ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

غذا، داروی بیماری‌هاست

تاریخ درج : دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸
همایش تغذیه سالم در مجموعه شهر شاد و سلامت برگزار شد

«غذای ما دوای ماست، دوای ما غذای ماست و ما می‌توانیم‌ خیلی از بیماری ها را با غذا درمان کنیم....» در این خصوص اگر شک دارید ما را دنبال کنید. هر هفته سه‌شنبه‌ها در مجموعه شهر شاد و سلامت، کارگاه آموزشی تغذیه سالم با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌شود. هفته گذشته دکتر رسول حیدری، محقق تغذیه سالم و رئیس انجمن محافظان طبیعت نکات مهمی از سبک زندگی و راهکارهای اصلاح آن و نیز خواص انواع ویتامین‌ها را بیان کرد که به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

ریشه بیماری مهم است 

«غذای ما دوای ماست، دوای ما غذای ماست و ما می‌توانیم‌ خیلی از بیماری ها را با غذا درمان کنیم....» از جمله این بیماری ها سرماخوردگی یا اسهال است. اینگونه بیماری‌ها ضمن آنکه در اغلب موارد برای بدن مفید است و باعث تخلیه مواد زائد و سموم از بدن می شود، با استراحت و مصرف گیاهان دارویی بهبود می یابد. 

باید توجه کنیم بروز هر بیماری علتی دارد که باید آن علت و ریشه بیماری را درمان کرد نه اینکه تنها با تسکین موقت آن را  مداوا کرد.

 

قدر سلامتی را بدانیم 

تا وقتی سالم هستیم، قدر آن را نمی دانیم و با سبک زندگی نادرست، خودمان را بیمار می‌کنیم. 

خدا انسان را سالم آفرید، اما ما با اشتباهات زیاد مثل مصرف غذاهای مضر و ناسالم و حتی غصه خوردن و استرس، سلامتی را از خود می‌گیریم. در واقع با قدرناشناسی به ورود بیماری ها بله گفتیم. از طرفی، قدر همدیگر را نمی دانیم، تا وقتی با هم هستیم آنطور که باید قدرشناسی نمی کنیم و از با هم بودن استفاده نمی‌کنیم، اما زمانی ارزش هم را می‌فهمیم که یکدیگر  را از دست می دهیم! 

یادتان باشد قدر شناسی ضمن اینکه باعث تاسف در آینده نمی شود، به حفظ سلامتی کمک زیادی می‌کند. 

 

سلامتی یکی، بیماری هزار تا 

توجه داشته باشید در طول عمرمان فقط یک‌بار سلامتی داریم، اما در مقابل، با هزار بیماری که خودمان مسبب آنها هستیم، مواجه هستیم. با داشتن آگاهی لازم در خصوص مواد غذایی و شیوه تهیه و مصرف آنها سلامتمان تضمین می شود. 

 

عمر مفید 

این را بدانید که عمر طولانی، افزایش سن همراه با بیماری یا پیری نیست، بلکه داشتن زندگی طولانی در کنار سلامتی و شادابی است.  هدف از زندگی سالم و عمر طولانی این است که هر فردی در سن 100 سالگی مانند یک انسان 60 ساله به نظر برسد. درست است که هر انسانی از هنگام تولد محکوم به مرگ است، چرا که همه جانداران ژن مرگ را با خود به این دنیا می آورند، اما انسان ها می‌توانند تا ۱۲۰ سال زندگی کنند و در واقع این خودشان هستند که با سبک زندگی اشتباه عمرشان را کوتاه می‌کنند. حال خیلی ها می‌گویند عمر  زیاد  می‌خواهیم چکار! اما باید این را قبول کنند که عمر همراه با سلامت لذت بخش است نه عمری که در اثر الگوی زندگی غلط به سر ببرند. متاسفانه ناآگاهی از نحوه زندگی سالم، همراه با اشتباهات در مصرف خوراکی ها باعث شده است که انسان‌ها به سن ژنتیکی طبیعی خود نرسند و در سن پایین تر از حد تعیین شده از دنیا بروند. در قدیم مرگ‌ها طبیعی بود و مثل الان که خیلی ها در اثر سکته و سرطان فوت می کنند، نبود. چرا که گذشتگان می‌دانستند چه چیزی برای سلامتیشان مفید است و طبق آن عمل می کردند. 

 

کوتاهی چراغ عمر 

اکنون در اغلب موارد بیخود و بی جهت حرص و جوش می خوریم و با این شیوه خونمان را آلوده می کنیم.  

علاوه بر این شب ها تا دیر وقت بیداریم و صبح ها به سختی و دیر از خواب بلند می شویم. این را بدانید بیدار ماندن از ساعت ۱۰ شب به بعد، به اصطلاح چراغ عمرمان می سوزد و با هر دقیقه دیر خوابیدن به سن پیری نزدیک تر می شویم. از طرف دیگر با خوردن سرخ‌کردنی ها و انواع فست‌فودها و... بیماری ها را افزایش می دهیم. در حقیقت داریم با غذا می‌جنگیم. با سرخ کردن، کباب کردن، جدا کردن سبوس از آرد و برنج و آبکش کردن آن  و... غذا را نابود می کنیم، این در حالی است که منظور از غذا فایده رساندن به بدن است یعنی باید چیزی بخوریم که مغذی باشد و به عبارتی ارزش غذایی داشته باشد.  

باید بدانید شرط اول سلامت، مصرف غذای سالم و مغذی است. برای مثال سیب زمینی یا پیاز خواص زیادی دارد اما فکر می کنید با سرخ کردن آنها ارزشی دارد؟ خیر نه تنها خاصیتی ندارد، بلکه به شدت برای بدن مضر است.

 یا اینکه سبوس را که حاوی ویتامین ب زیادی است از برنج و آرد می گیریم و ارزش غذایی آن را از بین می بریم. 

فرهنگ غلط دیگری که امروزه باب شده، این است که در مراسم ها و به خصوص عزاداری ها شیرینی یا کیک  و ساندیس می دهیم، این در حالی است که در قدیم حلوا می دادند.  

 

تغذیه را بشناسیم 

ما باید اول بدنمان و نیاز آن و همینطور غذاها را بشناسیم و بعد با شیوه تولید و مصرف آنها آشنا شویم.  

 

از جمله اینکه بدانیم بدن ما بیشتر با گیاهان سازگار است نه با غذاهای سرخ کردنی. یا اینکه بدانیم بدنمان با داروهای شیمیایی سازگار نیست و تنها در صورت لزوم مصرف کنیم و برای اینکه نیازی به داروهای شیمیایی پیدا نکنیم، می توانیم سبک زندگی مان را تغییر دهیم و با مصرف غذای سالم و خواب و بیداری به موقع، کنترل استرس و تحرک و ورزش کافی، سلامت خود را حفظ کنیم و این شیوه زندگی را از همان کودکی به فرزندانمان بیاموزیم.   

url : http://www.isfahanziba.ir/node/92966

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی