ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

طبیعت علیه اسپاسم

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
سبک زندگی امروز اسپاسم عضلانی را افزایش داده است

لیلا کهلانی

 

 

احساس گرفتگی غیر ارادی، سختی یا تورم در عضله علائم یک نوع اسپاسم عضلانی است و این گرفتگی ها امکان دارد به دلایل مختلف در بسیاری از نقاط بدن شما اتفاق افتد. شایع‌ترین مناطق در بدن که دچار اسپاسم می شود اسپاسم در شکم، بازوها، دست ها و پاهاست. علاوه بر آنها اسپاسم عضلانی در پشت زانو، همسترینگ‌ها و عضلات چهار سر و در کنار قفسه احساس می‌شود. بسیاری از موارد اسپاسم عضلانی ساده ناشی از ورزش سنگین و ورزش شدید است که با صبر، استراحت، کشش ملایم و ماساژ عضله می‌توان به کاهش درد کمک کرد.در ضمن کسانی که بیشتر به گردن درد و کمر درد مبتلا هستند، اغلب از اسپاسم عضلانی رنج می برند. همچنین خانم‌های باردار به علت افزایش وزن ناگهانی در معرض اسپاسم عضلانی هستند.به هر حال اسپاسم عضلانی یک عارضه جانبی رایج ناشی از بیماری های مزمنی مانند مولتیپل اسکلروز یا دیستروفی عضلانی و اختلال مک آردل است و شدت درد در افراد متفاوت است. بهتر است بدانید آب آلبالو، اسموتی بلوبری، گیاه دارویی بابونه، فلفل کاین یا فلفل قرمز، ویتامینD، رزماری، زردچوبه، زنجبیل، روغن خردل وموز از جمله گیاهان و میوه هایی هستند که برای بهبود اسپاسم عضلانی نقش دارند. الهام طاهری، کارشناس ارشد گیاهان دارویی در ادامه صحبت‌های خود به هفت روش طبیعی برای تسکین عضلات و دردهای عضلانی و توضیحاتی در رابطه با هر کدام پرداخته است که مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم. 

 

 

 

   آب آلبالو
کسانی که در دوی ماراتن شرکت می‌کنند، بسیار تمرین می‌کنند که این کار باعث فشار زیادی بر عضلات آنهامی‌شود. آب آلبالو برای مبارزه با التهاب و درد عضلانی در دونده‌ها  بسیار کمک می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن آب آلبالو می‌تواند درد پس از دوندگی را کاهش دهد و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در این میوه به طور طبیعی به تسکین عضلات کمک می‌کند.

 

 

   اسموتی بلوبری
خوردن بلوبری یک راه  شیرین و طبیعی برای آرام کردن ماهیچه‌ها ست. یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که خوردن اسموتی بلوبری قبل و پس از ورزش می تواند به بهبود عضلات کمک کند. بلوبری خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد و نشان داده است که استرس و التهاب را کاهش می دهد.

 

 

   چای بابونه
بابونه یک گیاه دارویی باستانی است که از قدیم برای درمان و بهبود  انواع بیماری‌ها، از جمله اسپاسم عضلانی به کار رفته است. این گیاه دارویی حاوی ۳۶ نوع فلاونوئید است که این ترکیبات با خواص ضد التهابی هستند. شما می‌توانید اسانس بابونه را روی ماهیچه‌‌های تحت تاثیر بگذارید تا از اسپاسم نجات پیدا کنید. دمنوش بابونه همچنین می‌تواند باعث تسکین عضلات شکم شودو به ویژه  برای دردهای عضلانی بانوان در دوران قاعدگی بسیار مفید است.چای بابونه یک نوع اسید آمینه به نام گلیسین دارد که باعث آرامش عضلات می شود. برای کاهش گرفتگی عضلات باید ‌‏حداقل پنج فنجان در روز از این چای بنوشید.‏

 

 

   فلفل قرمز یا فلفل کاین
کپساسین ماده‌ای که در فلفل کاین دید شده، آرام‌بخش طبیعی ماهیچه‌ای است که اغلب به افرادی که با فیبرومیالژیا و آرتریت روماتوئید زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود. می توان این ماده را به انواع غذاها مانند خورش‌ها، کباب‌ها و سوپ‌ها یا غذاهای دریایی افزود یا اینکه آن را از راه پماد یا کرم کپساسین گرفت. وقتی که از کرم آن استفاده می‌کنید، می‌توان آن را روی اعضایی که تحت تاثیر اسپاسم عضلانی هستند، مالش دهید.

   سرکه سیب
داشتن منبع غذایی پتاسیم برای کاهش درد مفید است. یکی از منابع غنی از پتاسیم سرکه سیب است. بدین منظور مخلوطی از یک قاشق چایخوری عسل، دو قاشق چایخوری سرکه سیب و آب گرم ‌‏بنوشید.

   منیزیم
منیزیم برای بدن انسان لازم است، چون عملکرد عضلانی و عصبی را حفظ می‌کند. اگر چه این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد اما افرادی که کمبود منیزیم داشته باشند‌، درد عضلانی یکی از علائم آن است.این ماده معدنی را می توان در مواد غذایی مانند موز، بادام، حبوبات و برنج قهوه‌ای پیدا کرد.

   آب کافی
کم آبی باعث افزایش میزان اسید لاکتیک در عضلات و بروز درد عضلانی می شود. باید دانست کم شدن  آب بدن مهم‌ترین عامل نرسیدن خون کافی به عضلات و گرفتگی آن است.گفتنی است در فعالیت با مدت طولانی مثل ورزش های سنگین در هوای گرم، مقدار زیادی از مایعات بدن دفع می شود، در این حالت حجم خون کم می شود و میزان کافی خون برای رساندن اکسیژن به تمام عضلات در حال ورزش وجود ندارد. در نتیجه عضلات در حال فعالیت، خون کافی دریافت نمی‌کنند و به سمت اسپاسم یا گرفتگی پیش می روند. با خوردن آب قبل از فعالیت و هر ۱۵ دقیقه یک بار در حین فعالیت می توان از بروز چنین گرفتگی هایی پیشگیری کرد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/77190

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی