ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

شماره های پیشین

نسخه كاربردی رونق فروش كالای داخلی

تاریخ درج : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 
راهكارهای پیشنهادی فعالان اقتصادی برای هدایت مصرف كنندگان به خرید كالای ایرانی كدام‌اند؟

مینا ایزدی

 

رونق فروش كالای داخلی نیازمند همكاری تولیدكنندگان، شبكه توزیع، مسئولان دولتی و مصرف كنندگان داخلی است. تمامی این مولفه ها حلقه های زنجیری هستند كه مصرف‌كنندگان را به سمت خرید كالای ایرانی سوق می دهد. هدایت مصرف كنندگان به سمت خرید كالای داخلی با ارائه نسخه دستوری امكان پذیر نیست، بلكه رونق فروش كالای داخلی نیازمند عملیاتی كردن راهكارهای اصولی  است. كارشناسان و فعالان اقتصادی برای افزایش فروش كالای ایرانی راهكارهای متعددی را پیشنهاد می كنند و البته معتقد هستند كه راهكارهای پیشنهادی آنها درصورتی راهگشای رونق فروش داخلی است كه تمامی حلقه های زنجیری كه در فروش كالای ایرانی دخیل هستند، وظایف خود را به درستی انجام دهند. در این گزارش راهكارهای كارشناسان و فعالان اقتصادی را برای ترغیب مصرف كنندگان به خرید كالای ایرانی بررسی كرده ایم. در ادامه، تحلیل و اظهار نظر این كارشناسان را می خوانید:

 

    برای ترویج كالای داخلی باید راهكارهای اصولی را دنبال كرد
     احمد پورفلاح
مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران
برای رونق فروش كالای داخلی باید شرایطی ایجاد شود كه تمامی مصرف كنندگان به خرید كالای داخلی تمایل داشته باشند. برای ترویـــج فــــروش كالای تولیــــد داخــــل تولیدكننـــدگان باید محصـــولات و كالاهــــایی تولیدكنند كه دارای مزیت های نسبی و قابل رقابت با تولیدات جهانی باشد؛ اما اینكه تولیدكنندگان در كشور ما موفق نشده اند محصولاتی در حد كالاها و محصولات خارجی در بازار عرضه كنند، دلیلی بر كم‌كاری تولیدكنندگان داخلی نیست و نمی توان تمامی تقصیرها را گردن تولید كنندگان انداخت و آنها را مقصر دانست؛ چراكه در سایر كشورها حمایت هایی از تولیدكنندگان انجام می شود كه در داخل این حمایت ها صورت نگرفته است. با وجود این شرایط، تولیدكنندگان باید با تمام توان خود و صرف نظر از دریافت كمک های دولتی برای افزایش مزیت های رقابتی محصولات خود تلاش كنند. تولید كالای رقابتی نه تنها برای افزایش مصرف كالاهای داخلی ضرورت دارد، بلكه برای حضور هرچه بیشتر در بازارهای جهانی نیز باید در دستور كار قرار گیرد. برای تحقق این امر تولیدكنندگان باید رقبا را رصد كرده و نیاز بازار را در نظر بگیرند. امروز قیمت تمام شده محصولات و كالاها برای رقابتی شدن مطرح است و اختلاف قیمت هر چند جزئی شانس رقابت را از تولید كنندگان سلب می كند. نكته دیگر بحث های تبلیغاتی است. متاسفانه به دلیل عدم كنترل روی تبلیغات با هزینه های گزاف تبلیغاتی انجام می شود كه محصولات بی كیفیت را متمایز جلوه می دهد؛ از این رو مصرف كنندگان با تبلیغات اغواكننده نسبت به كالاها و محصولات بی اعتنا می شوند. در گذشته كمیته برند در كشور ایجاد شد كه با همكاری قوه قضائیه، سازمان توسعه تجارت و نمایشگاه روی برند(نشان) محصولات كنترل و نظارت صورت می گرفت و به تولیدكنندگان تذكر داده می شد؛ اما متاسفانه این كمیته منحل شد. با وجود این تفاسیر آگاهی مصرف‌كنندگان و مشتریان باید افزایش پیدا كند؛ چراكه با ارتقای آگاهی مصرف كننده، عرضه كنندگان نیز استانداردهای خود را در سطح نیاز مصرف كنندگان تعریف می‌كنند. ارتقای كیفی بسته بندی محصولات و كالاها یكی از مباحثی است كه تولیدكنندگان باید مورد توجه قرار دهند. البته در حال حاضر شرایط مناسب تر از گذشته شده؛ اما برای ترویج كالای ایرانی باید بیش از پیش این موضوع مورد توجه قرار گیرد. ارائه خدمات پس از فروش مناسب نیز نكته دیگری است كه مصرف كنندگان را ترغیب به خرید كالای داخلی می كند؛ چراكه ارائه خدمات پس از فروش برای كالاهایی كه به مرور زمان دچار آسیب می‌شوند، دارای اهمیت است. رونق كالای داخلی و ترغیب مصرف كنندگان به خرید كالای داخلی به صورت دستوری شدنی نیست، بلكه نیازمند برنامه ریزی است؛ از همین رو باید رقابت های ناسالم رصد شود. بعد از فروپاشی شوروی سابق محصولات ایرانی در بسیاری از كشورها عرض اندام كرد؛ اما به تدریج جایگاه خود را در بازارهای خارجی از دست داد؛ زیرا  رقابت ناسالم  منجر شد تا قیمت و كیفیت كاهش پیدا كند. برای اینكه كالاهای داخلی مورد استقبال مصرف كننده داخلی قرار گیرد، باید فرهنگ سازی شود.  در كشوری كه 90 درصد اقتصاد در دست بخش دولتی بوده و امروزه 20 درصد اقتصاد خصوصی و 80 درصد دولتی  است، انتظار می رود دولت  نیز به مجموعه عواملی كه منجر به ترغیب مصرف كننده داخلی و حمایت از تولید داخل می شود، آگاهی داشته باشد. اگر بتوان صادرات محصولات و كالاهای مختلف را افزایش داد؛ یعنی جنس و كیفیت كالای داخلی مطلوب است. در این صورت نه تنها در بازارهای خارجی می توان جایگاه داشت، بلكه در بازار داخلی نیز مصرف كنندگان برای خرید كالای ایرانی بیشتر ترغیب می شوند. در این بین، یكی از مسائل دیگری كه در جهت حمایت از تولید داخل باید عملیاتی شود، عدم برخورداری از نگرش های سیاسی است. در شرایطی كه تولیدكنندگان داخلی سلیمانیه عراق را تسخیر می‌كنند، به دلیل مشكلات سیاسی نباید از این بازار چشم پوشی كرد و در را به روی صادركنندگان ایرانی بست؛ زیرا برگشت به جای اول و از سرگرفتن همكاری‌ها به مراتب دشوارتر است. در مجموع، برای ترغیب مصرف كنندگان در جهت خرید كالاهای تولید داخل نباید دستوری عمل كرد. هیچ گاه با دستور و نصیحت نمی شود مصرف كننده داخلی را ملزم كرد كالای داخلی استفاده كند؛ بلكه باید به فكر راه حل های اصولی برای ترویج كالای داخلی بود .

 

 

 

 

    ارتقای كیفیت و كاهش قیمت محصولات برای ترویج كالای داخلی
     محمدرضا منصوری
عضو كمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی

مردم به دنبال كالای كیفی با قیمت مناسب هستند. تولیدكنندگان درصورتی كه این دو عامل را همواره مدنظر داشته باشند و كالای كیفی البته با قیمت مناسب تولید كنند، مصرف كنندگان نیز به خرید كالای داخلی ترغیب می شوند. واقعیت این است كه اگر تولیدكنندگان روی بحث كیفیت متمركز نباشند، كالاهای خارجی جایگزین كالای داخلی می شود. نكته بعدی این است كه قیمت باید با نوع محصول متناسب باشد. در كشور ما خودرو تولید می شود و با چندین برابر قیمت در بازار عرضه می شود. باوجود این تفاسیر علاوه براینكه تولیدكنندگان باید قیمت ها را متناسب با نوع محصول عرضه كنند، باید در كنار ارتقای كیفیت نیز هزینه ها را كاهش داده تا قیمت تمام شده كاهش پیدا كند. در این بین حمایت از تولیدكننــــدگان با وضــــع سیاست‌های مناسب در جهت حمایت از كالای داخلی ضروری به نظر می رسد. زمانی كه قیمت دلار از 800 تومان به چهار هزار تومان رسیده، طبیعی است كه كالای خارجی قابل رقابت با كالای تولید داخل نیست و كالای خارجی در داخل با چندین برابر قیمت عرضه می شود. در كشوری كه آب، برق و گاز ارزان قیمت وجود دارد، می توان با استفاده از روش های تولید بهینه‌تر كیفیت كالاها و محصولات مختلف را افزایش داد. تولیدكنندگان باید در روش های تولید بازنگری كنند. در این بین بحث آموزش برای ارتقای مهارت‌های نیروی انسانی در محیط كار از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای افزایش كمی و كیفی تولید باید آموزش های به روز و كاربردی به نیروی انسانی منتقل شود؛ چراكه رونق تولید بدون بهره گیری از نیروی انسانی كارآزموده و نیروی انسانی متخصص امكان پذیر نیست. یكی دیگر از مولفه هایی كه در ارتقای كیفیت تولید به منظور ترغیب مصرف كنندگان به خرید كالای ایرانی نقش دارد، استفاده از فناوری های روز در كارخانه ها و واحدهای تولیدی است؛ زیرا استفاده از تجهیزات و فناوری های به روز و جدید در كنار ارائه آموزش های جدید به نیروی انسانی یكی از عوامل مهمی است كه با كاهش هزینه ها و ارتقای كیفی محصولات و كالاها منجر به رشد صنایع موجود در كشور می شود و در صورتی كه تمامی این مولفه ها در برنامه تولیدكنندگان و فعالان صنعتی قرار گیرد، كالای داخلی نیز بیش از پیش مورد استقبال مشتریان و خریداران قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

    شبكه توزیع همراه تولیدكنندگان باشد
     عبدالوهاب سهل آبادی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اصفهان

بسیاری از تولیدكنندگان مواد غذایی محصولات خود را با برخورداری از استانداردهای روز دنیا تولید می كنند ؛ توانمندی تولیدكنندگان ایرانی برای تولید و عرضه محصولات غذایی به اندازه ای است كه شاهد عرضه این محصولات در فروشگاه های آمریكایی هستیم. متاسفانه شاهد این موضوع هستیم كه  باوجود توانمندی تولیدكنندگان داخلی اما صدها كانتینر لوازم خانگی وارد كشور می شود یا با وجود تولید محصولات غذایی مرغوب و كیفی اما میزان قابل توجهی از این محصولات به صورت قاچاق وارد كشور شده و در فروشگاه ها عرضه می شوند. بهترین كارخانه های تولید پارچه در اصفهان وجود دارد؛ بنابراین انتظار می رود برای حمایت از تولید داخلی و ترغیب مصرف كنندگان به خرید كالای داخلی از قاچاق كالاها و محصولات جلوگیری شده و تمهیدات اساسی برای مقابله با ورود كالای قاچاق به داخل اندیشیده شده و اجرایی شود. اولین نكته برای ترغیب خریداران و مصرف كنندگان به كالای داخلی، افزایش بیشتر سطح كیفیت محصولات تولیدی است. نكته دوم كه موضوع مهمی برای جلب نظر خریداران و مصرف كنندگان به كالای داخلی است، همراه بودن شبكه تولید با شبكه توزیع است. انتظار فعالان تولیدی این است كه برای حمایت از تولید داخلی این امر محقق شود. شبكه توزیع در كشور باید خرید كالای داخلی را ترغیب كند، نه اینكه از مباحث مالیاتی فرار كند و به سمت و سوی توزیع كالای قاچاق برود. باور ما این است كه به هیچ عنوان نباید كالاهای مشابه خارجی در داخل عرضه شود؛  بنابراین شبكه توزیع نیز باید همراستا با تولیدكنندگان به منظور ترغیب خرید كالای ایرانی باشد. در این میان نقش صداو سیما نیز برای تبلیغ كالای ایرانی دارای اهمیت است. هزینه های بالای تبلیغات در صداو سیما مانع از این می شود كه تولیدكنندگان در جهت حمایت از تولید داخل و ترویج كالای ایرانی برای تبلیغ محصولات و كالاهای خود اقدام كنند. در مجموع نقش تولیدكننده، توزیع كننده و صداو سیما برای ترویج هر چه بیشتر كالای تولید داخل دارای اهمیت است. در این صورت، مصرف كنندگان نیز به خرید كالای داخلی تمایل بیشتری دارند.

 

 

 

 

    رونــــق فــــروش كـــالای داخـــلی نیازمنـــــد
برنامه ریزی بلندمدت
     محمدرضا بركتین
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان

برای ترغیب مصرف كنندگان به خرید كالای ایرانی تولیدكنندگان باید محصولات و تولیدات خود را از لحاظ كیفیت و قیمت رقابتی كنند. قیمت مناسب منجر به افزایش رقابت پذیری تولیدكنندگان كشور می شود و نقش این مولفه در افزایش فروش كالای داخلی به مراتب مهم تر است.  ترویج كالای ایرانی توجه و حمایت تولیدكنندگان، مسئولان دولتی و رسانه ها را می طلبد. اقتصاد كشور ما بیشتر متكی به دلارهای نفتی است. به همین دلیل توجه لازم به تولید داخلی صورت نگرفته است و واحدهای تولیدی داخلی آنطور كه باید و شاید نتوانسته اند برای افزایش كیفی و ایجاد تنوع لازم در تولیدات خود برنامه‌ریزی كنند؛ اما امیدوار هستیم با كاهش قیمت نفت و كاهش وابستگی نفتی نسبت به چالشی كه در زمینه تولید داخلی با آن مواجه هستیم، آگاهی پیدا كنیم. البته در این میان، توجه هرچه بیشتر مسئولان نیز برای حمایت از تولید داخلی دارای اهمیت است و سهم سیاست گذاران و مسئولان دولتی نیز در حمایت از تولیدكنندگان داخلی نكته دیگری است كه به رواج هر چه بیشتر كالای ایرانی و ترغیب مصرف كنندگان به خرید محصولات و كالاهای ایرانی كمک می كند؛ سیاست گذاری درخصوص تعرفه واردات محصولات و كالاها به منظور ایجاد انگیزه لازم برای تولیدكنندگان از جمله برنامه هایی است كه بازار فروش كالاها و محصولات داخلی را رونق می بخشد. بنابراین ترغیب مصرف كنندگان به خرید كالای ایرانی با هماهنگی و همكاری مجموعه ای از عوامل و مولفه های مختلف امكان پذیر می‌شود. به طور كلی، مدیریت كالای داخلی و حمایت از محصولات تولید داخل نیازمند یک برنامه و استراتژی كامل و جامع در این خصوص است . درواقع ترغیب مصرف‌كنندگان و مشتریان به خرید كالاها و محصولات داخلی با نصیحت كردن عملیاتی نمی‌شود؛ بلكه باید برای حمایت از تولید داخل برنامه ریزی بلندمدتی داشته باشیم و با طرح ریزی یک برنامه درازمدت برای ارتقای كیفی و ایجاد تنوع در تولید محصولات و كالاها تلاش كنیم. طی سالیان گذشته، به دلیل وجود تحریم های اقتصادی از تعامل ایران با سایر كشورها عقب ماندیم و در این برهه زمانی بیشتر تامین نیاز داخلی برای تولیدكنندگان اهمیت داشت؛ از همین رو تولیدكنندگان برای ارتقای كیفیت و تنوع محصولات خود برنامه نداشتند و ذهنیت مصرف كنندگان نیز نسبت به كالای داخلی به دلیل محدودیت های اقتصادی ناشی از تحریم در سال های گذشته تغییر پیدا كرد. با وجود این شرایط تعامل ایران با كشورهای خارجی و گسترش ارتباطات اقتصادی با سایر كشورها منجر به ارتقای كمی و كیفی تولید خواهد شد؛ ضمن اینكه با گسترش این ارتباطات می توان شیوه های مدیریتی تولید را بهبود بخشید.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/61085

دیدگاه جدیدی بگذارید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی