ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

فعالیت جسمانی مناسب برای بانوان

تاریخ درج : شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸
کم‌تحرکی بر تمام ابعاد سلامت تاثیر می‌گذارد

اغلب ایرانیان تحرک و فعالیت ورزشی ندارند؛ در این بین زنان نیز که می‌توانند الگویی برای نسل آینده باشند، به ورزش اهمیت نمی‌دهند؛ این در حالی است که تحرک بدنی می‌تواند از بهترین راهکارهای ارتقای سطح سلامت آنها باشد. در این زمینه توضیحاتی وجود دارد که به آنها اعظم ملکوتی‌خواه، کارشناس میان‌سالان مرکز بهداشت شماره یک اشاره می‌کند.

 

 

فعالیت جسمانی مطلوب

چنانچه فرد به طور معمول، منظم و مستمر، فعالیت جسمانی با شدت متوسط‌حداقل 30 دقیقه در روز، پنج روز در هفته یا 150 دقیقه در هفته داشته باشد یا به طور معمول، منظم و مستمر، فعالیت جسمانی شدید به مدت 75 دقیقه در هفته داشته باشد، فعالیت جسمانی‌اش مطلوب است. کسانی که برای اولین بار ورزش را آغاز می‌کنند، بهتر است ورزش را از 10 دقیقه با شدت کم شروع و به تدریج به 30 دقیقه با شدت متوسط و پنج روز در هفته افزایش دهند.

 

 

زمان انجام ورزش

 ورزش اول صبح، ورزش در هوای سرد یا ورزش بعد از غذا ممکن است فشار مضاعفی بر سیستم قلبی عروقی وارد کند. به ویژه در گروه میان‌سالان توصیه می‌شود عصرها و در صورتی که هوا سرد باشد با پوشش کافی ورزش کنند.

 

 

فواید ورزش منظم

ســلامت قلــب و عــروق: ورزش چربی‌های مضر خون را پایین آورده و چربی مفید خون را افزایش می‌دهد و اثرات مفیدی در درمان فشارخون دارد.سلامت عصبی و روانی: اثرات مفید ورزش بر عملکرد عصبی و روانی است و شامل بهبود خواب، بیماری‌های خلقی مثل افسردگی و عملکرد اجتماعی افراد است.سلامت دستگاه گوارش: ورزش یبوست را کم می‌کند.سلامت عضلات و استخوان‌ها: ورزش منــظم، سبب افــزایش قــدرت عضلانی، افزایش چابکی بدن، افزایش تعادل بدن، افزایش قدرت و استحکام اســــتــخــوان‌ها، کــــاهــش احـــتــمال زمین‌خوردن و شکستگی ناشی از آن می‌شود. ورزش منظم یکی از راه‌های مهم پیشگیری از بیماری‌های دوره یائسگی است و اثرات مفیدی در تنظیم قند خون و بیماری دیابت دارد.کاهش احتمال برخی سرطان‌ها: نقش ورزش در کاهش برخی سرطان‌ها مثل سرطان روده بزرگ و پستان ثابت شده است.افزایش کیفیت زندگی: ورزش با کمک به کار  حفظ تعادل و تناسب وزن و کاهش هزینه‌های زندگی و بیماری در نهایت باعث کاهش مرگ می‌شود.

 

 

نوع تمرین ورزشی

انتخاب نوع فعالیت ورزشی بستگی به نیازها، علایق، سن، جنس، میزان آمادگی استقامت جسمانی و همچنین اهداف فرد از فعالیت ورزشی دارد که عبارت‌اند از:ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی، دویدن آهسته، شنا، دوچرخه سواری، طناب زنی، کوه پیمایی.این ورزش‌ها به دو گروه «تحمل‌کننده وزن بدن»‌و «بدون تحمل وزن بدن» ‌تقسیم می‌شود.ورزش‌های بدون تحمل وزن بدن برای کسانی که شکستگی ناشی از پوکی استخوان داشته باشند، مناسب است. تمرین‌های قدرتی مانند ورزش با وزنه‌های دستی، نوارهای ارتجاعی و دستگاه‌های متنوع وزنه که در افراد با بیماری قلبی یا پوکی استخوان ثابت شده نباید انجام شود.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/103042

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی