ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

مصائب تلخ و شیرین

تاریخ درج : یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸
پیامدهای حذف برنامه‌های پر مخاطب سیما

لیلا مقیمی/خبرنگار

 

برنامه های پُرمخاطب صدا و سیما یکی یکی و پشت سر هم به بهانه های مختلف، از کنداکتور پخش حذف شدند و هنوز برنامه جدیدی نتوانسته جای آنها را بگیرد و دستان ساکنان ساختمان شیشه‌ای در حال حاضر خالی تر از همیشه است؛ هرچند مدیران رسانه ملی سعی دارند با جایگزین کردن سریال ها و برنامه‌هایی که البته همگی نشئت گرفته از سیاست ها و ایدئولوژی های خودشان است، ضعف و کاستی ها را بپوشانند، اما لطمه ای که حذف برنامه های جذاب و پرمخاطبی همچون دورهمی، نود و...به نحوه عملکرد رسانه ملی وارد کرد؛ قطعا به این آسانی جبران نخواهد شد. حذف و اضافه هایی که با انتقادها و اعتراض‌ها و واکنش های بسیاری مواجه شد، اما مدیران ساختمان شیشه‌ای ترجیح دادند تا خودشان را به آن راه بزنند و این هجمه‌ها را نادیده انگارند. حالا که تقریبا اولین ماه تابستان، آخرین روزهای خود را طی می کند، در تلویزیون به غیر از پخش یکی دو برنامه سرگرم کننده، خبر دیگری نیست و همچنان شبکه های مختلف به بازپخش سریال های قدیمی مشغول هستند، اما حذف این برنامه‌ها چه پیامدهایی به همراه دارد؟ قبل از پاسخ به این سوال، مروری داریم بر برنامه های پرمخاطبی که پخش آنها به بهانه های مختلف، متوقف شد. 

نود و حاشیه هایش

نود از مـهـم‌تـرین و قدیمی‌ترین برنامه‌های ورزشی بود که از 23 مرداد 1378 پخش آن آغاز شد؛ برنامه ای که عادل فردوسی پور، خالق و تهیه کننده آن بود و در تمام 20 سالی که دوشنبه شب ها از شبکه سوم سیما پخش شد، توانست مخاطبان زیادی را به دست آورد. به طوری که نتایج نظرسنجی ملی بهارانه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد ۵۱ درصد مردم ایران در چند سال گذشته برنامه «نود» را دنبال کرده‌اند. ۳۱,۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند تا حدودی این برنامه را دنبال می‌کردند. در مجموع می‌توان گفت ۵۱ درصد مردم ایران در چند سال گذشته برنامه «نود» را دنبال می‌کردند.این برنامه علاوه براینکه به تشریح و توضیح مسابقات فوتبالی می‌پرداخت، روابط میان فرهنگ جامعه، مردم، سیاست و حتی جغرافیای مناطق را نیز در نظر می گرفت. نود، اما در همه این سال ها همواره با حاشیه ها و جنجال ها و همچنین توبیخ و اخطارگرفتن این برنامه روبه رو بود؛ حاشیه هایی که همواره بیم متوقف شدن پخش این برنامه را به دل مخاطبانش می انداخت.این بیم و امیدها تا اواخر سال گذشته ادامه یافت تا اینکه علی فروغی بر کرسی مدیریت شبکه 3 منصوب شد. آمدن فروغی به شبکه 3 همانا و شائبه مخالفت او با حضور عادل  و لغو نود نیز همانا. شائبه‌هایی که بالاخره به حقیقت پیوست و عادل و نود، برای همیشه کنار گذاشته شدند که خشم هواداران این برنامه را برانگیخت، اما مدیر شبکه 3 ترجیح داد به آن بی‌تفاوت باشد و همچنان در را روی همان پاشنه دلخواهش بچرخاند. 

فرجام ناخوشایند یک دورهمی!

برنامه دورهمی را که با اجرا و کارگردانی مهران مدیری از اسفند  1394 روی آنتن شبکه نسیم رفت، می‌توان یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه های صدا و سیما در این سال ها دانست. برنامه‌ای که سلایق مختلف را راضی نگه می‌داشت و طنازی ها و دلبری ها و البته طعنه و کنایه‌های مهران مدیری آن را به برنامه‌ای محبوب و دوست داشتنی تبدیل کرده بود. هرچند این برنامه نیز با انتقادهایی همچون بذل و بخشش‌های بی رویه اسپانسرها به تماشاگران و نامشخص بودن منابع مالی آنها روبه رو بود. همچنین از پخش برخی از قسمت‌های دورهمی نیز به دلایل مختلف جلوگیری شد. به هرحال این برنامه  کج دار و مریز به راه خود ادامه می داد تا اینکه در یکی از قسمت‌ها مدیری وزارت کشور را با طعنه و کنایه نواخت و اتفاقی که نباید می افتاد، افتاد. چنانچه مصطفی احمدی، تهیه کننده این مجموعه، در خرداد ۹۸ با قاطعیت از منتفی شدن سری جدید دورهمی در (فصل چهارم) خبر داد.

برنده ای که زود بازنده شد

مسابقه برنده باش که از جمله برنامه‌هایی بود که با هدف افزایش و ارتقای سطح سواد و آگاهی مردم شروع به کار کرد، اگرچه از همان ابتدای کار با انتقادهای بی‌شماری به ویژه در نحوه  اجرا روبه رو شد، اما توانست در مدتی که پخش می شود، عنوان یکی از پربیننده ترین برنامه های سیما را به خود اختصاص دهد، اما عمر این برنامه چندان بلند نبود، چرا که به دلیل فتوای مراجع و ترویج قمار از سوی این برنامه، مدیران شبکه 3 به ناچار مجبور به حذف این برنامه از کنداکتور سیما شدند. اگرچه قرار بود این برنامه با ساز و برگ جدید طراحی و پخش آن دوباره آغاز شود، اما تا به الان، خبری از برنده باش در صدا و سیما نیست که نیست!

حالا وقت خورشید شد!

آسیا به نوبت چرخید تا قرعه به نام برنامه حالا خورشید نیز بیفتد؛ برنامه‌ای که اجرای آن را رضا رشیدپور به عهده داشت؛ مجری که قبلا یک بار از ورود به ساختمان شیشه ای منع شده بود و اما حالا دوباره، فرصتی یافته بود تا خودی نشان دهد و با ساخت برنامه‌ای اجتماعی و سرگرم کننده، یکی از بهترین‌های شبکه 3 را رقم بزند. هشت دی بود که رشیدپور اعلام کرد  که این برنامه به احترام ایام عزاداری اربعین سیدالشهدا تا پنجشنبه  پخش نمی‌شود. از آن زمان تاکنون خبری از حالا خورشید نیست. هرچند گفته می‌شود این برنامه قرار است دوباره به کنداکتور پخش سیما اضافه شود. 

سیما را چه می شود؟

هربار که صحبت از حذف برنامه های پربیننده تلویزیونی مانند نود و دورهمی می شود، مسئولان رسانه ملی به اختیار خودشان برای پخش برنامه ها اشاره می‌کنند و این استدلال را بیان می کنند که به دنبال میدان دادن به جوانان هستند. اما سوال اینجاست  چرا تنها برنامه‌هایی که سویه‌های انتقادی دارند، حـذف مـی‌شــونــد و کـسـی با بـرنـامـه‌هـای کم‌بیننده که اشتباهات مکررشان هر روزه در فضای مجازی دست به دست می‌شود، برخورد نمی‌کند؟ در پاسخ به این سوال‌ها محمود فرهادی، منتقد رسانه به اصفهان زیبا می‌گوید:«به راستی اگر قرار باشد  کنداکتور برنامه‌های رسانه ملی بر اساس علایق مخاطبان و گرایش‌های آنان چیده شود، کدام یک از برنامه‌ها امکان پخش شدن پیدا می‌کنند و کدامشان باید حذف شوند؟ علاوه بر این، باید پذیرفت که ابراز علاقه و پربیننده شدن برنامه های تلویزیونی، با جلب اعتماد مخاطبان ارتباط مستقیمی دارد. به بیان دیگر، زمانی مخاطبان به برنامه‌های تلویزیونی روی خوش نشان می‌دهند که برنامه‌سازان قادر باشند اعتماد مخاطبان را جلب کنند. برنامه هایی مانند نود با مجریگری عادل فردوسی پور، نمونه‌های موفقی از موفقیت رسانه ملی در جلب اعتماد رسانه ملی بودند، اما کنار گذاشتن عادل فردوسی پور به هر بهانه ای اعم از جوان‌گرایی(یا میدان دادن به مجریان جوان تر) یا هر بهانه دیگری، در اولین گام، اعتماد مخاطبان به رسانه ملی را تضعیف می‌کند. مسئولان رسانه ملی نباید از یاد ببرند که برخی از برنامه‌های پربیننده مانند نود، برنامه‌های سیاسی نیستند که خطوط قرمز نظام را زیرپا بگذارند و واهمه‌ای از آنها در دل مدیران شکل بگیرد، بلکه مجری باهوشی مانند عادل فردوسی پور همواره قادر بوده  که بدون رد شدن از خطوط قرمز، انتقادهای خویش را برای اصلاح فوتبال کشور بیان کند و همین مسئله وی را به یک چهره محبوب در بین مخاطبان تبدیل کرده است. ایستادگی بی دلیل در برابر پخش برنامه ورزشی موفقی مانند نود یا نمونه اجتماعی آن دورهمی، یک پیام را برای مخاطبان ارسال می کند و آن تلاش برای ترویج تک‌صدایی در رسانه ملی است. به راستی حذف عادل فردوسی پور و تنگ کردن دایره انتقاد در حوزه‌ای مانند فوتبال چه پیامی برای مخاطبان داشته است؟ چه چیزی باعث می‌شود که مسئولان صدا و سیما قید پخش برنامه‌ای پولساز مانند نود را بزنند و نارضایتی مخاطبان پرتعداد را به جان بخرند؟ اگر قرار باشد  جوان‌گرایی در برنامه های صدا و سیما به شکلی منطقی آغاز شود، نیاز است  ابتدا برنامه‌هایی که در جلب نظر مخاطبان ناموفق بوده‌اند،از چرخه تولید کنار گذاشته شوند و میدان برای حضور جوانان و نیروهای تازه نفس در این برنامه ها باز شود، نه اینکه ابتدا برنامه‌های پرمخاطب از آنتن کنار گذاشته شوند. مشخص نیست  مدیران رسانه ملی چرا تا این اندازه از محبوبیت مجریان یا چهره شدن آنها هراس دارند و هر بار می کوشند  با حذف این چهره‌ها ساده ترین راه را انتخاب کنند. گویا این مدیران از یاد برده‌اند که ذات رسانه، دیده شدن را به همراه دارد و در جهان رسانه‌ای شده، هر چه فرد بیشتر دیده شود، امکان بیشتری برای همراه سازی مخاطب پیدا می‌کند.» او ادامه می دهد: « اما مسئولان رسانه ملی، به جای توجه به ماهیت و ذات رسانه، تمام کوشش خود را به کار می‌برند تا به محض ساخته شدن یک چهره، وی را به بهانه های مختلف کنار بگذارند و چهره ای جدید را جایگزین کنند. هر چند تجربه نشان داده است که در ساختن جانشین هم موفق نبوده‌اند. کدام کمدین موفق معرفی شده توسط مدیران رسانه ملی پس از مهران مدیری توانسته است با مخاطب تا این حد ارتباط پیدا کند؟ کدام مجری و گزارشگر مانند عادل فردوسی پور توانسته است با غیاب خویش، مخاطبان را در برابر این سوال قرار دهد که چرا مدیران رسانه ملی چنین سطح پایینی از انتقادپذیری دارند؟ به تبعیت از کلیپ های تبلیغاتی که این روزها در رسانه ملی به وفور پخش می‌شوند باید گفت که شفافیت پاسخی است که این روزها می تواند مخاطب را سیراب سازد و به این پرسش‌ها  پاسخ گوید. در غیاب شفافیت، هر امری شدنی است. هر صحیحی، غلط به نظر می‌رسد و هر اشتباه کوچکی، سمی مهلک.» 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/98119

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی