ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

ویراژ بی‌قانون‌ها در شهر

تاریخ درج : یکشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۸
ازهر دو تصادف منجر به فوت، یک نفر موتورسوار است

با در هم پیچیدن خیابان‌ها و ایجاد گره‌های ترافیکی هر خانواده‌ای ترجیح می‌دهد در کنار اتومبیل شخصی یک موتورسیکلت نیز خریداری کند تا بتواند با دور زدن قانون و با خیال راحت از ثبت نشدن پلاک توسط دوربین‌های ثبت تخلف در خیابان‌ها و حتی کوچه‌ها و پارک‌های شهر بتازد و تحت هر شرایطی کارشان را زودتر به نتیجه برسانند. با وجود اینکه تحمل حضور موتور سواران در هر مکان و با هر قانون نا نوشته‌ای سخت شده، اما به نظر می‌رسد نه تنها امسال، بلکه هیچ زمانی قرار نیست برای ساماندهی آشفته بازاری که موتورسواران در شهر ایجاد کرده اند گام موثری برداشته شود. این آمار تاسف‌بار است که هر ساله در کشور به خاطر رعایت نکردن قانون بیش از پنج هزار موتور سوار کشته می‌شوند و فاجعه بار تر از آن، آمار تردد موتورسیکلت‌های بدون بیمه در  سطح شهرها، بزرگراه‌ها و آزادراه‌هاست که موجب می‌شود در صورت بروز هر حادثه‌ای هیچ حق بیمه‌ای به راکب تعلق نگیرد. یک  کارشناس ترافیک شهری در این خصوص در گفت‌وگو با اصفهان زیبا می‌گوید:«80 درصد تصادفاتی که رخ می‌دهد مربوط به موتورسیکلت سواران است که خود را ملزم به رعایت هیچ قانونی نمی‌دانند.» مسعود بنده خدا به این موضوع اشاره می‌کند که متاسفانه از سوی رانندگان، قوانین رعایت نمی‌شود؛ حرکات نمایشی،ویراژهای غیرعادی و سرعت بالا باعث شده تا هر روز حداقل چند موتور سوار نتوانند از معرکه جان سالم به در برند. او خاطر نشان می‌کند: همه این تلفات به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی است؛ چرا که علت بیشتر تصادف‌های منجر به فوت در قشر موتور‌سوار، ضربه به سر گزارش شده است. بنده خدا رفع این مشکل را فرهنگ‌سازی عنوان و خاطر نشان می‌کند: «در صورتی که مردم خودشان پی به ضرورت رعایت قوانین نبرند با هیچ وسیله‌ای نمی‌توان جلوی این تلفات ایستاد.»مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان نیز در این رابطه به اصفهان‌زیبا می‌گوید: هر زمانی که طرح تشدید برخورد با موتورسواران متخلف در شهر اجرا شود، آمار تصادف هم کاهش پیدا می‌کند. غفور راستین ضمن گلایه از اینکه موتورسواران کمترین قوانین را هم رعایت نمی‌کنند، یادآور می‌شود: برای جلوگیری از تصادف، هر قانونی که برای خودروسواران در نظر گرفته شده برای موتورسواران هم باید لازم الاجرا باشد؛ اما متاسفانه پیش پا افتاده‌ترین قوانین هم از سوی آنها رعایت نمی‌شود. او در ادامه از خلاف‌های ریز تا درشت راکبان موتورسیکلت‌های دودزا در اصفهان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «حرکت‌های خلاف جهت، ورود به آزادراه‌ها با وجود ممنوعیت تردد موتورسیکلت در این بخش، حرکت با  سرعت زیاد که کنترل این وسیله نقلیه سبک را سخت و شدت برخورد با اجسام را چند برابر می‌کند، اشتباه گرفتن خیابان‌ها با پیست‌های موتورسواری و انجام تک چرخ و حرکات نمایشی از دیگر خلاف‌هایی است که تعدادشان هم کم نیست.» او با بیان‌‌ اینکه این افراد که معمولا جوانان هستند حداقل جانشان را کف دست نگذارند و برایش اهمیت قائل شوند، می‌گوید:‌ «راکبان موتورسیکلت در صورت تصادف بر اثر رعایت نکردن قوانین حتی اگر جان سالم هم به در ببرند، تبدیل به یک فرد معلول می‌شوند که تا آخر عمر هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند و علاوه بر هزینه‌های درمان، هزینه‌های جانبی زیادی به آنها تحمیل می‌شود.»معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان که موتور سیکلت را وسیله حمل و نقل مناسبی برای تردد نمی‌داند نیز عنوان می‌کند: «مشکلات و تبعاتی که این وسیله نقلیه به شهر تحمیل می‌کند بسیار بیشتر از فواید آن است؛ مانند زود رسیدن به مقصد که آن‌هم به واسطه رعایت نکردن قوانین به دست می‌آید.» علیرضا صلواتی یادآور می‌شود: «از هر دو تصادف منجر به فوت، یک تصادف متعلق به موتور سیکلت‌ها است که خود نشان دهنده نا ایمن بودن این وسیله حتی برای انجام کارهای کوچک روزمره است.» او خاطرنشان می‌کند: «علاوه بر آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، مشکلات و ناهنجاری‌هایی مثل سرقت و بخش عظیمی‌از ناامنی‌ها، ناشی از یک وسیله به نام موتور سیکلت است که حتی الگوی درست استفاده کردن از آن در جامعه وجود ندارد.»صلواتی عبور از چراغ قرمزها، عبوراز یک‌طرفه‌ها و ترددهای خلاف قانون را جزو مواردی عنوان می‌کند که  منجر به خسارت‌های جبران‌ناپذیر می‌شود. او راه‌حل برون‌رفت از این مشکل را حذف سیکلت‌های بنزینی و استفاده از موتورهای برقی با شتاب کمتر دانست.‌

url : http://www.isfahanziba.ir/node/99537

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی