ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

ضد‌سرماخوردگی‌ها

تاریخ درج : دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸
چه بخوریم تا از چنگ سرماخوردگی فرار کنیم؟

لیلا کهلانی / دبیر سرویس سبک و سلامت

بــا فــرارســیــدن فــصــل ســرمــا یکی از شایع‌‌ترین بیماری‌‌هایی که افراد زیادی در جامعه از همه سنین را درگیر خود می‌کند، بیماری سرماخوردگی و آنفولانزاست. این نوع بیماری‌ها هرچند مانند خیلی از بیماری‌های غیر واگیر همچون سرطان یا امراض قلبی عروقی خطرناک نیستند، اما می‌توانند برای فرد دردناک باشند و او را کلافه کــنند؛ بـنابـراین بـهـترین راهکار، پیشگیری است که در صورت بروز بیماری، تغذیه علاوه بر استراحت، نقش مهمی ‌دارد. پرسشی که برای خیلی‌‌ها پیش می‌آید، این است که در زمان سرماخوردگی چه بخوریم تا از این بیماری در امان بمانیم؟ در این باره نظر لیلا آذربایجانی، کارشــنــاس و مــشــاور انــجــمن تــغذیه اصفهان، را جویا شدیم تا با آگاهی از آن و به‌کارگیری نکته‌های توصیه شده بتوانیم سلامتمان را حفظ کنیم.

 

 سیستم ایمنی بدنمان را قوی کنیم

نقش و اهمیت تغذیه در پیشگیری، درمان و بازسازی بدن پس از ابتلا به سرماخوردگی از دیرباز نزد مردم مشخص بوده است و امروزه بیش از همیشه ما از نقش مواد غذایی مصرفی به‌منظور افزایش سطح ایمنی و کمک به بازسازی بدن در دوره نقاهت بعد از بیماری آگاه هستیم. این نکته مهم است که ویتامین‌‌های ضروری و مواد معدنی مناسب در رژیم غذایی روزانه افرادی که مبتلا به سرماخوردگی شده‌اند، برای کمک به بازیابی قدرت بدن در نظر گرفته شود؛ بنابراین بهتر است سیستم ایمنی بدنمان را قوی کنیم تا ضمن ایجاد سپری در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا، از بروز خیلی از بیماری‌های دیگر جلوگیری کنیم.

 

 

مواد غذایی حاوی پروتئین بخوریم

افراد مبتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی بهتر است از مواد غذایی حاوی پروتـئین برای حفظ قوت و بازسازی بدنشان استفاده کنند. گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، حبوبات، لبنیات، تخم‌مرغ و مغزها منابع خوب پروتئین هستند.مصرف غذاهای پرپروتئین مزایای دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه ویتامین ب 6 و ب 12 که هر دو به سلامت سیستم ایمنی کمک می‌‌کنند، نیز از طریق این غذاها دریافت می‌شوند؛همچنین ویتامین ب 6 به طور گسترده در گوشت بوقلمون، لوبیا، سیب‌زمینی، اسفناج و غلات وجود دارد؛ ویتامین ب 12 نیز در گوشت، شیر و ماهی موجود است که این دو ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن، برای پیشگیری از سرماخوردگی مناسب هستند. مواد غذایی حاوی سلنیوم و روی را از قلم نیندازیممواد معدنی نظیر سلنیوم و روی نیز باعث قوی‌شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند. این مواد معدنی نیز در حبوبات و مغزها و گوشت قرمز و مرغ فراوان هستند. فلاونوئیدها نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌‌شوند.یافته‌‌ها نشان می‌‌دهد که فلاونوئیدها در پوسته نرم و سفید مرکبات نیز هستند و باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند.در ضمن فلاونوئیدها در گریپ فروت، پرتقال، لیمو شیرین و لیمو ترش وجود دارند. هندوانه و سبزیجاتی نظیر انواع کلم نیز حاوی آنتی‌‌اکسیدان هستند که می‌تــوانــنــد مــفیـد و اثربخش باشند.

 

 

 مایعات و نوشیدنی‌های سالم را فراموش نکنیم

در صورت بروز تب همراه با سرماخوردگی و آنفولانزا لازم است علاوه بر رعایت نکات بالا، از اهمیت بالای مصرف مایعات غافل نشویم.به طور معمول، مایعات خیلی شیرین خوب تحمل نمی شوند و اغلب موجب اختلالات گوارشی و نفخ می‌شوند؛ اما استفاده از نوشیدنی‌های نسبتا شیرین نظیر شربت آبلیموی کم‌شکر یا شربت آبلیموی تازه با عسل مناسب است.شیر نیز عالی‌ترین نمونه از مایعات است که انرژی‌، پروتئین‌، بعضی از ویتامین‌ها‌، مواد معدنی و مایعات لازم را تامین می‌کند؛ همچنین مصرف آب میوه‌های تازه و خانگی هم در این دوران توصیه می شود.

 

 

 سایر مواد غذایی

به طور کلی می‌توانیم هنگام ابتلا به سرماخوردگی از این مواد غذایی جهت بهبود علائم استفاده کنیم: گوشت بوقلمون آبپز یا کبابی، آب میوه‌ها‌ یا سبزی‌ها به دفعات در طول روز، سوپ مرغ گرم همراه با سیر تازه که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌‌شود.زنجبیل به‌خصوص به صورت تازه که می‌توان به غذا اضافه کرد یا به صورت دم کرده نوشید. چای سبز یا سیاه کم‌رنگ که به علت داشتن آنتی ‌اکسیدان برای بهبود بیماری موثر است؛ همچنین اضافه کردن یک قاشق عسل و یک برش لیمو ترش به آن در بهبود گلودرد موثر است. به یاد داشته باشیم که مهم‌ترین نکته درباره انتخاب مواد غذایی این است که یک رژیم غذایی متعادل سالم باید حاوی انواع مواد غذایی باشد.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/103153

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی