ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

چهره + خوان

تاریخ درج : سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

ویراستاران می‌توانند حامی همه باشند
مهدی صالحی دره‌بیدی، دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی: ویراستاران می‌توانند حامی فعالان اقتصادی جدید باشند، حامی همه فعالیت‌هایی باشند که از زبان استفاده می‌کنند؛ از تابلوی سردر یک مغازه گرفته تا کلمات یک کتاب و ... . ویراستاران کشور ما خودشان نمی‌دانند چه توانمندی‌هایی دارند؛ آنها می‌توانند اولین منتقد و معرفی‌کننده یک کتاب، ترویج‌کننده آن و برگزارکننده حلقه‌های کتاب‌خوانی باشند و علاوه بر این جلوی آمدن جنس نامرغوب به عرصه فرهنگ را بگیرند.در عرصه‌های جدید، تولید محتوا نقش مهمی دارد، اما ویراستاران در آن هیچ جایگاهی ندارند و کسانی که در حوزه‌های کسب و کار فعالیت می‌کنند اغلب کلیشه‌وار کار می‌کنند؛ مثلا در اغلب سایت‌های فروش نوشته شده «سبد خرید»، در حالی که اولا دیگر کسی سبد به دست نمی‌گیرد، بعد هم در فضای مجازی چنین چیزی وجود ندارد و همین کلیشه‌ها زبان را از حرکت بازمی دارد.این انجمن یک ان جی او فرااستانی است که با مجوز وزارت کشور در عرصه زبان فارسی فعالیت می‌کند و اهداف مختلفی دارد؛ مهم‌ترین راهبردی که در نظر دارد شناسایی و پیگیری حوزه‌هایی از زبان فارسی است که به آنها بی‌اعتنایی شده است.

 

 

گرفتار سینمای مبتذل‌ هستیم تا کمدی!
سیروس الوند، فیلم‌ساز: سال آینده می‌تواند سال درام اجتماعی در سینمای ایران و پایانی بر کمدی مبتذل باشد.ما در سینمای ایران گرفتار فیلم‌های کمدی نیستیم بلکه گرفتار سینمای مبتذل هستیم و گرنه کمدی های خیلی خوبی مثل «اجاره‌نشین‌ها»، «لیلی با من است»، «مارمولک» و «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰» را قبلا هم داشته‌ایم که با استقبال خوبی روبه رو شدند.اگر فیلم در این‌گونه سبک کمدی ساخته شود اشکالی ندارد، اما آنچه من امسال در بین فیلم‌ها می‌بینم، یکی از یکی مبتذل‌تر است.تنها راه نجات سینمای ما این است که درام اجتماعی، خود را به مردم نشان دهد در غیر این صورت سینما از زندگی مردم و جامعه روز به روز بیشتر فاصله می‌گیرد و   به افیونی تبدیل می‌شود که مردم فقط با تماشای آن بخندند. یک فیلم خوب اجتماعی و خانوادگی می‌تواند همیشه و در هر شرایطی خود را نجات دهد و الان خوشحالم که دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «مغزهای کوچک زنگ زده» خود را به خوبی نشان دادند و تماشاچی به تماشای آنها رغبت دارد؛ همین خود یک روزنه امید است و تصور می‌کنم امسال آخرین سال کمدی مبتذل است و سال ۹۸، سال درام اجتماعی باشد.

 

 

آهنگساز فیلم تابع بی چون و چرای کارگردان است
 احسان غلامی بیرقدار،عضو گروه موسیقی ساکن روان : آهنگساز فیلم نباید خودسرانه در ساخت موسیقی فیلم اقدامی بکند و او مثل یک سرباز تابع بی چون و چرای نظرات کارگردان فیلم است. چون کارگردانان امروز سینما برخلاف کارگردان‌های نسل گذشته بیشتر مایلند موسیقی فیلم در عین جاری و ساری بودن در طول فیلم به صورت مجزا درک نشود و کاملا در اختیار پیام مستتر در فیلم باشد. نمونه بارز این نوع نگاه را می‎توان در موسیقی فیلم «بابل» ساخته گوستاوو سانتائولایا به کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو مشاهده کرد و شنید. در ایران هیچ نظارتی در حوزه‌های هنری وجود ندارد و عملا هر کسی هر کاری که دوست دارد انجام می‌دهد و تهیه‌کنندگان سینما هم حاضر نیستند برای ساخت موسیقی فیلم هزینه‌ ای متحمل شوند چون با پیشرفت تکنولوژی نرم‌افزارهایی تولید شده است که به خودی خود قادر به ساخت موسیقی برای فیلم  هستند و  از آنجا که نظارتی در این زمینه وجود ندارد بسیاری از افراد که بنیه علمی و هنری کافی برای ساخت موسیقی فیلم ندارند به واسطه ارتباطات یا دستمزدهای بسیار پایین به راحتی موفق می‌شوند در یک پروژه سینمایی در نقش آهنگساز  ظاهر شوند.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/83840

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی