ویزیت مجازی پزشکان اصفهانی

شیوع کرونا بسیاری از عادت‌های مردم را تغییر داد. یکی از این تغییرات، استفاده از خدمات غیرحضوری مشاوران و پزشکان است. تا قبل از کرونا نیز این خدمات به‌صورت آنلاین ارائه می‌شد؛ ولی مردم شیوه حضوری را ترجیح می‌دادند؛ اما اکنون مردم اصفهان برای حضور کمتر در مطب دکتر و مشاور به گفت‌وگو با تلفن یا آنلاین و به‌صورت چت و ویدئویی در شبکه‌های مجازی روی آورده‌اند. 

تاریخ انتشار: 16:27 - چهارشنبه 1399/04/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

شیوع کرونا بسیاری از عادت‌های مردم را تغییر داد. یکی از این تغییرات، استفاده از خدمات غیرحضوری مشاوران و پزشکان است. تا قبل از کرونا نیز این خدمات به‌صورت آنلاین ارائه می‌شد؛ ولی مردم شیوه حضوری را ترجیح می‌دادند؛ اما اکنون مردم اصفهان برای حضور کمتر در مطب دکتر و مشاور به گفت‌وگو با تلفن یا آنلاین و به‌صورت چت و ویدئویی در شبکه‌های مجازی روی آورده‌اند. این خدمات آنلاین نه‌تنها موجب رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی شده، بلکه باعث کاهش هزینه‌های جانبی و ویزیت می‌شود؛ علاوه بر این، امکان ارتباط با تمامی دکتران در سراسر کشور وجود دارد. مشاوران و پزشکان آنلاین با استفاده از تلفن و شبکه‌های مجازی، بازار داغی به هم زده‌اند؛ زیرا مراجعه‌کنندگان برای صرف هزینه کمتر، خلاص شدن از ترافیک و کرونا و هزینه رفت‌وآمد از خدمات پزشکی آنلاین بیشتر از حضوری استقبال می‌کنند.

رواج خدمات پزشکی و مشاوره غیرحضوری

مشاوره‌های آنلاین از دو سه سال گذشته در اصفهان شروع به کار کردند؛ ولی در ابتدا از آن‌ها استقبال چندانی نشد و مردم مشاورهای حضوری را ترجیح می‌دادند. در مقابل شیوع کرونا باعث شد تقاضا برای مشاوره غیرحضوری و آنلاین در اصفهان افزایش یابد. در حال حاضر مراجعه‌کنندگان می‌توانند با یک تماس تلفنی یا از طریق فضای مجازی، مشکل خود را با یک متخصص مطرح کرده و از او مشاوره بگیرند. محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، در اردیبهشت سال جاری اعلام کرد: «ازنظر ستاد ملی مبارزه با کرونا، کلینیک‌های روان‌شناسی و مراکز مشاوره جزو مشاغل کم‌خطر به‌حساب می‌آیند و مردم می‌توانند به‌صورت حضوری به این مراکز مراجعه کنند. علاوه بر آن، تعداد زیادی مشاوره‌های آنلاین در سراسر کشور آماده پاسخ‌گویی هستند.» بااین‌حال بیشتر مراجعه‌کنندگان، باوجود کرونا مشاوره غیرحضوری را به حضوری ترجیح می‌دهند. استقبال از مشاوره‌های آنلاین موجب شده برنامه‌های موبایل متنوعی در این خصوص ایجاد شود و حتی در بعضی از برنامه‌های دیگر مانند اسنپ نه‌تنها امکان ارتباط با مشاوره، بلکه پزشکان متخصص مختلف نیز فراهم‌شده است. از طرفی نرخ مشاوره و ویزیت دکتر غیرحضوری در مقایسه با حضوری کاهش چشمگیری می‌یابد و اقشار مختلف می‌توانند به‌راحتی از این خدمات استفاده کنند. همچنین پزشکان به‌ویژه روان‌شناسان، یک یا دو جلسه رایگان پس از ارائه خدمات در چند جلسه آنلاین برای مراجعان خود درنظر می‌گیرند. از دیگر مزیت‌های خدمات پزشکی و روان‌شناسی رایگان، کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد است.

مشاوره به طریق مختلف

رایج‌ترین نوع مشاوره غیرحضوری، مشاوره تلفنی است. مشاوره تلفنی به هر نوع مشاوره‌ای مانند تحصیلی، خانواده، ازدواج و… اختصاص دارد. دلیل عمده بالابودن تقاضا برای مشاوره غیرحضوری تلفنی، قیمت مناسب آن است؛ زیرا یک جلسه مشاوره حضوری دست‌کم 45 هزار تومان قیمت دارد؛ ولی این هزینه برای مشاوره‌های تلفنی به 20 تا 30 هزار تومان کاهش می‌یابد. گاهی مشاورهای غیرحضوری تلفنی، به‌صورت مستقیم هزینه‌ای از فرد دریافت نمی‌کنند و هزینه در قبض تلفن محاسبه می‌شود. یکی دیگر از انواع مشاوره غیرحضوری، مشاوره آنلاین از طریق اپلیکیشن‌های موبایل مثل واتس‌اپ و تلگرام است. در این دسته از مشاوره‌ها اگر ارتباط مراجعه‌کننده و متخصص فقط از راه چت باشد، هزینه یک جلسه 45 دقیقه‌ای آن به حدود 50 هزار تومان می‌رسد و اگر ارسال صدا نیز به مشاوره اضافه شود، نرخ آن به 65 هزار تومان افزایش می‌یابد. گران‌ترین نوع مشاوره غیرحضوری نیز، مشاوره ویدئویی محسوب می‌شود. این روش مشاوره برای آن دسته از مراجعانی که نیاز به دیدن چهره مشاور دارند، روش مناسبی است. ازآنجا ‌که برای استفاده از این روش، باید اینترنت پرسرعت در اختیار داشت، هزینه اینترنت افزایش می‌یابد. برای یک جلسه 45 دقیقه‌ای مشاوره ویدئویی، باید حدود 95 هزار تومان پرداخت.

ویزیت غیرحضوری پزشکی

مشاوره غیرحضوری و آنلاین فقط به روان‌شناسان مربوط نمی‌شود و به‌تازگی در اصفهان پزشکان نیز به‌صورت آنلاین بیماران خود را ویزیت می‌کنند. سرویس پزشک آنلاین این امکان را برای متقاضیان فراهم می‌کند که نه‌تنها با پزشکان اصفهان، بلکه با تمامی پزشکان سراسر کشور ارتباط برقرار کنند. پزشکان مانند مشاوران، به‌صورت تلفنی یا ویدئویی، بیماران خود را ویزیت می‌کنند. هزینه ویزیت آنلاین دکتر مانند مشاوران از نوع غیرحضوری کمتر است؛ برای مثال اگر ویزیت یک متخصص پوست نزدیک به 50 هزار تومان باشد، نرخ ویزیت آنلاین آن به 20 تا نهایت 30 هزار تومان کاهش می‌یابد، یا برای ویزیت یک دکتر عمومی باید حدود 15 هزار تومان پرداخت. مقرون‌به‌صرفه بودن ویزیت‌های آنلاین و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شده بیشتر مردم اصفهان به خدمات پزشکی غیرحضوری روی بیاورند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر