ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

لانه‌ چهل کلاغ در جنگ اخبار مجازی

تاریخ درج : دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 

دنیای ارتباطات و فضای مجازی با وجود تمام محسنات و آسانی‌هایی که برای بشر پدید آورده است، در ازایش هزاران نقص و سردرگمی هم ایجاد کرده. از سرگرمی‌های کاذب و حتی اعتیادهای غیرضروری به تکنولوژی گرفته تا پدیده‌ای که در کشور خودمان زیاد با آن روبه‌رو می‌شویم: «یک کلاغ، چهل کلاغ کردن اخبار». بارها شده خبری نه چندان بزرگ و مهم پخش می‌شود و همزمان با پوشش خبری توسط افراد، خبرگزاری‌ها و دیگر منابع اطلاعاتی، ما شاهد تعبیرها و تفاسیر مختلف از آن خبر هستیم. تفاسیر و تعابیری که گاهی کل ماهیت آن خبر را زیر و رو می‌کند و ما یکدفعه می‌بینیم که کلیت خبر به چیز دیگری تبدیل شده است. از طرفی در همین گیر و دار، انگار به هرفردی این حس القا می‌شود که به یک باور بچسبد و بدون مطمئن بودن به صحت و سقم آن خبر شروع به جانبداری از آن کند. برای گرفتن مهر تایید به باوری که از آن اخبار برداشت کرده، کمپ بزند و برای خودش طرفدار جمع کند. بارها و بارها شاهد چنین واقعه‌ای شده‌ایم و از طرفی نمی‌دانیم خودمان باید به کدام سمت برویم. گیج و مبهوت در مواجهه با چنین حملات خبری، برای کم نیاوردن از محیط و بقیه، به هرحال به سمتی کشیده می‌شویم و حتی ما هم شروع می‌کنیم به پافشاری به اینکه چیزی که به آن باور داریم، صحیح است. در این جنگ رسانه‌ای کسی قوی ا‌ست که برای باور برداشت شده از آن خبر، طرفدار بیشتری داشته باشد. برای همین در چنین رویدادی برنده آن کسی نیست که برداشت صحیحی دارد، برنده کسی‌ است که طرفدار بیشتری دارد. آخرین و تازه‌ترین مثال برای این معضل، جریان عجیب راننده اسنپ و مسافرش است. چند هفته قبل،  خبری رسید مبنی بر اینکه یک راننده اسنپ، به مسافر خانمش تذکر حجاب داده و خانم برای سر کردن روسری ممانعت کرده. راننده هم از مسافرش می‌خواهد تا از ماشینش پیاده شود و همین می‌شود نقطه درگیری ماجرا. چون خانم این خبر را همراه با عکس و شماره ماشین راننده، در توییتر می‌گذارد و بدین طریق اعتراض خود را اعلام می‌کند،  تنش و جنگ در توییتر گسترده می‌شود و تمام شبکه‌های اجتماعی و بعدتر اخبارهای تلویزیون را هم پر می‌کند. در این درگیری میان مردم، چندگانگی تشکیل می‌شود. عده‌ای طرفدار حرکت راننده می‌شوند و اعتراض آن مدلی دختر را نکوهش و بی‌آبرو کردن راننده، دانستند. عده‌ای دیگر کار راننده و پیاده کردن دختر را غیراخلاقی و به دور از رفتار اسلامی و غیرت ایرانی دانستند و به طرفداری افراطی از آن دختر پرداختند و گروه سوم کسانی بودند که می‌گفتند این یک سناریوی از پیش تعیین شده بوده برای یک سری اهداف و تبلیغات. در این بین کمپینی تشکیل شد برای پاک کردن اپلیکیشن اسنپ بر روی گوشی‌ها و تحریم کردن آن. موضوع از دور، هیجان‌انگیز و پرشور به نظر می‌رسید. اما کم‌کم شبهه‌های زیادی پیدا شد و از آن وحشتناک‌تر یک حس ناامنی بین مردم شکل گرفت. قشر جوانی که از خود می‌پرسیدند باید به کدام برداشت اطمینان کنند؟ چه کسی راست می‌گوید و حق با کیست؟ بگذارید رک‌تر بگویم که دلیل بی‌اعتمادی، خشم، ناسازگاری و تمام حس‌های بدی که ما به هم داریم این است که تمام زندگی خود را بنا کرده‌ایم روی گسل فضای مجازی و استناد به اخباری که از این طریق به دستمان می‌رسد و ماحصل زندگی روی این گسل چیزی نیست جز حس بدبینی که در ما رسوخ کرده  است.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/97324

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی