ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

مبارزه‌ای به وسعت هندوستان

تاریخ درج : چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸

پرنیان رحیمی/فعال مدنی

هرچه پیچیدگی‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تاریخی در یک جامعه کمتر باشد، تحلیل معضلات اجتماعی از جمله مسائل و مشکلاتی که زنان با آن روبه‌رو هستند نیز ساده‌تر می‌شود. اختصاصا تحلیل موانع و مشکلات زنان از پیچیدگی زیادی برخوردار است، چرا که بسیاری از این موانع در ساخت‌های پنهان جامعه نهفته است. در این میان، کشور هند با وسعت زیاد و تنوع قومی و فرهنگی و همچنین پیشینه‌های متفاوت تاریخی و اجتماعی در مناطق مختلف، از این منظر دارای پیچیدگی خاصی است. زنان هند در هر منطقه با مشکلات خاص خود دست به گریبان‌اند. برخی مشکلات در میان تمامی زنان هند مشترک است، اما اینکه برای هر منطقه، کدام مسئله دغدغه‌ای اساسی‌ است و حاضرند برای آن دست به تلاش بزنند تفاوت می‌کند. زنانه شدن فقر یکی از موضوعاتی است که بسیاری از کشورهای جهان سوم و خاورمیانه با آن دست به گریبان هستند و هند نیز از آن مستثنا نیست. مسئله خشونت علیه زنان در هند، مسئله‌ای بغرنج است. چنان که تجاوز جنسی یکی از      شایع‌ترین انواع خشونت در هند به حساب می‌آید. نبود دستمزد برابر، نبود بستر برابر جهت حضور در جامعه و بسیاری معضلات دیگر که زنان هر منطقه از هند با آنها به طور متناوبی درگیرند. یکی از مهم‌ترین مشکلات زنان در هند آن است که نه فقط به واسطه جنسیت بلکه به واسطه قومیت و مذهب نیز مورد تبعیض واقع    می‌شوند و زنانی که از اقلیت‌های خاص قومی یا مذهبی باشند از هر دو سو تحت فشار قرار می‌گیرند، از جمله زنان مسلمان هندی. متاسفانه جنبش زنان در هند در بسیاری از دوره‌های تاریخی تحت تاثیر مسائل سیاسی جامعه بوده است. بسیاری از جنبش‌هایی که به حوزه زنان پرداخته‌اند در ابتدا با اهداف سیاسی اقتصادی شکل گرفته بودند و پس از آن، برابری جنسیتی را نیز در اهداف خود گنجاندند. اینکه جنبش‌های اجتماعی در کشورهای جهان سوم و خاورمیانه به شدت با مسائل سیاسی جوامع پیوند دارد، یکی از بزرگ‌ترین موانع پیشرفت این جنبش‌ها محسوب می‌‌شود. با این حال در سال‌های اخیر کمپین‌ها، جنبش‌ها و زنان بسیاری در جهت بهبود شرایط تلاش کرده‌اند. «ایندیرا جیسینگ» یکی از بانفودترین وکیلان زن در هند، کسی بود که نقشی مهم در تدوین قانون خشونت خانگی در سال 2005 در هند داشت. «میناکشی آرورا» کسی بود که با تلاش‌هایش در راه تدوین «راهنمای ویشاکا»، در سال 2013 توانست آن را به قانون «منع آزار جنسی زنان در محیط کار» تبدیل کند. «لیلا ست» اصلاحیه مهمی درباره قانون وراثت ارائه داد که حقوق برابر دختران از اموال مشترک خانوادگی را تضمین  می‌کرد. «فلاویا اگنس» به واسطه خدماتش به زنان فقیر در مورد مسائل حقوقی شناخته شده است. او در تشکیل «تریبون علیه سرکوب زنان» (FAOW) نقش داشت، کارزاری که به مسائل مربوط به همسر آزاری، جهیزیه و آزار جنسی می‌‌پرداخت. «کاویتا کریشنان» سلسله‌ای از تظاهرات و اعتراضات را آغاز کرد که منجر به وضع «اصلاحیه قانون جزا» در سال 2013 شد. این قانون تغییرات اساسی را در قوانین مرتبط با تجاوز جنسی ایجاد کرد. «سامپات پال دوی» با ایجاد یک حرکت سازمان یافته ده‌ها هزار زن روستایی را به عضویت کارزار خود در آورد که هدف آنها مبارزه با بی‌عدالتی است و از جمله دغدغه آنها مداخله برای کودک همسری، آگاهی‌بخشی علیه جهیزیه، آموزش دفاع شخصی به زنان و ... است. می‌توان از ده‌ها زن دیگر نام برد که برای برابری در هند تلاش کرده‌اند. اما جالب آن است که برخی از این قوانین تنها منحصر به زنان هندو است و دیگر اقلیت‌ها قوانین منحصر به خود را دارند. به همین مناسبت وجود جنبش‌های جداگانه‌ای خصوصا برای زنان مسلمان هند ضرورت پیدا می‌کند. بهاراتا مسلم مهیلا  اندولن یا BMMA سازمانی مستقل، سکولار و مبتنی بر حقوق بشر است که در سال 2007 شکل گرفت و توسط «زکیا سمان» که برای حقوق شهروندی مسلمانان در هند مبارزه می‌کند، رهبری می‌شود. این سازمان در بمبئی مستقر است و در شش سال گذشته 30000 عضو را در 15 استان مختلف جذب خود کرده است. این سازمان با مطالعات گسترده در پی فهم دغدغه‌های اساسی زنان مسلمان هند است و همچنین با مذاکره با مسئولان از جمله نخست‌وزیر هند خواستار حقوق برابر برای جامعه هدف خویش است. آنها در طی تحقیقی با عنوان «عدالت‌خواهی در خانواده» متوجه شدند که از 4هزار  زن مسلمان در ده استان مختلف که مورد بررسی قرار گرفته بودند، 82 درصد آنها دارای هیچ مالکیت خصوصی‌ای نیستند و 78 درصد از زنانی که در ساخت املاک نقش داشته‌اند، هیچ درآمد اختصاصی‌ای برای خود ندارند. از جمله تلاش‌های مهم این سازمان نیز مبارزه با قانون سه‌طلاقه برای زنان مسلمان هندی بوده است که توانستند در سال 2016 آن را غیرقانونی کنند. همچنین آنها حرکات مهمی در راستای قوانین ازدواج و طلاق داشته‌اند و هنوز هم به تلاش‌های خود ادامه‌ می‌دهند. منابع:زنان هند: نگاهی به حال و گذشته / مرکز پژوهش‌های شبه قاره هند / 1397 Bmmaindia.com

 Muslim Women’s Views on Muslim Personal Law / Economic and Political Weekly/ 2016

 

 Sengupta, Manimanjari / 9 Rebellious Women Who Shaped The Feminist Movement In India / 2015 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/98329

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی