ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

گزارش + روز

تاریخ درج : شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸
پایان همشهری نزدیک است؟

 

روزنامه همشهری بعد از گذشت سه دهه از عمر خود با تصمیم‌های مدیریتی اخیرش با از دست دادن طیف وسیعی از مخاطبانش، روزنامه‌نگاران خود را هم به عنوان سرمایه‌های انسانی‌اش از دست می‌دهد.به گزارش مهر، این روزنامه که عمری نزدیک به سه دهه دارد، از بدو حیات خود به واسطه ابتکارهای خلاقانه اش نقش مؤثری در جذب مخاطب داشته است و توانسته بخش زیادی از نیاز مردم به یک رسانه نوشتاری را پاسخ دهد. این روزنامه علاوه بر تأمین نیاز خبری مخاطبانش، با گسترش سازمان آگهی در قالب عرضه نیازمندهای همشهری، سال‌ها در داد و ستد کالاها، خدمات و تأمین نیاز نیروی کار بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی نیز نقش مؤثری داشته است.این روزنامه ، مهر  سال ۷۱ با ایده‌ای از سوی غلامحسین کرباسچی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، مجوز فعالیت گرفت و در روز ۲۴ آذر  همان سال منتشر شد. از اولین شماره همشهری که ۵ تومان قیمت داشت و در ۱۶ صفحه با تیراژ ۱۰ هزار نسخه منتشر می‌شد، تنها ۵ ماه زمان برد تا این روزنامه تیراژ ۱۰۰ هزار نسخه‌ای را تجربه کند. در همین مدت کوتاه این روزنامه به خوبی خود را معرفی کرده بود و لوگوی آن برای مردم، به تصویری آشنا تبدیل شده بود.به تدریج تیراژ روزنامه  افزایش پیدا می‌کند و حتی به رقم افسانه‌ای بالای نیم میلیون نسخه نیز می‌رسد. از طرف دیگر بخش انتشارات کتاب همشهری نیز راه افتاد و همشهری علاوه بر نگاه به توسعه زیرساخت‌های فنی همچون راه اندازی شبکه اینترنت سراسری همشهری و مراکز استانی، تلاش کرد  ضمیمه‌های تخصصی با مخاطب خاص را هم برای خود دست و پا کند. انتشار ضمیمه دوچرخه، همشهری ماه، همشهری دیپلماتیک (به مدت سه ماه) و هفته نامه همشهری جوان از جمله برنامه‌هایی است که مؤسسه همشهری در این مقطع دنبال کرد.بعد از یک دهه، روزنامه همشهری تبدیل به مؤسسه‌ای بزرگ شده بود، از شهریور ۸۱ محدودیتی قانونی برای گستره توزیع این روزنامه در نظر گرفته شد. از نگاه موافقان این محدودیت، روزنامه همشهری به عنوان وابسته به شهرداری تهران باید در گستره پایتخت توزیع می‌شد و مسائل مربوط به امور شهر تهران را در سرلوحه کار خود قرار دهد و دلیلی ندارد توزیع ملی گسترده داشته باشد.در ادامه مسیر روند توسعه، مؤسسه همشهری دست به انتشار ضمیمه خردنامه، انتشار مجدد همشهری دیپلماتیک و مجله همشهری جوان (با شکل و شمایلی که در طول سال‌های بعد حفظ شد) و همشهری محله ما زد. از اوایل سال ۸۷ گروه مجلات همشهری به وجود آمد و مؤسسه همشهری به عنوان بزرگ‌ترین کارتل مطبوعاتی ایران شهرتی بی‌سابقه یافت. در همین مقطع، مؤسسه همشهری از چاپخانه دوم و سوم خود  بهره برداری کرد. اما حالا مهم‌ترین عامل کاهش فعالیت بخش‌های مختلف این مؤسسه طی یک سال و نیم اخیر به موضوع مشکلات اقتصادی چاپ و نشر بر می‌گردد. با این حال برخی اعضای کنونی و سابق تحریریه آن که تعلق خاطری به این مجموعه دارند، معتقدند شیوه مدیریت این مؤسسه  مشکل دارد و اگر به ایده‌های خلاقانه بپردازند، باز هم می‌توانند همشهری را به یک روزنامه پیش رو تبدیل کنند.طرح گلایه‌های خبرنگاران همشهری راکه اغلب در فضای مجازی منتشر می‌شود،  می‌توان یکی دیگر از حواشی پیش آمده برای این مؤسسه در چند ماه اخیر عنوان کرد. به عنوان مثال محمد طلوعی از اعضای سابق تحریریه همشهری در نامه‌ای به ریاضی، از طراحی اپلیکیشنی که قادر است نوشته‌های روزنامه نگاران سابق این مؤسسه را به فروش برساند، شکایت کرده  و آن را نشانه‌ای از تضییع حقوق قانونی خود و همکارانش دانسته است. همچنین در اولین روز کاری روزنامه‌ها در سال جدید (۱۶ فروردین) خبری از  این مؤسسه منتشر شد مبنی بر اینکه دستگاه ساعت زنی این روزنامه ۱۰۵ روزنامه نگار را شناسایی نکرده است و آنها توسط پیام این دستگاه متوجه شدند که همکاری شان با این مؤسسه به صورت یک طرفه و آن هم به شکلی غیر حرفه‌ای به پایان رسیده است. موضوعی که صدای خیلی‌ها از جمله حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران را هم درآورد. روزنامه همشهری  حالا در وضعیتی نامتعادل قرار گرفت. این گزاره‌ای است که اتفاقات این چند ماه این مؤسسه به راحتی آن را اثبات می‌کند. تعویض چندین و چند باره مدیرعامل، تعطیلی ضمیمه‌های پرطرفدار همشهری که خود به عنوان یک رسانه مستقل طرفداران خاص خود را داشتند، برونسپاری و در واقع فروش غیررسمی حق انتشار مجله به یک جوان نه چندان پرسابقه در فضای رسانه‌ای و به تبع آن عوض شدن تیم‌های تحریریه همشهری و گروه مجلات آن، چاپ نامنظم گروه مجلات، افزایش بی‌سابقه قیمت روزنامه و سرانجام خداحافظی غیرمحترمانه همشهری با چیزی در حدود صد نفر از کارمندان این مؤسسه، ظاهرا نشان می‌دهد  همشهری نه تنها از روزهای اوج خود به شدت دور شده است، بلکه تمایلی به بازگشت به وضع طبیعی نیز ندارد. سابقه شیرین همشهری به عنوان یک ارگان مطبوعاتی که ارتباط قابل‌توجهی با بخش‌های غیرسیاسی جامعه گرفت و همین طور تبدیل ضمیمه آگهی‌های همشهری به محلی برای رونق کسب و کار در ایران، هنوز در خاطر بسیاری از ایرانیان هست. این سابقه خوش تکرار خواهد شد. منبع: مهر

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/93267

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی