ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

راهبردهای ساده برای مدیریت اضطراب

تاریخ درج : پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 

فرایند اطمینان‌بخشی چندلحظه‌ای: اگر فرزند شما مضطرب است و به شیوه‌های مختلفی آن را نشان می‌دهد، دست‌هایش را بگیرید و برای چند دقیقه با او صحبت کنید و اجازه بدهید از آنچه به او احساس نگرانی می‌دهد برای شما صحبت کند. مراقب باشید نگرانی‌هایش را مسخره نکنید یا از جملاتی مثل «این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد» استفاده نکنید. به او اطمینان خاطر  بدهید و چندبار به او یادآوری کنید که تنها نیست و نسبت به توانمندی‌هایش مطمئنش کنید. اگر خودتان دچار اضطراب هستید، با یک فرد مورد اطمینان صحبت کنید یا مقابل آینه یا در جای خلوتی با خودتان حرف بزنید. توجه داشته باشید که این فرايند چند لحظه‌ای است و در کنار روش‌های اثربخش دیگر، جواب می‌دهد. 

مهارت‌های ورزشی: اگر خودتان یا فرزندتان فرد مضطربی هستید، حتما ورزش کردن را به لیست کارهای ضروری خود اضافه کنید. به لحاظ فیزیولوژیک، هنگام اضطراب، هورمون کورتیزول که به هورمون استرس معروف است و به حفظ ایمنی بدن و تنظیم فشار خون کمک می‌کند، ترشح زیادی دارد. این هورمونی است که افزایش یا کاهش آن در بدن می‌تواند اثرات مخربی برجای بگذارد. ورزش، مهارتی است که می‌تواند ترشح این هورمون را کنترل کند. در حین ورزش خود یا در طول شبانه‌روز، از تنفس عمیق غافل نشوید. هنگام تنفس روی نفس‌های خود تمرکز کنید و چند ثانیه ذهنتان را آزاد بگذارید. 

خودارزیابی: خود و فرزندتان را به خودارزیابی عادت دهید. اشخاص مضطرب عموما از عملکرد خود هیچ تصویری ندارند یا مرتب از دیگران می‌خواهند آنها را ارزیابی کنند؛ درحالی که از خودشان ارزیابی منفی و غیرواقع‌بینانه دارند. گاهی جای سوال کردن از دیگران، رفتاری از خود را در ذهن بیاورید و خودتان آن را ارزیابی کنید و علاوه بر نکات منفی، جنبه‌های مثبت آن را هم بنویسید. برای مثال اگر فرزندتان درمورد نقاشی‌اش از شما سوال پرسید، ضمن یک جواب کوتاه به او بگویید «دوست دارم نظر خودت را هم بدانم». پس از چندبار انجام این کار، کم کم وابستگی به دیگران که خود یک عامل اضطراب در فرد مضطرب است، تعدیل می‌شود. خودارزیابی یکی از راه‌هایی است که می‌توان بهبود عزت نفس را در آن تمرین کرد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/107637

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی