوزه مجازی نیز تایید می کند و در گفت وگو با اصفهان زیبا دلایل دیگری نیز برای عدم علاقه کاربران ایرانی به استفاده از فیسبوک می‌شمارد، دلایلی مثل تحریم که زمانی اعمال شد «نسل جدید گوشی به دست دهه 70 روی کار آمدند که تنها اطلاعات اندکی از این شبکه اجتماعی در‌دست داشتند. علاوه بر این، ظهور شبکه های اجتماعی جدید و عدم فیلترینگ آنها باعث شد تا این نسل به جای فیسبوک به سایر شبکه ها روی آورند. همچنین در کشورما فیسبوک هیچ دستاورد مالی نداشته و نتوانسته درآمدزایی کند، برخلاف برخی از شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و‌اینستاگرام که با فراهم کردن بستری برای تجارت و درآمدزایی گوی سبقت را از آن ربودند. »

 

   چیزی شبیه به فیلم‌های علمی و تخیلی!
این عدم محبوبیت درحالی است که فیسبوک در‌جایی مثل افغانستان یا کشورهای عربی و ... از محبوبیت ویژه ای برخوردار است، به نحوی که «به دلیل جود تحریم ها ما قادر به استفاده از بسیاری از قابلیت‌های جذاب و نوآوری های عجیب و قریب فیسبوک نیستیم، اما برای مثال کاربری که در آلمان یا فرانسه زندگی می کند، به این امکانات دسترسی دارد، امکاناتی که بسیار کارآمد و به‌دردبخور است، برای مثال این کاربر به محض اینکه پایش را از‌خانه بیرون بگذارد، فیسبوک به او لیستی از‌کارهایی که در آن زمـــان قادر بــــه انجامش اســــت را ارائه می دهد.» چیزی شبیه به آنچه در فیلم های علمی و تخلیلی در مورد آینده به تصویر کشیده می شود، فیسبوک برای کاربرانش به نمایش می گــــذارد: «فیسبوک جهان جذابی برای کاربرانش می سازد.امکاناتی مانند فیسبوک مسنجر را دارد که دومین شبکه اجتماعی بزرگ دنیاست و ۱,۳ میلیارد نفر کاربر دارد و به آنها این امکان را می دهد تا با‌دوستان و خانواده در فیسبوک چت کنند.درواقع فیسبوک کارتــــال بزرگ سوشیال مدیا با‌درآمدهای هنگفـــت اســــت کــه طرفداران زیادی دارد.»/گروه رسانه

url : http://www.isfahanziba.ir/node/86498

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی