ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

فرماندهی حوادث در شهرها

تاریخ درج : دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 

آمادگی مدیریت شهری در برابر بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی یا انسان‌ساز از طریق برنامه‌ریزی، تجهیز، آموزش و مانور حاصل می‌شود. فرایند برنامه‌ریزی براساس تحلیل آسیب‌پذیری و میزان خطر است. این فرایند، مسئولیت اجرای نقش‌ها و تاکتیک‌ها را تعیین کرده و نیازهای تجهیزاتی را تامین می‌کند. در فرایند آموزش، این اطمینان حاصل می‌شود که پرسنل با وظایف و تجهیزاتشان آشنا هستند. تمرین‌ها و مانورها، سامانه را کنترل و اصلاح می‌کند. کارکردهای مقابله نظیر ارزیابی، حفاظت از ساکنان شهر و مدیریت حادثه در ساختاری سازماندهی شده اجرا می‌شود. این ساختار به سامانه فرماندهی حادثه معروف است. هدف سامانه فرماندهی حادثه، سازماندهی کارکردها و هماهنگی سازمان‌هایی است که کارکردهای مقابله را در یک یا چند صحنه عملیاتی اجرا می‌کنند.

 

مرکز شرایط اضطراری

سامانه فرماندهی حادثه به وسیله «مرکز عملیات شرایط اضطراری» حمایت می‌شود. مرکز عملیات، مرکزی برای سیاست‌ها و اطلاعات مقابله با حادثه است. در این مـرکـز، سیاست‌گذاران منتخب و منتصب، متخصصان رشتــه‌هــای مختـلـف و نمایندگان سازمان‌های دولتی و غیردولتی در کنار هم جمع می‌شوند. مرکز عملیات شرایط اضطراری با مرکز عملیات سازمانی یا پست فرماندهی حادثه متفاوت است. مرکز عملیات، دستورالعمل‌هایی را برای سیاست‌های مقابله و ماموریت‌های عملیاتی منتشر می‌کند. در نهایت، پست‌های فرماندهی حادثه به وسیله پلیس، آتش‌نشانی یا دیگر سازمان‌ها به همراه پرسنلشان در صحنه حادثه تشکیل می‌شود. هدف پست فرماندهی، هماهنگی واحدها در صحنه حادثه است. ارتباطی حیاتی بین سامانه فرماندهی حادثه و مرکز عملیات شرایط اضطراری وجود دارد. در حوادث بزرگ مقیاس، سامانه فرماندهی حادثه، کارکردهایی همچون برنامه‌ریزی، ایمنی، عملیات و لجستیک را برای صحنه خاصی اجرا می‌کند، اما مرکز عملیات، کارکردهای مرتبط با کل جامعه را هدایت و مدیریت می‌کند. اگرچه سامانه فرماندهی حادثه در این مبحث از مرکز عملیات جدا شده است، اما مهم است که بر عدم جدایی آنها در عملیات‌های میدانی ویژه تاکید شود. سامانه فرماندهی حادثه مــی‌تـــوانـــد در شــرایـط اضــطــراری خــــفــــیــــف بدون فعال شدن مرکز عملیات مورد استفاده قرار گیرد. در حوادث گسترده‌تر، مرکز عملیات شـــــرایــــط اضــطــراری، پشتیبانی‌های پیچیده خاص بزرگ مقیاسی را که شاید در صحنه نیاز شود، سازماندهی می‌کند.

 

روایت قانون

اقدام قانونی برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در ایران، ‌تاسیس سازمان دفاع غیرنظامی در سال 1337 بود. پس از آن، در سال 1348 قانون کاهش اثرات ناشی از سیل و قانون بازسازی به اجرا گذاشته شد. پس از انقلاب اسلامی سال 1357، سازمان دفاع غیرنظامی منحل و وظایف آن به نهاد بسیج مستضعفان محول شد. پس از زلزله منجیل و اعلام دهه 1990 از طرف سازمان ملل به‌عنوان دهه بین‌المللی کاهش اثرات بلایای طبیعی، قانون تشکیل کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی و آیین‌نامه اجرایی آن تصویب شد و در اسفند  1370 ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور در وزارت کشور آغاز به کار کرد. در فروردین‌  1382، طرح جامع امداد و نجات کشور توسط هیئت وزیران به تصویب رسید که به موجب آن 13 وزارتخانه و 8 سازمان و نهاد به عضویت ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور درآمدند.قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور نیز در اردیبهشت87به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طبق ماده 6 این قانون، «سازمان مدیریت بحران کشور با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه در  سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در زمینه‌های اجرایی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی متمرکز و نظارت بر مراحل مختلف مدیریت بحران و ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده و استفاده از همه امکانات و لوازم مورد نیاز وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، موسسات عمومی غیردولتی، شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها، تشکل‌های مردمی، دستگاه‌های تحت امر مقام معظم رهبری و نیروهای مسلح در صورت تفویض اختیار ایشان، برای بهره‌مندی بهینه از توانمندی‌های ملی، منطقه‌ای و محلی در مواجهه با حوادث طبیعی و سوانح پیش‌بینی نشده تشکیل می‌شود. این سازمان، وابسته به وزارت کشور بوده و رئیس آن به پیشنهاد وزیر کشور و تایید شورای عالی و حکم وزیر کشور منصوب می‌شود.» ساختار ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور در سطوح ملی، استانی و شهرستانی نشان می‌دهد در این ساختار، ‌ستاد عالی پیشگیری و مدیریت بحران کشور در بالاترین سطح خواهد بود و بعد از آن، ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور زیر نظر وزیر کشور تشکیل خواهد شد. ستاد حوادث در استان‌های کشور در استانداری و زیر نظر استاندار مستقر است. استاندار اصفهان نیز وظیفه مدیریت بحران شهر اصفهان را به شهردار تفویض کرده است./گروه شورا 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/93338

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی