ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

نقدی بر کارکرد رسانه ملی در رواج شادی گریاندن به جای خنداندن

تاریخ درج : چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

محمود فرهادی

 

 

موسسه گالوپ گزارشی مبنی بر بررسی وضعیت خشنودی و خوشحالی در بین ۱۳۸ کشور منتشر کرده است که بنا به این گزارش، عراق نخستین کشور غمگین جهان معرفی شده است. بعد از عراق، کشورهای ایران، مصر، یونان و سوریه به ترتیب ناشادترین کشورهای جهان معرفی شدند. هر چند می توان نقدهایی بر شیوه تحلیل گالوپ مطرح کرد، اما شواهد عینی دیگری وجود دارد که بر این وضعیت تلخ صحه می گذارد. این آمار را در کنار سالانه بیش از 70 هزار پرونده نزاع و 600 هزار درگیری گزارش شده ، قرار دهید تا تصویر جامعه ای ناشاد و خشمگین برایتان ملموس تر شود. به طور معمول در چنین فضایی، رسانه های حاکمیتی باید امید را به جامعه پمپاژ و فضای غمگین جامعه را با شادی و نشاط جایگزین کنند. این مسئله به ویژه در ماه مبارک رمضان که ماه مهمانی خداست، از اهمیت بیشتری برخوردار است. با نگاهی گذرا به شبکه های عرب زبان در ماه مبارک رمضان به خوبی هویدا می‌شود که چگونه این شبکه‌ها بهترین و با نشاط ترین برنامه هایشان را برای این ماه مبارک پخش می‌کنند. این شبکه ها چندین ماه قبل  از حلول ماه مبارک رمضان، با برنامه ریزی دقیق و حساب شده، نیازهای مخاطبان را در نظر می گیرند و به تناسب آنها به تولید یا خرید برنامه ها ، سریال ها و مسابقه های ورزشی و تلویزیونی سرگرم کننده دست می‌زنند. موضوعی که متاسفانه در سریال‌ها و برنامه‌های صدا و سیمای ملی، فقدان آن به شدت احساس می‌شود. برای مثال، سریال «رهایم نکن» به عنوان یکی از سریال های مناسبتی، معجونی غم افزا از تجاوز، خیانت، بی وفایی، حرص و طمع و سایر خصایل پلید بشری را به مدت 30 شب برای بیننده آماده می‌سازد. هر چند این سریال در زمان نگارش این مطلب هنوز به پایان نرسیده است، اما خوش ترین پایان ها هم نمی‌تواند این حجم از سیاهی و تلخی را از کام مخاطب بزداید. به راستی کدام مسئول پخش چنین سریالی را برای شب های ماه مبارک رمضان در پربیننده ترین ساعت آنتن تدارک دیده است؟ چه میزان بر روی محتوای این سریال، کار کارشناسی انجام شده است؟ شیوه برنامه سازی در سازمان صدا و سیما به ویژه در ماه مبارک رمضان، به گونه ای بوده است که بازپخش سریال های طنز قدیمی مانند پایتخت مخاطبان بیشتری از این سریال ها به خود اختصاص داده اند و در جلب اعتماد مخاطبان مجددا موفق عمل کرده اند. این موضوع نشان می دهد مخاطبان دلشان نمی‌خواهد تلخی‌های دستچین شده روزانه‌شان را در قالب شعارهای پرطمطراق از قاب تلویزیون به تماشا بنشینند. وظیفه رسانه ملی، گریاندن شهروندان نیست، وظیفه رسانه ملی، شاید این است که برای چند لحظه بر لبان کارگرانی که کارشان را از دست داده اند، شهروندانی که با نرخ فزاینده دلار اندک سرمایه‌هایشان در حال آب شدن است، کشاورزانی که با خشکسالی دست به گریبانند و چشم امید به یاری آسمان بسته‌اند، کارمندانی که رسیدن پایان ماه را برای دریافت اندک حقوق انتظار  می‌کشند و زنـانـی که به تنهـــایی بار زنـــدگی یک خـــانــواده را بـــر دوش می کشند، لبخند بنشاند. گریاندن این افراد کار دشواری نیست اما متاسفانه صدا و سیمای ملی کار ساده‌تر  را برگزیده است؛ گریاندن به جای خنداندن ...  . 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/75225

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی