ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

چهره + خوان

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

صداوسیما هنوز در عصر ماقبل اینترنت است
مــهــدی رحــمــانــیـــان، مـــدیــرمسئول روزنــامــه «شرق» : صداوسیما به بازنگری جدی در بخش‌های خبری خود نیاز دارد و باید انقلابی ایجاد کند تا از عصر ماقبل اینترنت گذر کرده و به عصری که همه مردم در آن حضور دارند، وارد شود.سازمان صداوسیما هنوز در عصر قبل از ظهور اینترنت باقی مانده و از آن دوره خارج نشده است، بنابراین فکر می‌کند مردم هم هنوز در آن عصر زندگی می‌کنند و هر چه به مردم بگوید، آنها نیز قبول می‌کنند، چون هیچ بسته خبری دیگری در دسترس مردم نیست. غافل از اینکه اکنون منابع بی‌شمار خبری وجود دارد و مردم معطل اخبار صداوسیما نمی‌مانند. مدیران در راستای انتشار اخبار بی‌تاثیر نیستند. با تعدادی از آنها که صحبت کردم، مدعی بودند از بیرون برخی مسائل به آنها تحمیل می‌شود و ناچار هستند به سفارش‌ها عمل کنند و این سفارش‌ها باعث می‌شود بین صداوسیما و مخاطب فاصله‌ای ایجاد شود. این حرف آنها تا حدی درست است،‌ اما به نظرم صداوسیما هم باید در حوزه عملکردش بازنگری داشته و مسائل خود و جامعه را ارزیابی کند تا بتواند از این مرحله گذر کند.

 

 

کیفیت نامناسب آثار بازنویسی‌شده برای بچه‌ها
حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده ادبیات نوجوان:  تعریف ما از بازنویسی برای کودکان و نوجوانان نادرست است و کیفیت بخش زیادی از آثار بازنویسی‌شده را نامناسب می‌دانم.بازنویسی زمانی برای بچه‌ها موفق است که ابتدا نیازها و علایق کودکان و نوجوانان را درک کنیم و سپس بر مبنای همه اینها متونی را انتخاب و بازنویسی کنیم. تصویر و تعریفی که ما از بازنویسی برای کودکان و نوجوانان داریم، تصویر و تعریفی نادرست است و این تعریف نادرست به قسمت‌‌های زیادی دامن زده و به همین علت هم باعث کیفیت نامناسب بخش زیادی از آثار بازنویسی‌شده است، در نتیجه این آثار نمی‌توانند الگوی خوب کتاب کودک و نوجوان باشند.نظریه‌ای که در پشت اغلب این بازنویسی‌ها وجود دارد نظریه‌ای است که اغلب بر مبنای تفاوت کمی کودک و نوجوان با بزرگسال است. بر اساس این نظریه، تفاوت کودک و بزرگسال تفاوت کمی و صرفا تفاوت در قد، سن، سایز و درک و تجربه است و سبب می‌شود بازنویسان احساس کنند هر متنی برای بزرگسالان منتشر شده اگر خلاصه و کوتاه و کلمات سخت آن ساده شود برای کودک و نوجوان مناسب است، در حالی که این‌طور نیست و تفاوت کیفی است.

 

 

برخورد جدی با سوءاستفاده کنندگان از کتب درسی
حیدر تــورانــی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی : هر ساله طرح سامان‌بخشی را اجرا می‌کنیم و به کتب آموزشی که استانداردهای لازم را دارند،  مجوز می‌دهیم.امسال وزیر آموزش و پرورش بخشنامه‌ای صادر و به مدارس ارسال کرد که طی آن برگزاری هرگونـــه آزمــــون و ورود کتب کمــــک درسی و کمک آموزشی به مــــدارس دوره ابتدایی ممنوع شد، البته بحث کتــــب آموزشــــی با کتب کمــــک درسی متفاوت است. کتــــاب‌های آموزشی دانسته‌های دانش‌آموزان را تقویت می‌کنند، برای مثال حاوی مطالب علمی درباره کهکشان‌ها یا نحوه داستان‌نویسی و بسیاری موضوعات دیگر هستند؛ انتشارات خوبی وجود دارند که کتب مناسبی منتشر می‌کنند و ما آنها را معرفی می‌کنیم تا مدارس و دانش آموزان بتوانند از آنها استفاده کنند.اینکه در واقع مصوبه‌ای با نام« ۸۲۸ » داریم که اختیاراتی برای معرفی کتب همسو به ما می‌دهد. ۱۰۰۰ ناشر غیردولتی با ما در تعامل هستند و اینگونه نیست که تنها کتب انتشارات معروف را معرفی کنیم .برنامه ریزی و چشم انداز انطباق محتوا با سند تحول انجام شده و در حال حرکت به سمت آن هستیم.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/83537

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی