ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

راه و چاره رفع پیچ‌خوردگی‌ها

تاریخ درج : شنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۹
شماره روزنامه: 
مراقب چسب بدنتان باشید

تاندون‌ها و لیگامان‌ها به اصطلاح چسب نگهدارنده بدن هستند.  تاندون‌ها عضلات را به استخوان‌ها و لیگامان‌ها، استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. در این بین، تاندو‌ن‌ها و لیگامان‌ها ممکن است همراه با عضلات؛ کبود، پاره یا بریده شوند، اما کشیدگی عضلات و پیچ‌خوردگی تاندون‌‌ها و لیگامان‌‌ها به‌طور شایع به دنبال استفاده زیاد از اندام‌ها، انجام فعالیت‌‌های ورزشی و یا ضربه‌(به‌ویژه به دنبال فعالیت‌‌های ورزشی نامرتب) رخ می‌‌دهند و این آسیب‌‌های «بافت نرم» به آهستگی در طول یک هفته بهبود می‌‌یابد، اما استفاده مجدد و زودهنگام از عضو آسیب‌دیده می‌تواند آسیب را طولانی کند. البته به یاد داشته باشید به علت خشکی حاصل از بی‌تحرکی در طول شب، حرکت اندام آسیب‌دیده در ابتدای صبح می‌‌تواند دشوار باشد، ولی با قدری صبر،  این خشکی در ساعت‌‌های اولیه رفع می‌شود. دکتر مینا صبوری، متخصص طب فیزیکی، با اشاره به این موضوع، توضیحات لازم را ارائه داده است:

علائم کشیدگی و پیچ خوردگی اندام‌ها: درد و حساسیت در مفصل یا عضله، تورم و قرمزی مفصل یا عضله، کبودی در اطراف مفصل یا عضله و دشواری در حرکت مفصل یا عضله 

پیچ خوردن مفصل مچ پا: پیچ خوردن یا رگ به رگ شدن مفصل مچ پا از جمله شایع‌ترین آسیب‌های اندام تحتانی است. در واقع مفصل پا بیشتر از مفاصل دیگر بدن پیچ می‌خورد و این ضایعه به‌طور معمول در حین ورزش اتفاق می‌افتد. گرچه گاهی در حین راه رفتن روی زمین‌های ناهموار هم ایجاد می‌شود و رگ به رگ شدن مچ پا با مکانیسم کشش رباط‌ها در کودکان نادر است. 

توصیه‌های خانگی 

در طول 48 ساعت اول، عضو آسیب‌دیده را استراحت دهید. استفاده از آویز گردن (برای دست) یا چوب زیربغل (در آسیب پا) می‌تواند کمک‌کننده باشد.

یخ برای کاهش تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید از یخ، بسته‌های سرد یا حتی حبوبات یخ زده استفاده کنید تا بتوانید ناحیه آسیب‌دیده را به خوبی بپوشانید. در2ساعت اول20 دقیقه یخ را روی محل آسیب بگذارید و 20 دقیقه بعد بردارید. پس از آن 5 بار در روز، هر بار 20 دقیقه یخ را روی محل آسیب بگذارید.

برای پیشگیری از سرمازدگی، یخ یا مواد یخ زده را درون حوله بپیچید و حوله را روی موضع قرار دهید.

از باندکشی برای بستن نواحی متورم استفاده کنید. شما می‌توانید از این باندها برای حمایت از محل آسیب‌دیده استفاده کنید.

از فشردن بیش از حد موضع آسیب‌دیده با باندکشی خودداری کنید.

بالا نگهداشتن عضو آسیب‌دیده باعث کاهش تورم می‌شود. دست را با آویز گردنی و پا را با گذاشتن یک بالش یا متکا بالا نگهدارید.

پس از 48 ساعت می‌توانید همچنان از یخ استفاده کنید یا از درمان با گرما به جای آن بهره بگیرید، از هر کدام که حس بهتری می‌دهد، استفاده کنید. 

در طول 48 ساعت اول از به‌کار بردن گرما خودداری کنید، زیرا باعث افزایش تورم می‌شود. 

به یاد داشته باشید پوست بدون پوشش را در معرض کیسه‌های آب گرم قرار ندهید. 

برای پیشگیری از سوختگی، کیسه آب گرم را درون حوله‌ای بپیچید.

پس از  48 ساعت به آرامی عضو آسیب‌دیده را حرکت دهید، ولی از کارهایی که باعث درد شدید در موضع می‌شود، خودداری کنید.

اگر پس از انجام توصیه‌های خانگی درد همچنان شدید است، به بیمارستان مراجعه کنید.  استراحت، کمپرس سرد، بستن و بالا نگهداشتن محل آسیب دیده توصیه می‌شود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/111167

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی