خبرنگارهای اصفهان خانه‌دار می‌شوند؟

علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا از جزئیات مسکن خبرنگاری می‌گوید

زمـزمـــه‌هــــای ساخــت مسـکـن بــرای خبرنگاران و هنرمندان از یک سال و نیم پیش آغاز شد. در همین راستا هم مرداد گذشته تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر ساخت 10هزار واحد مسکونی بین دو وزیر سابق راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد. بر این اساس قرار بر این شد که لیست 75 هزار نفره معرفی‌شده از سوی وزارت ارشاد بررسی و سپس از بین افراد واجد شرایط، نام 10هزار نفر برای دریافت مسکن اعلام شود. البته وزارت راه روز گذشته اعلام کرد که می‌تواند این ظرفیت را تا 60 هزار نفر نیز افزایش دهد.

پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰

حالا و در شرایطی که یک ماه از امضای تفاهم‌نامه می‌گذرد، عباس مقتدایی، نماینده اصفهان، در گفت‌وگو با رسانه‌ها از فراهم‌شدن زمینه ثبت‌نام مسکن برای خبرنگاران گفته است: «چندی پیش در مجلس در قالب تذکری به وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبی در خصوص تأمین مسکن خبرنگاران و حل اختلاف بین این دو وزارتخانه مطرح کردم و وزارت راه و شهرسازی با پیگیری مصرانه این موضوع در پاسخی اعلام کرد که ما بارها اعلام‌آمادگی کرده و حتی تفاهم‌نامه نیز آماده است ؛ولی همچنان وزارت فرهنگ اقدام لازمی انجام نداده است. در این زمینه از دو متولی (معاون مسکن وزارت راه و معاون توسعه مدیریت وزارت ارشاد) خواستم گزارشی بدهند. از گزارش‌ها مشخص بود عزم بالایی در وزارت راه برای کمک به خبرنگاران و هنرمندان وجود دارد و در وزارت ارشاد نیز صرفا معاون توسعه پیگیر کار است و رئیس صندوق هنر، معاون مطبوعاتی و وزیر اهتمام لازم را نشان ندادند. به همین دلیل، از معاون وزیر راه درخواست کردم راه ثبت‌نام را ابلاغ کنند که ابلاغ شد و خبرنگاران می‌توانند باقید فوریت ثبت‌نام را انجام دهند.»
برای اطلاع از چــنــدوچـــون مسکـن خبرنگاری با علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

خبرنگاران برای ثبت‌نام مسکن خبرنگاری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. آیا همه اهالی رسانه مجاز به ثبت‌نام هستند؟

شرایط ثبت‌نام برای اهالی رسانه همانند ثبت‌نام افراد برای مسکن ملی است؛ برای مثال کسانی می‌توانند ثبت‌نام کنند که فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ 22/11/1357 از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. همچنین متقاضیان باید متأهل یاسرپرست خانوار باشند. مجردان نیز براساس شرایط خاص امکان دریافت مسکن را خواهند داشت. علاوه براین، متقاضیان باید دست‌کم پنج سال سابقه سکونت در شهر موردتقاضا را داشته باشند. عدم دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال 1384 تاکنون و نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی و توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌شده طی مراحل ساخت از دیگر شروط ثبت‌نام مسکن خبرنگاری است. پس از ثبت‌نام، شرایط  افراد بررسی می‌شود و بعد از احراز شرایط، زمین در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

مسکن خبرنگاری چطور به افراد واگذار می‌شود و آن‌ها چگونه باید هزینه آن را پرداخت کنند؟

دولت و وزارت راه و شهرسازی تنها زمین را برای خبرنگاران فراهم می‌کند و قرار نیست مسکن آماده به آن‌ها واگذار شود؛ بنابراین تمام مراحل ساخت‌وساز آن با خود افراد است و براساس قانون ممکن است تسهیلاتی نیز در اختیار آن‌ها قرار گیرد. واگذاری زمین معمولا به دو صورت انجام می‌شود؛ تخصیص 10 ساله یا 99 ساله. در روش اول، پس از 10 سال که ساخت‌وساز انجام گرفت، هزینه زمین از افراد گرفته می‌شود. در روش 99 ساله، اما دولت اجاره مختصری از افراد ساکن در زمین اخذ می‌کند؛ البته این مسئله به بهای زمین هم بستگی دارد.

آیا جانمایی این زمین‌ها مشخص شده است؟

در خود شهر اصفهان، زمینی برای واگذاری به اهالی رسانه، خبرنگاران و هنرمندان وجود ندارد؛ اما در شهرک‌هایی مثل بهارستان، فولادشهر و... زمین برای ساخت مسکن به خبرنگاران واگذار می‌شود. جانمایی زمین به محل سکونت افراد بستگی دارد، معمولا نزدیک‌ترین نقطه به محل سکونت در نظر گرفته می‌شود.

آیا سهمیه مسکن خبرنگاری، بـرای اســتـــان اصـفـهـان مـشـخـص شـده است؟

سهمیه به ثبت‌نام افراد واجد شرایط بستگی دارد. شرایط متقاضیان ابتدا احراز و سپس افراد واجد شرایط می‌توانند برای دریافت زمین اقدام کنند. متولیان و نمایندگان مسکن خبرنگاری در استان باید در این زمینه اقدام کنند.

اداره ارشاد متولی است؟

خانه مطبوعات هم می‌تواند لیستی از خبرنگاران تهیه و به اداره راه و شهرسازی استان ارسال کند. پس از آن اداره‌کل با وزارتخانه در این‌باره مکاتبه می‌کند. البته تهیه لیست باید در قالب تفاهم‌نامه منعقدشده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی باشد.

یکی از نگرانی‌هایی که خبرنگاران درباره ثبت‌نام مسکن خبرنگاری دارند، احتمال به درازا کشیدن این پروژه یا به سرانجام نرسیدن آن است. آیا جای نگرانی دراین‌باره وجود دارد؟

مسکن خبرنگاری مانند مسکن مهر پروژه‌ای دولتی است و همان‌طور که اشاره کردم، دولت فقط زمین را به افراد واگذار می‌کند. اگر افراد به هر دلیلی موفق به ساخت‌وساز نشوند، زمین از آن‌ها پس گرفته خواهد شد.

آیا در صـورت استـقـبـال‌نـکـردن خبرنگاران و اهالی رسانه از مسکــن خبرنگاری و انجام‌ندادن ثبت‌نــام حداکثری، ممکن است این پروژه در اصفهان انجام نشود؟

خیر. در شهرهای زیر 25 هزار نفر، واگذاری زمین به افراد هم انجام می‌شود؛ برای مثال، یک زمین برای ساخت سه واحد در اختیار سه نفر قرار می‌گیرد و آن‌ها با هم قرارداد می‌بندند که ساخت‌وساز را انجام دهند. به هر دلیلی که پروژه در بازه زمانی به سرانجام نرسد، زمین از آن‌ها پس گرفته می‌شود.

آیا ایــــن زمـــیــــن‌هـــا قـابـلـیــــت خریدوفروش دارند؟

در طرح 99 ساله، زمین به خود فرد واگذار نمی‌شود. در طرح 10 ساله نیز زمانی که فرد ساخت‌وساز را انجام داد و هزینه زمین را پرداخت کرد، سند زمین به نام او می‌خورد. در غیر این صورت زمین به نام دولت است.

یعنی اگر فرد در روند ساخت‌وساز به هر دلیلی منصرف شد، امکان فروش یا انصراف وجود ندارد؟

ساخت‌وساز این زمین‌ها معمولا به صورت گروهی انجام می‌شود؛ بنابراین باید همه با هم مرحله به مرحله پیش بروند و مخارج ساخت‌وساز را پرداخت کنند. اتفاقا یکی از دلایلی که پروژه‌های انبوه‌سازی را با تأخیر روبه‌رو می‌کند، این است که همه مخارج ساخت‌وساز را به طور هم‌زمان پرداخت نمی‌کنند و این موضوع باعث کندشدن روند ساخت‌وساز می‌شود و برای دیگران مشکلاتی را هم به وجود می‌آورد. بنابراین زمانی که ساخت وساز شروع می‌شود، قراردادی بین اشخاص و پیمانکار بسته می‌شود تا پروژه به طور هم‌زمان انجام شود. در غیر این صورت، باید افراد جایگزین معرفی شوند. این اتفاق در مسکن مهر نیز رخ می‌داد و مشکلات حقوقی را ایجاد می‌کرد.

آیا خبرنگاران پس از ساخت‌وساز، امکان فروش واحد مسکونی را دارند؟

بله. وقتی ساخت‌وساز آپارتمان تمام شد، سند واحد مسکونی به نام خود فرد می‌خورد و دیگر به نام دولت نیست. بنابراین افراد می‌توانند خرید و فروش آن را انجام دهند. البته بخش عمده زمین به نام دولت است و صرفا آپارتمان خریدوفروش می‌شود؛ یعنی هزینه زمین در معاملات خرید و فروش لحاظ نمی‌شوند.

بازه زمانی ساخت‌وساز در این زمین‌ها چند سال است؟

معمولا افراد باید ظرف مدت یک‌سال، برای ساخت‌وساز با هزینه خود اقدام کنند.

چه متراژ زمینی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؟

در این پروژه‌ها معمولا متراژ زمینی که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، بین 80 تا 100 متر است. واحدهای بزرگ در این پروژه‌ها تعریف نمی‌شوند.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.