ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

کارآفرینی شهری عامل توسعه اقتصادی

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸
پیشنهادهایی برای توسعه کارآفرینی شهری

 افشین ماهوشی / عضو کمیته اکوسیستم کارآفرینی اتاق بازرگانی

با مشاهده آمار و اطلاعات اقتصادی درباره استان اصفهان، برخورداری آن را  از سرمایه‌های  عظیم ملی می‌توان دید؛ درحالی‌که بیشتر جوانانش از مواهب آن بی‌بهره‌اند؛ استانی که رتبه دوم کشوری را در میزان سپرده‌گذاری بانکی دارد و پس از تهران، با ۳۴ غول اقتصادی در رتبه دوم قرار دارد. از طرفی بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در پنج استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و فارس متمرکز شده است. نرخ بیکاری در این استان در سال ۹۷ حدود ۱۳,۷ درصد بود که نسبت به سال ۹۶ فقط ۰,۴ درصد کاهش‌یافت و این در شرایطی است که نرخ بیکاری در کشور سال گذشته ۱۲ درصد بود؛ درضمن درصد نرخ بیکاری اصفهان در مقایسه با متوسط کشوری بالاتر است. اطلاعات اقتصادی مرکز آمار ایران گویای این واقعیت است که اصفهان پتانسیل لازم اقتصادی را به جهت منابع مالی، سرمایه‌ای و انسانی دارد؛ اما همچنان درصد بالایی از جوانانش فاقد شغل مناسب و متناسب هستند. امروزه کارآفرینی شهری، ازجمله راهکارهایی است که نویدبخش کاهش نرخ بیکاری و معضلات ناشی از آن، ایجاد درآمد پایدار و فراهم‌کننده استقلال شهروندان اصفهانی است. درحال‌حاضراین مهم احساس می‌شود که شهرها بایستی به سمت خودکنترلی اقتصادی حرکت کنند.با افزایش جمعیت کلان‌شهرهای ایران، اقتصاد ملی به فعالیت اقتصادی آنها وابسته شده است و این شهرها به‌تدریج به سمت اقتصاد خلاق حرکت می‌کنند؛ لذا با توجه به کاهش سهم دولت در اشتغال‌زایی، فراهم آوردن تمهیدات رشد و توسعه استارتاپ‌ها و به‌موازات آن تقویت شتاب‌دهنده‌ها امری ضروری است. در شهرهای کارآفرین کشورهای پیشرفته، اقدامات ترغیبی و تشویقی برای کارآفرینان امری راهبردی و متداول است و مسلما در کشوری مانند ایران با سرمایه انسانی خلاق و منابع عظیم طبیعی انتظار بیشتری برای تشویق سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از سوی مسئولان وجود دارد.در همین راستا سال گذشته توافق‌نامه «همکاری شهرداری اصفهان و شهرک علمی‌‌و تحقیقاتی اصفهان جهت توسعه و ارتقای اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی شهر اصفهان»منعقد شد و رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای اسلامی‌‌شهر اصفهان، اظهار امیدواری کرد تا اواخر سال 1397 فضای کار اشتراکی در مرکز شهر اصفهان افتتاح شود. این مهم در نقشه کارآفرینی اصفهان توسط ستاد توسعه کارآفرینی شهری در شهرداری اصفهان دیده شد. در این نقشه، شناسایی  اجزای اکوسیستم کارآفرینی، بسیار موردتوجه قرار گرفت؛ به همین دلیل بهتر است با الزامات ایجاد کارآفرینی شهری آشنا شوید:تامین کنندگان: شامل بهره‌مندی از منابع چهارگانه اصلی است؛ یعنی منابع انسانی شامل کارآفرینان، مربیان، مروجان و تسهیلگران مالی و مالیاتی؛ منابع اطلاعاتی شامل دانشگاه‌های فعال در زمینه کارآفرینی، موسسات فعالآزاد، موسسات فعال دولتی مانند فنی‌حرفه‌ای، موسسه کار و تامین اجتماعی و  شهرک علمی‌تحقیقاتی؛ مــنـابــع مـالــی شــامــل شــرکـت‌های سرمایه‌گذار، صندوق‌های خطرپذیر vc‌ها، قرض‌الحسنه‌ها و بانک‌های فــعــال؛ مــنــابــع ســرمــایه‌ای شــامل تامین‌کنندگان تجهیزات و فناوری و زیــرســاخــت‌هــای شــبــکه‌ای مــانــنــد شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های پیشران و maker spaces‌، fab labs‌ و... ساختار سازان: شامل ساختار سازان مردمی‌و قانونی می‌شوند: بخش اول، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های اشتغال، برگزارکنندگان رویدادها و انجمن‌های دانشجویی و بخش فعال مردمی‌حامی‌کارآفرینان هستند. پشتیبان این مورد نیز متولیان فضاهای اشتراکی مردمی‌مانند کافه‌تریا و مراکز ایده‌یابی اجتماعی حساب می‌شوند. بخش دوم، نهادهای قانون‌گذاری هستند که البته طی سال‌های متمادی ضعیف عمل کردند و با توجه به راهبرد اقتصاد مقاومتی در دو سه سال گذشته زمینه‌هایی را برای پشتیبانی و حمایت از  کارآفرینان  فراهم  آوردند.معماران زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات: یکی از بسترهای بااهمیت در تقویت و توسعه استارتاپ‌ها و گسترش تجارت الکترونیک است. بهره‌مندی از بازاریابی شبکه‌ای و منابع باز در اطلاع‌رسانی، شهر و شهروند الکترونیک و روابط عمومی‌هوشمند و ... همه به زیرساخت‌های مطمئن فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد.طراحان توسعه هسته‌های نوآوری و آزمایشگاه‌ها جهت استفاده شهروندان صاحب ایده خلاق. وجود حامیان واقعی مدیریت شهری از کارآفرینان اجتماعی و شهروندان مبتکر: در نظر داشته باشیم وظیفه مدیریت شهری کمک به القای روحیه کارآفرینی در بین جوانان و کسانی است که از فضای کارآفرینی دور بوده‌اند؛ ازاین‌رو است که زیربنای فرهنگی و فیزیکی شهر توامان باید در خدمت کارآفرینی و کارآفرینان باشد. در اکوسیستم کارآفرینی، محیط اجتماعی مهم‌ترین منبع فرصت‌های کارآفرینی است؛ به این معنی که فرصت‌های کارآفرینی از محیط پیرامونی سرچشمه می‌گیرند. اتمسفر محیط اجتماعی اگر غرق در کار و تلاش و نوآوری و نشاط باشد، منبع تولید و نوآفرینی خواهد شد. هنوز هم عده‌ای بر این باورند که دولت می‌تواند نقش امنی در راستای پایداری یک آینده برایشان فراهم کند؛ به همین دلیل به دنبال میزهایی می‌گردند که صاحبانشان کسان دیگری هستند و آنها باید برای حفظ آن میزها نقش‌های مختلفی را ایفا کنند! اصلا بر همین اساس است که تفکر و سبک زندگی یک شهروند باید به سمت کارآفرینی برود. امروزه هیچ اشکالی ندارد که از الگوی شهرهای موفق در زمینه کارآفرینی از تورنتو در غرب گرفته تا کوالالامپور و توکیو در شرق بهره‌برداری کرده و از مولفه‌های فرهنگی ارزشمند «دره سیلیکون » استفاده کنیم؛ جایی‌که امروزه «کریدور علم و فناوری» دنیا لقب گرفته است. فرهنگ دره سیلیكون به‌گونه‌ای است كه شکل‌گیری شرکت‌های جدید و نوآورانه را تشویق می‌کند. مولفه‌های فرهنگ «سیلیکون ولی» عبارت‌اند از: آزادی تجربه برای مدیران و کارکنان جوان، پذیرش تغییرات سریع، خروج كارآفرینان، جبران  خدمت گسترده، سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در شرکت‌های جوان، خــدمــات مــشــاوره‌ای، حــمــایــت‌های اطلاعاتی  و  ظرفیت‌سازی علمی، آموزشی و پیوندهای درونبخشی.در خصوص دو مورد آخر برای ترویج کارآفرینی صرفا از طریق گام آموزش، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید؛ کافی است به تلاش‌ها، سرمایه‌ها و بودجه‌های گذشته نگاه کنید! ثابت می‌کند که تنها آموزش نمی‌تواند در ترویج، کاری را انجام دهد. زمانی می‌توان اکوسیستم کارآفرینی را در توسعه و ترویج کارآفرینی شهری ایجاد کرد که پیوندهای درون‌بخشی و اتصال بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاغل خانگی و صنایع کوچک و بزرگ شکل بگیرد.

 

 

پیشنهاد‌هایی برای توسعه کارآفرینی شهری

ایجاد فرهنگ کارآفرینی در اندیشه مسئولان: اگر سطوح بالای مدیریتی نگران کارآفرینی شهری و اقدامات عملی برای تحقق آن نباشند، گفتارها و رفتارها با هم در تعارض خواهند بود و نقش تــسهیلــگری را بــرای اســتارتــاپ‌ها و کارآفرینان شهر  ایفا نخواهند کرد. رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات کاربردی شورای شهر اصفهان (ارائه دهنده طرح اکوسیستم کارآفرینی اصفهان) نیک می‌داند که در کارآفرینی سازمانی تا مدیر ارشد نگرشی مبنایی به کارآفرینی نداشته باشد، بدنه‌سازمانی بعد از مدتی مقابل فعالیت‌های کارآفرینانه و نوآورانه می‌ایستد  و  ساختار باوجود همه شعارها،ایستا و منفعل باقی خواهد ماند! بنابراین دغدغه ایجاد اکوسیستم کارآفرینی بیش از آنکه ملکه ذهن کوروش خسروی و شورای شهر باشد، بایستی دغدغه اصلی استانداری  و  شهرداری باشد.ایـــجــاد انــگــیزه و مــشـــوق برای شهروندان خلاق: جشنواره‌های فصلی ایده تا تجارت ازجمله اقدامات شایسته برای شهروندان فعال کارآفرین است. زنان و جوانان بخش اعظم کارآفرینانی هستند که به‌خوبی نقش مروجان کارآفرینی را ایفا می‌کنند.تشکیل هسته‌های کارآفرینی در محلات: مسابقه محله باید به ایده خلاق نوجوانان و جوانان بپردازد. مسلما پوشش رسانه ملی نقش اساسی در زمینه فرهنگ‌سازی شهری دارد. معرفی و تشویق کارآفرین هر محل با حضور خانواده‌اش امری بس خطیر و شایسته است.حذف قوانین دست‌وپا گیر اداری: تسهیل روند اخذ مجوز برای ایده‌های خلاق و نوین و حذف قوانین دست‌وپاگیر  اداری برای کارآفرینان است.قــانــونــمـندکردن مــالــکیت فکری شهروندان و رعایت حق ثبت ایده در شهر: این مورد نیز باهمت شورای شهر و تعامل سازنده با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌قابل تحقق است.تمهیدهای قانونی و حقوقی برای شتاب‌دهنده‌های شهری: یکی از معضلات  کارهای نوپا و استارتاپ‌ها وجود مشکلاتی است که سرعت و سهولت فعالیت‌های جوانان خلاق را در این عرصه‌ها می‌گیرد و کندی کار راه‌اندازی و تثبیت کسب‌وکار ،ضرر هنگفتی را به آنها وارد می‌کند؛ لذا شتاب‌دهنده‌ها در این زمینه می‌توانند کمک مؤثری به پیشبرد اهداف کارآفرینان بکنند.

 

 

مساعدت سازمان‌های پشتیبان

مانند فنی‌حرفه‌ای، معاونت علمی ‌‌ریاست‌جمهوری، اداره کار و... به شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها و کارآفرینان اجتماعی در بدو کار در ترغیب جوانان علاقه‌مند به تولید و اشتغال بسیارمؤثر است. پایداری و استمرار عملی به تصمیم‌گیری در حمایتگری از کارآفرینی شهری باید وجود داشته باشد. تــوســعــه کــارآفــرینی در شــهــروندان تعارف‌بردار نیست، گام‌های عملی دیوار بی‌اعتمادی را فرومی‌ریزد و سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد. آن زمان شورونشاط فزاینده‌ای برای کارآفرینی و نوآوری در اصفهان خواهیم داشت.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/101093

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی