ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

رده‌‌های قیمتی در بازار خودرو با دلار 22 هزار تومانی

تاریخ درج : جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹

سعید غفاری/خبرنگار

دلار 22 هزار تومانی، بازار خودرو را دگرگون کرد و بازه‌های قیمتی را تغییر داد تا اتومبیل‌های داخلی بار دیگر افزایش قیمت سرسام‌آوری را تجربه کنند. البته با این قیمت‌ها مشتری در بازار وجود ندارد، ولی همچنان فروشندگان نرخ خودرو را با دلار بالا می‌برند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت خودرو‌های داخلی با دلار 22هزار تومان 10 تا 20 درصد و خودرو‌های وارداتی حتی تا 30 درصد افزایش پیدا کرده‌است. در بازار دست‌ دوم‌ها نیز قیمت‌ها به همین نسبت بالا رفته و اتومبیل‌ تمیز را به قیمت صفر کیلومتر می‌فروشند.دلار 22 هزار تومانی یکی دو روز معاملات در بازار خودرو اصفهان را متوقف کرد؛ ولی با ثبات نرخ ارز‌ روی 22 هزار تومان اندک خریدارانی به بازار آمدند. حجم خرید‌ پایین است و با وجود رشد نرخ ارز خودرو‌ها به سختی به فروش می‌رسد، ولی رده‌های قیمتی نسبت به قبل تغییر کرده‌است.

رده‌ قیمتی زیر 100 میلیون‌ 

محصولات سایپا تنها اتومبیل‌های بازار با قیمتی کمتر از 100 میلیون‌ تومان هستند، البته دلال‌ها عقیده‌ دارند اگر مردم همکاری کنند محصولات سایپا هم نباید زیر 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری شوند؛ ولی امروز با بودجه 85 میلیون تومانی هم امکان خرید یک پراید ‌صفر‌کیلومتر وجود دارد. پراید 111 حدود 10 میلیون‌تومان گران‌تر است، ولی در میان فروشندگان، افرادی همین پراید 111 را به قیمت 89میلیون تومان می‌فروشند. با وجود کاهش سنگین تقاضا در بازار خودرو اصفهان، همچنان تقاضا برای پراید بالاست. دومین خودرو صفر‌کیلومتر زیر 100میلیون تومان نیز تیباست. تیبا خودروی محبوبی نیست؛ به همین دلیل نسبت به سایر اتومبیل‌ها رشد قیمتی کمتری را تجربه کرده‌است.

رده‌ قیمتی 100تا 200 میلیون 

رده 100 تا 130 میلیون تومان با بازیگرانی همانند ساینا، کوییک، کوییک‌آر و البته تیبا‌2 باز هم متعلق به محصولات سایپاست، ولی در قیمت‌های بالاتر 206‌تیپ‌2، رانا، پژو‌پارس، سمند و... قرار دارند. دلال‌ها می‌گویند در آینده‌ای نزدیک خودرویی با موتور TU5 نباید زیر 200 میلیون تومان قیمت‌ داشته‌باشد و بازه قیمتی 100 تا 200‌میلیون‌تومان به خودرو‌هایی از ایران خودرو می‌رسد که موتور آنها LX یا EF7 است. از آن طرف چینی‌ها نیز فقط یک محصول در این رده قیمتی عرضه می‌کنند. ام‌وی‌ام  315 مدیران‌خودرو، ارزان‌ترین خودرو اتومات با قیمتی حدود 180 میلیون تومان است.

رده‌ قیمتی 200 تا 400 میلیون

پژو‌207 دستی و اتومات، دنا‌پلاس، بیشتر محصولات مدیران خودرو و کرمان‌ موتور در این‌ بازه قیمتی عرضه می‌شوند. سه‌سال قبل 200 تا 400 میلیون تومان بازار رقابت میان خودرو‌های وارداتی کره‌ای و ژاپنی بودو با 250 میلیون‌ تومان امکان خرید  سانتافه صفر‌کیلومتر وجود داشت؛ امروز چند خودروی داخلی همراه با چینی‌‌ها رقابت می‌کنند. به زودی k132 ایران خودرو نیز به جمع آنها اضافه خواهد‌شد.

رده قیمتی 400 تا 800 میلیون‌

اروپایی‌ها همراه با لکسوس تا سه سال قبل رده‌ قیمتی 400 تا 800 میلیون تومان را در اختیار داشتند، ولی امروز این رده قیمتی خلوت است و گزینه‌های‌ چندانی ندارد. در میان آن‌ها مزدا3 و اکسنت یا شاید النترا تنها خودرو‌های محبوب‌ باشند، اگر چه رنو کپچر و پژو 2008 نیز با همین قیمت عرضه می‌شوند. چینی‌ها شاسی‌بلند‌های محبوب خود مانند جک‌اس5 و تیگو5آپشنال را نیز در این رده قیمتی می‌فروشند. در‌ مجموع از 400 میلیون تا 800 میلیون تومان خودرو چندانی برای خرید وجود ندارد.

رده قیمتی 800 میلیون تا یک‌میلیارد و 400 میلیون

محصولات هیوندای، کیا و تعداد محدودی از تویوتا‌ها بین 800 میلیون تا یک‌میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. برای مثال امکان خرید یک اپتیما‌ جی‌اف 2017 با قیمت یک‌میلیارد و 150 میلیون تومان وجود دارد یا سانتافه تمیز با قیمت یک‌میلیون و 400 میلیون‌ تومان عرضه می‌شود. این خودرو‌ها نسبت به سه‌سال قبل تقریبا 8برابر گران ‌شده‌اند. رده‌قیمتی 800 میلیون تومان تا یک‌میلیارد و 400 میلیون تومان شلوغ ‌است و بیشتر در انحصار کره‌ای‌ها قرار دارد. در بازار خودرو‌های وارداتی نیز بیشترین تعداد معامله متعلق به همین بازه قیمتی است.

رده‌ قیمتی یک‌میلیارد و 400 تا دومیلیارد

تلیسمان‌ و کولئوس، محصولات تویوتا و چند مدل لکسوس بازیگران بازار خودرو با قیمت یک‌میلیارد و 400 میلیون تا دومیلیارد تومان هستند. در میان آن‌ها تلیسمان از همه پرفروش‌تر است و با وجود رشد قیمت تقاضای سنگینی دارد، ولی تویوتا‌ها با این قیمت را خوب نمی‌خرند.

رده قیمتی دومیلیارد تا سه‌میلیارد

لکسوس و بی‌ام‌و بهترین محصولات را در رده‌ قیمتی دوتا سه‌میلیارد تومان عرضه می‌کنند، ولی تعداد معاملات آن‌ها زیاد نیست و کمتر کسی زیر بار خریدشان می‌رود. با این حال لکسوس‌ها به مراتب مشتریان بیشتری دارند اگر‌چه بی‌ام‌و 320آی نیز پرتقاضاست.

رده‌ قیمتی بالاتر از سه‌میلیارد 

 

خودرو‌های گران‌تر از 3 میلیارد‌ تومان تعداد کمی‌ندارند و بیشترین تنوع مدل در میان آنها متعلق به مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و است اگر‌چه پورش، مازارتی و ... نیز در این بازه قیمتی عرضه می‌شوند ولی سهم آنها در بازار خودرو اصفهان نزدیک‌ به صفر درصد است.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/110541

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی