ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

رسانه‌های سنتی چگونه می‌توانند مخاطب جذب کنند؟

تاریخ درج : یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸

لیلا مقیمی / خبرنگار

آیا رسانه‌های سنتی، همچنان به عنوان یک مرجع خبری قابل قبول هستند؟ آیا عمر رسانه‌های سنتی به سر رسیده است و دیگر جایگاهی در میان مخاطبان ندارند؟ چرا این دست از رسانه‌ها این روزها با ریزش مخاطب مواجه شده اند و نمی‌توانند به ارضای نیازهای افراد بپردازند؟ دلیل بی اعتمادی بسیاری از مردم به رسانه‌های سنتی چیست؟ این رسانه‌ها باید به چه راه و روشی متوسل شوند تا به حیات خود ادامه دهند؟ در سال‌های اخیر با بروز تکنولوژی و فراگیر شدن گوشی‌های اندروید و همچنین شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از افراد از رسانه‌های سنتی همچون مطبوعات و رادیو و تلویزیون روی گردان شده اند و ترجیح می‌دهند نیازهای خبری خود را در همین شبکه‌های اجتماعی، که اتفاقا از جذابیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری برخوردار و جایگاهی برای اظهارنظرهای آزادانه و بی‌محاباست، برطرف کنند. این رسانه‌ها مرزهای ممیزی و سانسور را به‌راحتی و بدون مشکل درمی‌نوردند و با حضور شهروند خبرنگارها اجازه نمی‌دهند هیچ موضوعی حتی در دورترین نقطه دنیا از چشم مخاطبان فضای مجازی در امان باشد. فضای مجازی این روزها به محض وقوع رویدادی آن را با جزئیات مختلف و به سرعت نور به مخاطب مخابره و عکس العمل او را با خود همراه می‌کند. قابلیت تحلیل و تفسیر در فضای مجازیمعمولا گفته می‌شود فضای مجازی تنها می‌تواند اخبار کوتاه را در اختیار مردم قرار دهد؛ درحالی‌که مطبوعات قابلیت تفسیر و تحلیل این اخبار را دارند. اما باید گفت در یکی دو سال اخیر، افرادی همچون کارشناسان و متخصصان  و همچنین خبرنگاران و روزنامه‌نگاران یا دیگر اهالی رسانه در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و توئیتر این بعد از خبر را نیز در نظر گرفته‌اند و تحلیل‌های مختلفی از رویدادها و اتفاقات روز را ارائه می‌دهند؛ تحلیل‌هایی اتفاقا دقیق و با ذکر تمام جزئیات که شاید بسیاری از رسانه‌های سنتی قادر به شرح و انعکاس آنها نباشند و زیر تیغ سانسور و ممیزی نتوانند آنچه که باید و شاید را بگویند. همه اینها باعث شده است تا ستاره‌های رسانه‌های سنتی آرام آرام افول کنند و همان تعداد مخاطب خاص و اندک خود را هم از دست بدهند. از سوی دیگر، شبکه‌های اجتماعی به دلیل جذابیت و تنوع بالایی که دارند، این روزها خوراک خبری رسانه‌های سنتی را هم تامین می‌کنند؛ به این معنا که بسیاری از اتفاقات و تحلیل‌ها و تفسیرهایی که در فضای مجازی رخ می‌دهد، بدون هیچ تغییر و تنها با یک کپی پیست به لای صفحات روزنامه‌ها می‌رود تا به دست مخاطبان برسد! 

 

 

علاوه بر این، هزینه پایین حضور در شبکه‌های مجازی

را نیز بگذارید کنار قیمت بالای مطبوعات به ویژه در سال‌های اخیر و همچنین پایین آمدن تیراژ آنها به دلیل گرانی و نایابی کاغذ و زینک و ...  که این مسئله نیز باعث ریزش تعداد زیادی از مخاطبان شده است. 

 

 

تغییر دیدگاه سنتی به  نگاه مدرن

حالا پرسش اساسی این است که در چنین وضعیتی رسانه‌های سنتی باید چه کاری انجام دهند تا بتوانند دوباره به مرجعی قابل اطمینان برای مردم تبدیل شوند و مخاطبان جدید به دست آورند؟ آیا رسانه‌های سنتی همچنان باید همین راه و روش فعلی را پیش بگیرند یا نیاز به تغییر و دگرگونی دارند؟ 

 

 

لزوم پوست‌اندازی رسانه‌های سنتی

آنچه واضح است اینکه اگر رسانه‌های سنتی می‌خواهند جایگاه و پایگاه خود را در میان جامعه حفظ کنند و همچنان به حیات خود ادامه دهند، باید از روش‌های سنتی و قدیمی‌خود آرام‌آرام فاصله بگیرند و به صورت مستمر خودشان را به روز و مدرن کنند. درواقع این نوع رسانه‌ها با به‌کارگیری روش‌های مدرن و همچنین استفاده صحیح از فضای مجازی در کنار روال قبلی خود، می‌توانند دست به ابتکارات و ابداعات جدیدی بزنند که آمیخته به ذوق و خلاقیت باشد و بتواند به انواع مختلف نیازهای مردم پاسخ بدهد. برخی از خبرگزاری‌ها همچون ایرنا و همچنین بعضی از روزنامه‌ها به این روش‌ها روی آورده‌اند و هم‌زمان در کنار انتشار روزانه خود، محصولات جدید و مطلوبی همچون ویدئو ژورنالیسم و پادکست و ... نیز به مخاطب ارائه می‌دهند؛ محصولاتی با مدت زمان اندک و البته تاثیرگذاری بالا. 

 

 

تحمیل شرایط جبری بر رسانه‌های سنتی

حضور فعال رسانه‌های سنتی در فضای مجازی و شناخت نیازهای مخاطب، قطعا باعث می‌شود آنها فاصله خود را با مخاطبان کم کنند و بتوانند آنها را راضی نگه دارند؛ چرا که درحال حاضر و با گسترش تکنولوژی و فراگیر شدن شبکه‌های مجازی، رسانه‌های سنتی چاره‌ای جز این ندارند. درواقع این شرایط جبری است که به وضعیت رسانه‌های سنتی تحمیل می‌شود و گریز ناپذیر است.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/102482

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی