ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

نمایشگاه، پیشانی توسعه است

تاریخ درج : چهارشنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
یارمحمدیان: فهم فعالان اقتصادی از نمایشگاه باید بیشتر شود

امیرپویا پیش خوان

 

 

سال‌هاست که مفهوم توسعه صنعت نمایشگاهی با اقتصاد گردشگری در دنیا گره خورده است،  امـــا در ایران ما نتوانسته ایم موفقیت بزرگی در این راستا کسب کنیم، به همین جهت ، برای تبیین بهتر این مفهوم و بررسی هر چه بهتر و شناخت این صنعت، آفت ها و مشکلات راه توسعه آن به سراغ علی یارمحمدیان مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان رفتیم که متولی  این امر در اصفهان است. در ادامه این گفت و گو را می‌خوانیم.

 

 

جایگاه نمایشگاه را در توسعه اقتصــاد چـــه می دانید؟
نمایشگاه یکی از دروازه های مهم ورود به اقتصـــاد است و کشورهای توسعه یافته به اهمیت آن پی برده اند به همین دلیل توسعه نمایشگاهی در این کشورها از سرعت بالایی برخوردار است. می توان گفت تولیدکنندگان نمایشگاه را سکوی پرتاب خود  برای ورود به بازار می‌دانند. اگر نمایشگاهی وجود نداشته باشد نه تولید ونه صادرات  معنایی ندارد و می توان گفت مجرای بزرگ صادرات در دنیا نمایشگاه ها هستند در سال 2016 ،1212  سایت  نمایشگاهی و 31 هزار رویداد نمایشگاهی در جهان وجود داشته، چهار میلیون و 400 هزار غرفه دار و  260میلیون نفر از نمایشگاه‌ها بازدید کرده اند که این آمار قابل توجهی است و  اهمیت نمایشگاه ها را می رساند بنابراین اگر تولیدکنندگان و کشورها بخواهند به بازار جهانی دست پیدا کنند باید بتوانند از ابزار نمایشکاه به عنوان یک اصل لازم استفاده کنند. لازم به ذکر است هزینه بازدیدکنندگان و غرفه داران در سال2016 ، 98 میلیارد دلار بوده و  680 هزار نفر در دنیا اشتغال به کار نمایشگاهی داشته اند همین مهم باعث شد تا نمایشگاه به عنوان یک صنعت در دنیا معروف شود.

 

 

شما برای پویا تر و توسعه صنعت نمایشگاهی بعد از حضورتان چه اقداماتی انجام دادید و چه برنامه‌هایی دارید؟
در ابتدا باید  فعالان اقتصادی به جایگاه و اهمیت نمایشگاه پی ببرند و ما در این دوره سعی می کنیم که این گفت و گو فهــــم را در جامعـــه اقتصـــادی از طریق شرکت نمایشگاه‌ها افزایش بدهیم. برای توسعه این صنعت هم شاخصه کمی  و هم کیفی وجود دارد بدین معنا که باید کمیت افزایش پیدا کند و هم کیفیـــت  که هر دو  نیز به طور تقریبی در یک راستا هستند و به هم بستگی دارند. در رابطه با کمیت می توان گفت که پــــروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان   در حاشیه شهر اصفهان ایجاد می شود و  تمام توان و تلاشمان را جهت بهره برداری این پروژه انجام می دهیم و امیدواریم در سال های آینده در صورتی که سهامداران تعهدات خودشان را محقق کنند نمایشگاه را افتتاح کنیم. در رابطه با کیفیت،  حضور تولیدکنندگان و برندهای معروف کشور در نمایشگاه بسیار مهم است ، ما نیز در بخش بازاریابی و اطلاع رسانی و تبلیغاتمان تلاش می کنیم که در نمایشگاه برند های طراز اول شرکت کنند تا هم کیفیت افزایش پیدا کند و هم رضایت بازدیدکنندگان جلب شود.اگر کیفیت و کمیت ها افزایش پیدا کند مسلما در اقتصاد و رونق اقتصاد کشور تاثیر به سزایی خواهد داشت.

 

 

در شرایط اقتصادی کنونی یکی از بیشترین خسارت ها به نمایشگاه وارد می شود. برنامه شما برای امروز نمایشگاه و اقتصاد نمایشگاهی چیست؟
هم اکنون تلاطم بازار و وضعیت نابسامان اقتصادی تاثیر مستقیمی بر روی نمایشگاه گذاشته است و با کمال تاسف این تاثیرات منفی را ما در نمایشگاه ها می بینیم و امیدواریم که شرایط بازار بهبود پیدا کند، مـــا در حال مدیریت  شرایط امروز هستیم و  معتقدیم هر تهدیدی یک فرصت است و ما هر تهدیدی را می توانیم به فرصت تبدیل کنیم که با برنامه ریزی همکارانم این اتفاق را در آینده خواهیم دید.

 

 

در شرایط کنونی ارز  توسعه صادرات می تواند برای کشور با حضور در  نمایشگاه های خارجی گره‌گشا باشد؟
تهدیدی که امروز باید به فرصت تبدیل شود این است که  تولیدکنندگان ما راه های نفوذ در بازار خارجی را بهتر ترسیم  و عملی کنند، اتفاقا این یکی از تهدیدهاست که می تواند به فرصت تبدیل شود. اگر صادرکننده ای هنرداشته باشد در نمایشگاه های خارجی حضور پیدا می کند و کالایش را در معرض دید مصرف کنندگان می‌گذارد تا بتواند قراردادهایی منعقد کند و کالاها و خدمات خودش را در خارج از کشور عرضه کند و سود سرشاری از نمایشگاه و از صادرات به دست بیاورد که ما امیدواریم صادرکنندگان از این موقعیت استفاده کنند و به صورت فعال تر در نمایشگاه های خارجی شرکت کنند. اگرچه که هزینه ها افزایش پیدا کرده و هزینه های نمایشگاهی نیز افزایش پیدا کرده است ولی از آن طرف اگر صادراتشان محقق شود و راه های صادرات را بتوانند پیدا کنند مسلما به نفع واحدهای تولیدی است.

 

 

 یک نمایشگاه خوب می تواند چه تاثیری بر روی اقتصاد یک شهر داشته باشد؟
رابطه نمایشگاه و اقتصاد شهری خیلی بسیار تنگاتنگ است. اولین تاثیرش آن است که اگر نمایشگاه به معنای واقعی بین المللی باشد اولین تاثیر را روی گردشگری شهر می گذارد و می توانیم در شهر در کنار گردشگران مختلف مذهبی، سلامت ،تفریحی و تاریخی که داریم گردشگر صنعتی یا نمایشگاهی را هم داشته باشیم.اگر نمایشگاهی در یک شهری رونق بگیرد تعداد توریست‌هایی که به شهر می آیند چه توریست های داخلی و چه توریست های خارجی افزایش پیدا می کند با این افزایش کلیه بخش های مختلف اقتصادی در آن شهر به تحرک می رسندو تحرک پیدا می کنند.در بسیاری از شهرهای دنیا می بینیم که تمام مبنای اقتصادی و اشتغالی شان براساس نمایشگاه شکل گرفته است. جدای از اینکه نمایشگاه می تواند به رونق اقتصادی شهر کمک کند، به پویایی شهر نیز می تواند کمک شایانی کند. نمایشگاه می تواند مرکز خلاقیت و ایده پردازی شهروندان باشد.

 

 

 

 

 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/79462

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی